Håller på att få hjärnblödning, snälla hjälp mig!
I fritidshuset håller jag på att göra en riktig TV-antenn installation. Förr drogs kabeln in genom ett hål i fösterkarmen men jag vill ha ett snyggt uttag på väggen (och kabeln genom väggen bakom uttaget). Testade att "fulkoppla" nya antennkabeln direkt till TVn, worked like a charm. Monterade kabeln i uttaget och kabel till TVn - ingen signal!! Efter mycket om och men mätte jag mellan ingång centralledare på antennuttag och centrumpinne på uttaget - ingen kontakt!!! Men vilken Biltema skit tänkte jag och köpte ett uttag av märket NEDIS, OCH DET ÄR SAMMA SAK MED DET. Finns ingen kontakt hur jag än mäter från ingång centrumledare till utgång centrumpinne! Vad är sannolikheten att jag köpt två uttag från olika tillverkare med samma fel??? Vad gör jag fel??

Två vita TV-antennuttag, ett monterat och ett löst, med etiketter för TV och SAT utan synlig kontakt mellan centrala ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla så att uttaget inte är "AC-kopplat", kanske sitter det en kondensator mellan ingång och utgång.
Ta lite bilder på öppna uttag.

Ska du spänningsmata en aktiv antenn via antennkabeln kommer då inte spänning fram till förstärkaren i antennen.
 
Vad har du för dämpning i uttaget?
Uttag för centralantennsystem i större byggnader har hög dämpning mellan ingången och uttaget pga att signalstyrkan i nätet är hög, den kommer överstyra mottagaren om den inte dämpas. Det kan vara ett sånt uttag du fått, uttag för villainstallationer utan förstärkare har låg dämpning.
 
Hej igen, nu har jag mätt uttagen litet ordentligare. Båda har oändligt motstånd mellan in och utgång, alltså ingen kontakt! Båda innehåller tydligen en kondensator, enligt min billiga multimeter med värdet 130 mikro F. Jag ger upp med dessa och undrar nu om någon vet var man kan köpa ett helt enkelt utanpåliggande antennuttag helt utan egna komponenter? Har av andra trådar förstått att det inte är helt lätt!
Tack för hjälpen!!
 
Ska dessutom ha DC genomgång eftersom jag har en aktiv antenn!
 

Bästa svaret

Löd fast en kort kabelbit över kondensatorn eller bara lägg en lödklick över den så är saken klar.
Har själv gjort på detta sätt i ett uttag.
 
Stort tack etompau! Tog typ 5 minuter och nu funkar det precis som jag vill med direkt genomgång!!!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.