Hej!
Jag har ett äldre hus från 1908 som är i behov utav en uppfrächning av fasaden.

Funderade först på att enbart måla om men känner att det nog kan vara värt att panela om hela huset istället.

Men innan jag gör något förhastat så tänkte jag rådfråga er som kan om lite grejer.

Huset är som sagt byggt 1908 och isolering i väggarna är spån. Jag tror inte att det finns någon luftspallt i dagsläget.

Min tanke här är att jag river den gamla panelen slänger på typ västkustskivor (isover), slänger på panelen med luftspalt.

Men eftersom jag har spån i väggarna och aldrig har rivit en vägg som har spån i sig så undrar jag om det är någon som vet hur det brukar se ut under ytterpanelen? Brukar det bara vara papp som stänger inne spånet eller brukar det vara någon mellanvägg? Är det något speciellt jag bör ha i åtanke här? Jag vill helst riva den gamla panel för att inte riskera att bygga in någon skit och slippa få onödigt feta väggar.

Hur tjock isolering bör jag lägga? Känns inte som jag har några direkt problem med kyla inne på vintern så behöver nog inte överdrivet mycket.

Hur ska lagrena se ut i väggen efter jag har tagit bort panelen? T.ex spån-papp-isover-vindpapp-luftspalt-panel.

Något mer jag bör tänka på?

Förstår att det är omöjligt att svara på hur det ser ut utan att riva och kolla men tänkte om någon har egna erfarenheter.
Tack!
 
du måste nog riva för att få veta exakt hur det ser ut... 1908 var det ovanligt med regelstomme, så jag gissar att det är tjockare plank eller timmer?
 
useless useless skrev:
du måste nog riva för att få veta exakt hur det ser ut... 1908 var det ovanligt med regelstomme, så jag gissar att det är tjockare plank eller timmer?
Självklart måste jag det, men vill gärna vara mentalt förberedd på vad jag kan hitta innan jag börjar riva :)
Det är idag liggande panel glömde jag skriva om det skulle spela någon roll.
Tjockare plank borde väll vara rätt bra förutsättningar i så fall? Någolunda plant underlag och mycket att fästa isoleringsskivorna i?
Jag får väll plocka bort en liten bit och se hur det ser ut nästa vecka :)
 
  • Gilla
MH1001 och 1 till
  • Laddar…
Är panelen dålig så att du behöver riva den? Är det gammal kärnvirkespanel så är det annars sannolikt att du ersätter med ngt sämre. Jag skulle oavsett inte bygga utåt utan isolera inne i väggen. Annars blir det lätt fult och/eller du måste flytta ut fönster etc.
I mitt hus från 1908 så är det regelstomme men där fanns ingenting i väggarna, inte ens papp :)
Kolla om det finns luckor på vinden (vanligt) som använts för att fylla på med spån. där kan du kika ner hur det ser ut.
 
G guggen skrev:
Är panelen dålig så att du behöver riva den? Är det gammal kärnvirkespanel så är det annars sannolikt att du ersätter med ngt sämre. Jag skulle oavsett inte bygga utåt utan isolera inne i väggen. Annars blir det lätt fult och/eller du måste flytta ut fönster etc.
I mitt hus från 1908 så är det regelstomme men där fanns ingenting i väggarna, inte ens papp :)
Kolla om det finns luckor på vinden (vanligt) som använts för att fylla på med spån. där kan du kika ner hur det ser ut.
Panelen är sprucken på en del ställen och målad med någon lasyrfärg.
Finns tyvärr inget sätt att ta sig upp på vinden i detta hus utan att lossa på en takplåt.
 
Du har alltså inte inspekterat vinden? Då är det dags. Kanske man kan ta ett hål och göra en lucka uppe på en gavel?
 
G guggen skrev:
Du har alltså inte inspekterat vinden? Då är det dags. Kanske man kan ta ett hål och göra en lucka uppe på en gavel?
Problemet är att det är väldigt begränsat med utrymme mellan innertaket och upp till taknock. Tanken är att taket ska bytas ut inom några år och då ska ja lösa det problemet.
Hus med slitet tak och träfasad, begränsat utrymme till taknock synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint och fint tak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.