Nyinflyttad i äldre husghus och har mycket att lära så var snäll mot mig :)

Skulle voljaHvilja bytaäbyta innertakfinnertak i ett rum. Huset är från 49 och tidigare ägare flyttade in för 25 år sedan och har endast målat om det. Tidigare ägaren trodde det var någon slags tretext material. Är det bara att riva ut detta och sätta upp nytt? Finns det något speciellt man bör tänka på? På vinden har man sprutat in någon slags gulaktig isolering.
 
  • Vitmålat, mönstrat innertak med lister från ett äldre hus, troligtvis innehållande äldre takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerat innertak från 1949 med synliga fogar och en vit målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på vad du vill ha för tak,så kan du bara låta det gamla sitta kvar o montera nytt över det.
 
Har funderat på det men vill helst inte förlora mer i takhöjd.
 
Det är treetexskivor om du river dem har du troligen ett trätak under som du kan skruva gips direkt på om det är plant
 
Mackztärn Mackztärn skrev:
Har funderat på det men vill helst inte förlora mer i takhöjd.
Skruvar du ett gipstak så förlorar du enbart 13mm, känns som det skulle kvitta... i alla fall för mig
 
Mackztärn Mackztärn skrev:
Har funderat på det men vill helst inte förlora mer i takhöjd.
Vad är takhöjden idag?

PS
Gulaktig isolering är väl troligen Gullfiber lösull.
 
Takhöjden är ändå ok, 255cm, men jag är rätt lång och rummet relativt litet så vill gärna behålla så mycket rymd det går. Vi har 250 i ett par rum och jag tycker det lilla gör rätt mycket förr känslan. Sen behöver vi dessutom dra om elen då den är ojordad i det rummet, t.ex. lamputtaget i taket. Funderar på att sätta spottar istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.