Hej!
Jag och min fru bor i ett hus från 30-talet. I källaren finns en tvättstuga som vi funderar på att göra om till badrum.
Direkt kom det upp en massa frågor.
Hoppas någon kan hjälpas oss!
1) Takhöjden är 2 meter precis. Vi skulle vilja lägga in golvvärme men har inte utrymme för isolering. Finns det någon fara med att lägga golvvärme direkt på betongplattan?
2) Eller ska man hugga upp golvet, gräva ur och gjuta nytt? Hur gör man då?
3) Tvättstugan är kaklad idag. Men vi vill byta ut kaklet. Det vi funderar över är om vi måste dränera om runt huset. Fogarna är lite missfärgade och det blev lite "ludd" på några ställen i somras. Det var ganska fukttigt i källaren.
4) Eller räcker det med en avfuktare?
Det kostar ju en del med omdränering.
???
 
Hej Hubbe,
1.) En av nackdelarna är att du kommer att få hiskeliga elräkningar då den mesta av värmen kommer att gå rakt ner i backen om du inte isolerar. Vet inte huruvida värmen i marken isf kommer att ge upphov till sättningar eller ej. Vad säger ni andra.
2.) Vet ej.
3.) Vet ej.
4.) Vet ej.

mvh
David
 
Hej

1. Håller med David
2. Är det omöjligt att minska tjockleken på mellanbjälklaget istället?
3. Vet ej, men risken finns.
4. Vet ej, men det verkar vara lite att ducka för problemet.

tips!! Generellt skall man undvika att ha tätskikt i källarväggar. Så se till att bara tätskikta där det verkligen behövs (duschhörn)
 
Man får räkna med lite fukt i ett hus från 30-talet, det är naturligt med lite utfällningar från källarväggar. Problemet är hur stort det är - det är aldrig fel med en avfuktare. Hur "doftar" det? Känns det lite unket kan det vara idé att fundera över en dränering men en Woods avfuktare kostar en bråkdel.

1) Hur långa är ni? Kan ni leva med en takhöjd på 1,90 kan du isolera. Vi har 1,80 i vår källare/tvättstuga och det går precis för mig. Badrum tveksamt.

2) Ett jäkla jobb att hugga upp, måste bilas med en kraftfull maskin.

3) Ta bort kakel går rätt fort - fuktspärr kan man inte ha eftersom det måste andas mot ytterväggen....vilket egentligen gör det svårt med våtutrymme....knepigt läge!

4) !

 
Hej!
Har också märkt att det är alltid fuktigare på sommarna i källaren där vi har bad och tvättstuga . Varm fuktig luft kommer in till utrymmen som är kyligare och kondenserar på kakel, glas ,metal och andra kalla ytor. Vi stänger utgående ventilation i dom utrymmen på vintrarna - vedpannan värmer och ventilerar källaren perfekt. Men på sommarna är pannan avstängt och luften körs ut med fläkten på full fart - det hjälper. Vet ej om beskrivning av vårt hus kan hjälpa i dina planer.

Ang golvvärme: Om du vill slippa detta jobbet så kan du ta till enkla knep : satsa på stor, lyxig handdukstork som förvärmer handdukar och tjock golvmatta som man också värmer före badet och slänger på golvet när man klivet ut. Golv i själva duschen blir varmt av vatten i alla fall efter en stund ;). Kanske inget som kan jämföras med dagens uppfattning av lyx(golvvärme) men kan ge nästan samma känsla, eller? När alternativet är att gräva sej ca 0.35m UNDER ett gammal hus och isolera ??? enligt dagens normer / elpris.
Ang pkt 4:
fukt i källare sommartid är inget ovanligt fenomen och måste kunna åtgärdas med ventilation. Ställer du där en avfuktare så måste du stänga ventilationsluckor annars avfuktar du ständigt all den uteluft som kommer in.... om avfuktare hinner med detta jobb ??? Bäst skulle det fungera att ha utsug i badrum och att luften kommer in till badrummet ( luftspalt i dörrar) från övre husplan och inte direkt från utsidan.
Det var bara några förslag som går att diskutera ;)
gaia
 
