Vi har en Siemens fristående mikro som jag byggt in (ställt) i ett köks-skåp, med lucka.
Så den försvinner snyggt när den inte används.
har funkat perfekt i över 1år att köra mikron med luckan öppen under värmning.

men så idag när jag skulle värma mat i 8minuter på 600W så måste jag varit tankspridd och stängde skåps-luckan. Så mikron körde i 8min inuti ett skåp med stängd lucka.

inget luktar särskilt bränt eller så. Den blev ganska varm men inte så pass att man inte kunde ta på den. Minns inte hur varm den normalt blir efter 8 min värmning.

Hur känslig är en mikro för detta? Eller är jag bara nojig som oroar mig för elektroniken osv i mikron har tagit skada av detta?
 
  • Inbyggd Siemens mikrovågsugn i ett köksskåp med stängd lucka, bredvid en Nespresso-maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emilia Emilia
  • Laddar…
Så gör vi i husvagnen. Går inte att ha skåpet öppet när man micrar. Inga problem
 
Kloge Kloge skrev:
Så gör vi i husvagnen. Går inte att ha skåpet öppet när man micrar. Inga problem
så ni mikrar i ett köksskåp med stängd dörr?
Blir den varm då?

Nyfiken! :) Får man fråga varför den inte går att köra med dörren öppen? :)
 
Har vi skåpet öppet så slår man i benen när man går förbi

Vi har inte märkt av några protester från micron :)
 
Ah ok ^_^
Då kanske jag inte behöver oroa mig nämnvärt för att ha kört den en gång i 8min bakom stängd dörr? :)
 
Du har en öppning med galler på bilden så där blir det ventilation.

Det skulle förvåna mig om det inte finns överhettningsskydd på microvågsugnar
 
Herregud. Du kan vara lugn!
 
Det är inte nyttigt för elektronik öht att vara varm men en enstaka gång om den fortfarande fungerar är ingen panik.
Simma lugnt.

Protte
 
Efter 14år hemma börjar våran Micro som står i skåp bli lite trött. Har råkat stänga skåpdörren ibland av misstag också.

Se till att ventilationsgallren inte är förtäckta. Vi hade kokböcker bredvid i många år innan vi kom på att gallren satt på sidan av Micron.

Är nog ingen fara alls men någon enstaka gång.
 
Någon gång tror jag inte är ett problem, men själv skulle jag inte vilja ha något som drar så mycket (typ 1000W) i ett skåp som går att stänga. Skulle jag vara ”tvungen” skulle jag ha rejält med ventilationshål och helst stoppa in någon tempsensor med larm. Kommer ihåg en gång då timern på en Micro på ett vandrarhem hängde sig, och inte stängde av sig automatiskt. Ingen märkte att den gick och den som ställt in maten hade tydligen glömt den. Maten i den såg inte längre ut som mat. Som tur var stod dock Micron fritt. Hade den stått i ett stängt skåp hade det tagit ännu längre tid innan någon kom på att den var där och gissningsvis hade något börja brinna(?) Nu var detta en sådan mekanisk timer med ett vred som sakta vrider sig. Nyare timrar brukar fungera bättre, men som sagt, jag skulle ändå inte chansa. Gissar att försäkringsbolag inte skulle betala något om det skulle gå fel?
 
Kloge Kloge skrev:
Du har en öppning med galler på bilden så där blir det ventilation.

Det skulle förvåna mig om det inte finns överhettningsskydd på microvågsugnar
det gallret har jag satt dit. Då baksidan av mikron står ”in i skåpet”. Gjort ett hål stort som mikron i bakstycket av skåpet. Är rätt mycket plats bakom skåpet i mellan reglarna som sitter där. Men satte ett galler ovanför för att få ut luften som den blåser ut baktill
 
Den är byggd för att tåla lite värme så det är nog lugnt att köra den med stängd lucka. Det är väldigt vanligt att dom placeras i skåp på detta viset
 
S Smarteus skrev:
Vi har en Siemens fristående mikro som jag byggt in (ställt) i ett köks-skåp, med lucka.
Så den försvinner snyggt när den inte används.
har funkat perfekt i över 1år att köra mikron med luckan öppen under värmning.

men så idag när jag skulle värma mat i 8minuter på 600W så måste jag varit tankspridd och stängde skåps-luckan. Så mikron körde i 8min inuti ett skåp med stängd lucka.

inget luktar särskilt bränt eller så. Den blev ganska varm men inte så pass att man inte kunde ta på den. Minns inte hur varm den normalt blir efter 8 min värmning.

Hur känslig är en mikro för detta? Eller är jag bara nojig som oroar mig för elektroniken osv i mikron har tagit skada av detta?
Händer titt som tätt här, har den också inställd i skåp (mindre skåp än dig - du har fortfarande en del luft därinne)

Vi har haft den därinne i 4-5 år och..låt säga att det kanske händer i genomsnitt 2 ggr i månaden här.. att luckan åker igen :)

.. den är lika varm vid tillagningen oavsett.. man öppnar ju dörren och ”vädrar” när maten är klar oavsett.. så luften kommer liksom igång/byts ut snabbt ändå.

Givetvis inget att sträva efter, men här verkar det inte hända något konstigt iaf (peppar peppar) allt funkar än.
 
Så har har vi haaft det i snart 10 år. Naturligtvis är luckan oftast stängd när mikron går, så vi slipper höra surret. Och mikron är säkert 15 år gammal:
En 15 år gammal vit mikrovågsugn från Whirlpool inbyggd i ett köksskåp med träfront och öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut i fritidshuset. Den mikron är minst 20 år gammal,
men används ju inte så mycket:
Öppet köksskåp med en äldre mikrovågsugn ovanpå och plastbehållare samt tallrikar på hyllorna under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Smarteus skrev:
Vi har en Siemens fristående mikro som jag byggt in (ställt) i ett köks-skåp, med lucka.
Så den försvinner snyggt när den inte används.
har funkat perfekt i över 1år att köra mikron med luckan öppen under värmning.

men så idag när jag skulle värma mat i 8minuter på 600W så måste jag varit tankspridd och stängde skåps-luckan. Så mikron körde i 8min inuti ett skåp med stängd lucka.

inget luktar särskilt bränt eller så. Den blev ganska varm men inte så pass att man inte kunde ta på den. Minns inte hur varm den normalt blir efter 8 min värmning.

Hur känslig är en mikro för detta? Eller är jag bara nojig som oroar mig för elektroniken osv i mikron har tagit skada av detta?
Det kan inte vara nyttigt. Min microvågsugn startar inte ens om luckan är öppen. Du får nog skaffa foliehatt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.