Jag planerar att hotta upp altanen med 2 fasta högtalare för utomhusbruk då jag har tröttnat på att flytta in och ut min vanliga innehögtalare.
Altanen är på typ 30 kvm och jag tänkte placera högtalarna i hörnen på långsidan (mot husväggen).
Mina tankar är att det ska vara så enkelt som möjligt att dra igång lite musikstreaming och därför tänker jag mig att kunna casta ljudet via en chromecast eller ev inbyggd motsvarande funktionalitet. (men ej enbart blåtand etc, då det är flera olika enheter som kommer casta vid olika tillfällen.
Kan detta vara ett lämpligt alternativ (https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hogtalare/andersson-ors-3-2/242041.13770/) och komplettera med en chromecast audio (verkar vara på väg ut dock..). Chromcasten tänker jag i så fall placera inomhus och bara dra ut 3.5 mm sladden.
Andra (bättre?) alternativ i ungefär samma prisklass (typ 2000:)

/ Martin
 
Jag förstår tanken med att installera något fast som tål alla väder etc. Men vi har kört under många år med portabla enheter med riktigt bra tryck i basen. Harman Kardon Go + Play funkar riktigt bra, först den äldre modellen utan batteridrift och senare den nya med batteridrift (den gamle hamnade i träningsrummet och används fortfarande dagligen).

Väldigt smidig att ta med ut på altanen när den inte huserar i köket, med nätdrift är det litet mer effekt men sällan man behöver det på altanen om man vill ha goda relationer med grannarna (effekten räcker mer än väl även på inbyggda batteriet).

Finns liknande lösningar från JBL, även AudioPro har en liten välljudande enhet man kan kika på i prisklassen. Har för mig att JBL har vädersäkrade modeller om det är viktigt.

Jag vet att det finns en uppsjö av utomhushögtalare men jag pallar inte att lyssna på skrikiga grejer utan riktig bas. Säger inte att det du föreslår skulle hamna i den kategorin men jag bara säger att det finns enkla lösningar som låter riktigt bra utomhus utan behov att släpa ut stereon.
__
Exempel: https://www.mediamarkt.se/sv/produc...art|p|Ljud+-+Högtalare+-+Bluetooth-högtalare|
 
Redigerat:
R
Jag har haft mina Andersson ORS 2.0 i kanske 5 år, det är den tidigare modellen av de utan bluetooth som har lite högre uteffekt än nuvarande modell.
Dessa har suttit under takfot i 4 år och nu i uterummet

Sjukt nöjd med dessa, ja det är inte värsta basen i dom men jag driver de med en gammal pioneer 5:1 förstärkare på zon 2 som står i garaget (5.1ljud i garaget:crysmile:) med en AirPlay mottagare inkopplad till förstärkaren.

Går att spela tillräckligt högt för att störa grannarna ordentligt (bor i villa)

På en fest hade någon slagit på den AirPlay zonen med och på 3 tiden på natten började arga samtal från grannar strömma in:oops::rolleyes:

för priset är de lätt värda det, enda klagomålet jag har är att jag fått spraya om gallret med Hammarlack då det började rosta efter ett par år men kanske bättre på nya modellerna. (y)
 
M mbense skrev:
...
Kan detta vara ett lämpligt alternativ ([länk]) och komplettera med en chromecast audio (verkar vara på väg ut dock..). Chromcasten tänker jag i så fall placera inomhus och bara dra ut 3.5 mm sladden.
...

/ Martin
Jag har samma högtalare och samma lösning med en Chromecast audio inomhus och en kabel genom väggen.

Högtalarna låter helt OK men det är lite svårt att få dem att reagera på fjärrkontrollen när det är soligt.
Jag har fått nya galler på garantin då de rostade efter bara ett år (trots att högtalarna satt skyddat under takfoten). Inte hunnit återmontera dem så jag vet inte om det blir samma problem igen.

/M
 
Tack för svaren så här långt, känns som jag är på rätt spår.. @Harald Blåtumme; jah har en sådan Harman idag, ljudet är mycket bra, men jag tycker det blir lite knöligt med att ta ut och koppla in ström mm (kanske jag är lite för bekväm)

Tror ni jag märker nån stor skillnad om jag tar dessa istället?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/utomhushogtalare/andersson-ors-2-1/238234.13775/
Bristen på blåtand löser jag ju med chromecasten, men kanske lite för klena?
 
R
Se mitt tidigare svar, mina är 2.0 modellen av de och har 100w effekt istället för dessa med 60w.
 
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
M mbense skrev:
Tack för svaren så här långt, känns som jag är på rätt spår.. @Harald Blåtumme; jah har en sådan Harman idag, ljudet är mycket bra, men jag tycker det blir lite knöligt med att ta ut och koppla in ström mm (kanske jag är lite för bekväm)
Den jag länkade till har uppladdningsbart batteri så det är mycket enkelt att ta den dit man vill ha musik. Nu har jag iofs nätanslutning överallt så jag har kollat alla alternativ. H/K av senare modellen låter en smula tyngre vid nätanslutning om man vill ha starkare volymer men helt ok vid batteridrift. Gamla H/K BT-modellen har inget laddbart batteri utan körs typiskt via nätanslutning - den är litet kraftigare men även en smula råare i ljudåtergivningen när man drar på (vilket funkar perfekt i träningsrummet som sagt).

Men då vet du hur det ska låta när man bränner på litet. Hoppas du inte blir besviken på alternativet du visade på... som sagt jag kan själv inte uthärda skrikiga basfattiga anläggningar utan föredrar om det är helt tyst i så fall.
__
PS. En grej man bör vara medveten om ang dessa H/K Go+Play (både äldre modellen utan uppladdningsbart batteri samt nyare med detta): de har en otrolig förmåga att projicera tungt lågbasmaterial över enorma ytor om man kör de på tex altanen, det handlar om 50+ meter i alla riktningar. Så man behöver med andra ord vara litet försiktig med volymkontrollen om man vill vara en hänsynsfull granne.
 
Redigerat:
Tjena! Jag lånar tråden lite då jag är ute efter ungefär exakt detsamma!

Om man vill fastmontera högtalare under takfoten (skyddade mot regn) så räcker det säkert med ip-klassningen x7. Men hur kan man se om dom klarar kyla?
Dvs när det pendlar mellan plus och minus och går ner på fler minus. Tänker på fukt som sedan fryser.
Man vill ju inte hålla på att plocka ner dom.

Själv tänker jag ha passiva högtalare, där endast högtalarkablar går ut genom fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.