Gaia, jag har liknande planer på ett idag delvis inrett rum i min källare. Huset är dränerat med platonmatta, ej isolerat, runt kåken inga fuktproblem idag. Pelletspannan ventilerar fint på vinterhalvåret. Har du isolerat källarväggarna? Jag har tänkt riva ut all inredning i rummet och där står jag nu. Ska man isolera källarväggarna inifrån eller inte, ska det upp gipskivor reglat mot källarväggen för att kakla på? Fuktspärr hade jag tänkt mig endast i duschhörnan. Golvvärmen tänker jag motvilligt överge, vill inte bila upp golvet. Trots att jag bara är 1.80 skulle jag känna mig instängd med en takhöjd på 1.90.
Tacksam för alla tips jag kan få
 
Hej Pebbe och andra med källarbad- tankar!
Jag "predikar" ofta om att inte blanda för mycket olika material i väggarna. Är det betongsten eller tegel så ska man fortsätta med mineraliska material och inte bygga träväggar eller använda konstruktion av trä ovanpå. Man kan putsa och kakla direkt på putsen och sova lugnt resten av sin tid i huset  :D.  Även om källarväggar känns torra så finns det alltid markfukt som man kan inte dränera sej ifrån och detta fukt ska kunna vandra ut från golv och väggarna genom fugor.  Oavsett hur torr källaren känns så blir det alltid något fuktigare där nere på sommarna så är det bäst att fukten vandrar obehindrat utan att orsaka skador på ytorna. Vi har dubbelmur av tegel, luftspalt är tom, puts på utsidan och halmmattor+ kalkputs i källare , våningar har väggarna klädda med trätexskivor (1938 model). Vi tänker inte tilläggsisolera en enda millimeter till. Vi värmer ca 270m2 (med källare) med ca 40 m3 ved/år som eldas i en gammal kombipanna och vi tycker att det är inte så illa isolerat ändå. Ett par kubikmeter ved extra stoppar  vi gärna i pannan för att täcka värmeförluster på vintern. Vi resonerar att det är billigast och lättast att acceptera värmeförluster ( ca 0.3m varm grund runt om huset ger tidiga tulpaner  ;D) och inte trixa med moderna lösningar i gamla väggar som är i mycket gott skick fast något misshandlade av olyckliga renoveringar i källaren . Jag reparerar bara putsskador orsakade av cementlagringar och ogenomsläplig färg som kom till under sista decenier. I vår tvättstugga släper kaklet från ytterväggen som jag misstänker har ett fuktspärr  ???. Där tänker vi göra en stor badrum i framtiden och då blir det kakel på nedre väggytan och målning på den övre som på gamla tider.Den enda lämpliga färg i ett källare är silikatfärg eller kalkfärg (besvärligare att applicera) som andas. Mineraliska material tål fukten bättre än trä och litet överbelastning då och då gör ingen skada i muren men räcker för att förstöra en träkonstruktion.
Gipsskivor är praktiskt att använda som underlag för kakel eftersom det är svårt att putsa väggen själv så perfekt slätt. Men man kan ju gå runt om problemmet och använda typ natursten eller s.k. hammrad kakel som är inte spegel-slätt och på det sätt döljer alla ojämnheter i underlaget. Det kommer att se proffsigt ut utan att man blir avslöjad av "gungande" glansyta.  Ett tips - man kan använda glasblock för att bygga duch och andra väggar. Glasväggen kommer att stå på en fast grund= källargolv och då behöver man inte ta hänsyn till hur mycket det vägger som man måste om den ska byggas på en trägolv/ reglat golv ;D.
Ang. golvvärme så skulle alldrig falla oss in att slitta och gräva för den skull och riskera att väggarna börjar glida in :surprised:. Hellre en lyxbadkar än lyxgolv i vårt gamla källare - det är också mer skönsamt för ryggen ;). Har man ett gammalt hus så måste man ibland kompromissa  för att inte modernisera byggnaden till döds. Nog för denna gången ;)
Lycka till med era badrum!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.