Jag ska flytta inkommande servis och tillhörande markskåp till andra sidan huset. Inkommande kabel är en AKKJ 3x95+30. Just nu är skåpet jordat via en wire som går till någon form av jordtag och frågan är då om det måste vara så även på nya platsen?
Själva flytten ska göras av elbolaget, men jag är intresserad av vilka praktiska konsekvenser det eventuellt får. Hur gör man en sådan jordning? Borrar/slår man ner ett jordspett eller måste man gräva en massa?

Ett markskåp för el vid en husgrund med jordningswire och synlig AKKJ 3x95+30 kabel i grävd dikeskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kommer elen till andra sidan?

Går det inte att lägga en jordlina samtidigt / samma väg?
Med skarvning till nuvarande jordning vid platsen för skåpet.

Då har Du kvar nuvarande jordning, något lite förstärkt med några meter extra blank lina i marken.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag ska flytta inkommande servis och tillhörande markskåp till andra sidan huset. Inkommande kabel är en AKKJ 3x95+30. Just nu är skåpet jordat via en wire som går till någon form av jordtag och frågan är då om det måste vara så även på nya platsen?
Själva flytten ska göras av elbolaget, men jag är intresserad av vilka praktiska konsekvenser det eventuellt får. Hur gör man en sådan jordning? Borrar/slår man ner ett jordspett eller måste man gräva en massa?

[bild]
Vad är anledningen till att du har jordtag nu?
Är det ett åskutsatt läge?
 
S Soltorp40 skrev:
Hur kommer elen till andra sidan?
Går det inte att lägga en jordlina samtidigt / samma väg?
Servisen kommer att kortas ca 15 meter då den går runt huset i dag. Jag vill helst slippa ha nånting kvar i marken där. Dessutom har jag redan fyllt igen diket där kabeln låg...


Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är anledningen till att du har jordtag nu?
Är det ett åskutsatt läge?
Ja, det är möjligt att det är därför. Huset har åskledare som går ut i ett virrvarr i marken.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Ja, det är möjligt att det är därför. Huset har åskledare som går ut i ett virrvarr i marken.
OK, ja då ska vi hålla tungan rätt i mun här.
När det kommer till åska så blir det annan fysik som gäller, det är kanske inte bra att förlänga ledaren till ett jordtag.
Nu vågar jag inte uttala mig mer än så, pga kunskapsbrist. Men jag tror att det behöver tänkas över lite detta, innan man väljer hur man ska göra.
 
Om det finns ett åskskydd så ska det finnas ett jordtag som står i direkt förbindelse med nedledarna från taket, inte via elnätets skyddsledare någonstans. Den wire vi ser på bild ska då vara en skyddsutjämningsledare mellan jordtaget och elnätets PEN. Så frågan är var finns jordtaget? Skyddsutjämningsledaren vill du i så fall ha kvar.

Om det är en gammal åskskyddsinstallation med tveksamt jordtag kan det vara bättre att montera bort åskskyddet. Man vill ha en bra jordtag innan man lockar blixten till uppfångarna på taket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Åskskyddet står inte i direkt förbindelse med elnätets jordtag. Dock passerar dom varandra i marken på ganska nära håll. Wiren i bild går till två aluminiumpinnar nerstoppade i marken med nån meters mellanrum. Oklart hur långa dom är.
Wiren och serviskabelns biledare är anslutna till en jordskena i markskåpet.

Jag har inte följt åskledarna till slutet, så jag vet inte om dom går till nåt spett/platta eller bara slutar en bit från huset. Det är fem åskledare på taket (huset byggt som ett kors med ett torn i mitten) och varje ledare grenar upp sig i minst tre trådar i marken åt olika håll. Jag har grävt ner rör för takavvattning runt huset och det är wire ta mig f*n överallt...
 
useless useless skrev:
det är wire ta mig f*n överallt
Då har du ett ringnät runt huset och spridningar ut som åskskydd, det blir lite som ett spindelnät med dig i centrum och sen har du en extra jordning i elverkets jordning, biledare ? har du stålbandskabel in ,
 
useless useless skrev:
Jag ska flytta inkommande servis och tillhörande markskåp till andra sidan huset. Inkommande kabel är en AKKJ 3x95+30. Just nu är skåpet jordat via en wire som går till någon form av jordtag och frågan är då om det måste vara så även på nya platsen?
Själva flytten ska göras av elbolaget, men jag är intresserad av vilka praktiska konsekvenser det eventuellt får. Hur gör man en sådan jordning? Borrar/slår man ner ett jordspett eller måste man gräva en massa?

[bild]
På bilden är det nätägarens jordtag lokalt ute i nätet och här då från kabelskåpet och PEN-skenan där. Helt normalt och en del i hela jordningssystemet under en trafo i distributionen så om det kommer göras efter flytten vid nya uppställningen är då helt i nätägarens händer att besluta och utföra. Och det är typiskt sk djupjordning med ett antal spett nerdrivna i marken med en längd 2-5 m och i det antal som krävs för att nå den jordtagsresistans man söker. Linan mellan spetten läggs bara grunt som en normal kabel så det är inga stora jobb som ska till.

Ditt åskledarsystem är ju något helt annat och har inte med detta att göra direkt de delar bara jordmassan som ledare i någon form.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Och det är typiskt sk djupjordning med ett antal spett nerdrivna i marken med en längd 2-5 m och i det antal som krävs för att nå den jordtagsresistans man söker.
Det var typ den informationen jag var ute efter. Bra att veta om dom behöver gräva upp 20 kvadrat av trädgården eller om man bara bankar ner några spett i leran...
Det är för övrigt ca 75 meter till transformatorn. En stolpmonterad 10kV-400V som betjänar oss och grannen.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Det är för övrigt ca 75 meter till transformatorn. En stolpmonterad 10kV-400V som betjänar oss och grannen.
Då du har en AKKJ 3x95+30 som servis så trodde jag att avståndet var betydligt längre.

Men det är klart, det är en gammal frikyrka ditt hus, det var säkert ganska rejält högt uppsäkrat, säkert gänga 3 i alla fall, då blir en sådan kabel vettig även utan långa avstånd.
 
Ja, 100A huvudsäkring var det en gång i tiden bara till ena huset.
 
  • Wow
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.