Närbild på en cirkulationspump med inställningsratt kopplad till rör, använd för värmeväxling i pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en GRUNDFOS cirkulationspump med tekniska specifikationer och inställningsskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlare med anslutna rör och en cirkulationspump; rör markerade med varmt och kallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på värmeväxlare med tekniska specifikationer för att ansluta till fjärrvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för första gången provat att värma poolvattnet med värmeväxlare ansluten till fjärrvärmesystemet. Tilloppsröret från fjärrvärmesystemet blir ordentligt varmt fram till och med cirkulationspumpen. Även direkt efter cirkulationspumpen är röret lite varmt, men sen blir det kallt. Hela värmeväxlaren är kall. Jag kan inte känna att utloppsvattnet i poolen är uppvärmt. Jag har provat de tre olika inställningarna på cirkulationspumpen, men alla ger samma resultat. Det låter som curkulationspumpen snurrar. Hur ska jag göra för att värmningen ska fungera? Hur kan jag bäst kontrollera att det funkar som det ska?
 
Pumpen kan ha gått sönder inne i huset trotts attt den går . Lossa skruven på baksidan så ser man om det snurrar.

kolla även om det sitter en kran efter värmeväxlaren som man ev missat att öppnat
 
wrang wrang skrev:
Pumpen kan ha gått sönder inne i huset trotts attt den går . Lossa skruven på baksidan så ser man om det snurrar.

kolla även om det sitter en kran efter värmeväxlaren som man ev missat att öppnat
Menar du skruven som syns på bilden av pumpen, på den sidan där man väljer mellan de tre inställningarna? Eller finns det någon annan skruv?

Jag letade efter en kran på värmeslingan efter värmeväxlaren. Det sitter en kran för utflödet (och en likadan kran för inflödet) - dessa båda öppnar jag (dvs sätter kranhandtaget parallelt med rören) när jag försöker få igång värmningen (samt även startar cirkulationspumpen) - i bilden nedan visas kranarna i stängt läge.

Men jag hittade ett grenrör, med en avstängningskran. Detta grenrör sitter mellan värmeväxlaren och kranen för utflödet. Är det någon som vet vad den är till för? Lufta systemet?
Kranar för inflöde och utflöde på ett värmesystem i stängt läge monterat på vita rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar och avstängningskranar i stängt läge, monterade på vit tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
A A14 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Har för första gången provat att värma poolvattnet med värmeväxlare ansluten till fjärrvärmesystemet. Tilloppsröret från fjärrvärmesystemet blir ordentligt varmt fram till och med cirkulationspumpen. Även direkt efter cirkulationspumpen är röret lite varmt, men sen blir det kallt. Hela värmeväxlaren är kall. Jag kan inte känna att utloppsvattnet i poolen är uppvärmt. Jag har provat de tre olika inställningarna på cirkulationspumpen, men alla ger samma resultat. Det låter som curkulationspumpen snurrar. Hur ska jag göra för att värmningen ska fungera? Hur kan jag bäst kontrollera att det funkar som det ska?
Kolla första bilden på cirkulationspumpen, finns en pil på riktning av flöde, den verkar vara felmonterad?
 
Stämmer verkligen flödespilarna du ritat?
Värmen från fjv bör gå in där poolvattnet går ut då får man högre temp ut till poolen. Pumpens håll stämmer då också samt att den sitter på källa sida.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag är inte helt säker på flödespilarnas riktning, men eftersom det är väldigt varmt ovanför pumpen (och hela vägen bort till fjärrvärmecentralen) så antog jag att det varma vattnet skulle rinna så som jag ritat pilarna. Däremot verkar inte värmen komma så långt nedanför pumpen... Röret "efter" värmeväxlaren, som jag antar är returledningen, är kallt.

Finns det något sätt att bekräfta flödesriktningen?
 
I bild 3 är pilarna felriktade! Pumpen pumpar vattnet uppåt se pil på pumphuset.
Du har troligen en till värmeväxlare som sitter vid fjärrvärmecentralen.
Är det felgjort så man har kopplat in sig på värmekretsen till huset så funkar det inte då värmen i huset är avstängt sommartid.

Här är en bild på FVC med pool kit, Även mitt i Sommaren levererar den 40°C till poolen när övriga huset ör helt kallt.

Fjärrvärmecentral med poolkit och rörledningar, pump och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du kolla vilket håll flödet kommer från din fv växlare

så som pumpen sitter idag så pumpar den igenom pahlen växlaren. Sitter en pil på pumpens baksida.

man lossar den muttern jag ringat in på din bild
Närbild på en Grundfos-cirkulationspump med en markerad pil och mutter som används för att kontrollera flödesriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de brukar komma lite vatten, när den lossats kan man se in i motorn om axeln snurrar.
 
A A14 skrev:
Jag är inte helt säker på flödespilarnas riktning, men eftersom det är väldigt varmt ovanför pumpen (och hela vägen bort till fjärrvärmecentralen) så antog jag att det varma vattnet skulle rinna så som jag ritat pilarna. Däremot verkar inte värmen komma så långt nedanför pumpen... Röret "efter" värmeväxlaren, som jag antar är returledningen, är kallt.

Finns det något sätt att bekräfta flödesriktningen?
kolla från ev centralen följ rören till pumpen.
Pumpen ska trycka vattnet vidare.
På min ev central står det
Radiator retur/ framledning



Funderar om pumpen sitter åt fel håll så den trycker mot fv vattnet. Kan du testa om pahlen vxl blir varmare om du stänger av pumpen?
 
Redigerat:
wrang wrang skrev:
Kan du kolla vilket håll flödet kommer från din fv växlare

så som pumpen sitter idag så pumpar den igenom pahlen växlaren. Sitter en pil på pumpens baksida.

man lossar den muttern jag ringat in på din bild
[bild]
de brukar komma lite vatten, när den lossats kan man se in i motorn om axeln snurrar.
Kan man ta bort skruven medan pumpen är igång?
 
JA inga problem öppna skruven
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
kolla från ev centralen följ rören till pumpen.
Pumpen ska trycka vattnet vidare.
På min ev central står det
Radiator retur/ framledning



Funderar om pumpen sitter åt fel håll så den trycker mot fv vattnet. Kan du testa om pahlen vxl blir varmare om du stänger av pumpen?
Om jag öppnar kranarna på fjärrvärmeledningen (framledning och retur) men inte slår på pumpen, då blir inget varmt - inte framledningsröret, eller pumphuset.
 
Samma bekymmer här. Har du fått ordning på värmen?
 
T talltullen2018 skrev:
Samma bekymmer här. Har du fått ordning på värmen?
tyvärr har jag inte kommit längre.
 
Problemet är löst.

Det var pumpen som var trasig. Har nu fått hjälp av rörmokare att byta den.

Som flera påtalade så hade jag ritat flödesriktningen fel i bilden i mitt första inlägg.

Det varma vattnet från fjärrvärmecentralen går först till utloppet från värmeväxlaren (höger sida i bilden) och sedan upp på vänster sida i bilden. Så pilen som är präglad på pumpen stämmer.

Tack alla för hjälp och tips.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.