Vad fyller jag håligheten med ?
Jag ska byta fönstren i ett gammalt stenhus, för att få i de nya pvc fönstren så va de ju tvungna att vara mindre än hålet. Inför jobbet provsåga jag bort en bit karm och ser att det är 2cm hålighet där de haft lin att täta med.
Planen va att ha bottningslist och sikaflex på insida och sedan bara sprutskumma fast rutan och täcka med egengjord plåtlist. Men tackvara håligheten så blir rutan ca:3cm mindre på var sida och så tjocka bottningslister fins väl inte? Har ni något förslag hur jag löser detta.
 
  • Delvis sågat hörn av en fönsterkarm i ett gammalt stenhus, med synlig linisolering och tomrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag spackla igen hålet med fogskum, för att sedan montera som jag tänkt.
 
T tergo skrev:
finns bottninglister upp till 50 mm
[länk]
Tack det löser ju problemet, har googlat men inte hittat så tjock, Fast får ju då ett nytt problem, sablar vad sikaflex det kommet att gå åt :)
 
Nöjd nu Nöjd nu skrev:
Tack det löser ju problemet, har googlat men inte hittat så tjock, Fast får ju då ett nytt problem, sablar vad sikaflex det kommet att gå åt :)
Fogskumma med ett lågexpanderande skum och sätt husfix mellan karm och fogskum på utsida armera med insektsnät i metall!
Foga inne med lämplig fogmassa som är tät och tillräckligt elastisk sätt ett täckande foder
 
Bytte själv källarfönster för ett tag sedan..samma förutsättningar som du med stenhus, nyttjade illmod trio Tp650 som tätning... smidigt
 
  • Gilla
Nöjd nu
  • Laddar…
M MaM skrev:
Bytte själv källarfönster för ett tag sedan..samma förutsättningar som du med stenhus, nyttjade illmod trio Tp650 som tätning... smidigt
inser nu att jag borde köpt fönster med möjlighet till karmskruv, planen va ju att spruta fast rutorna så beställde utan :( Men det där hade ju vart smartare, hade ju löst allt
 
Tack för bra svar, nu när jag googlar så hitta jag denna, borde lösa samtliga problem, men fråga har alltid hört att den invändiga bottningslisten skall ha täta celler, men här påstår de annorlunda.
 
  • Fyrkantig bottningslist i grå skummaterial med öppna celler för invändiga fogarbeten, dimension 25x40 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.