Jag har en gammal folkpool i trä som jag tidigare hade gett upp hoppet om, därför skapade jag en annan tråd om att gjuta betonggrund, men nu luter jag mer åt att försöka renovera den så därför skapar jag en ny tråd med mer passande rubrik.

Anledningen till att jag trodde poolen var död var för att väggarna buktar. När jag nu tömt poolen och rivit ner linern så ser jag anledningen till att väggarna buktar. Som man kan se på bilden så har tryck utifrån pressat in överliggaren och plywoodväggarna, men det som är positivt är att stålkonstruktionen verkar ha stått pall, förutom längst upp där den gett vika.

Bild av buktade poolväggar med synlig stålkonstruktion och skadad överliggare i en äldre träpool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att byta ut överliggaren, byta ett fåtal plywoodskivor och sedan sätta in en linerlist och ny liner.

Tänker jag dumt och tycker ni att det är bättre att bygga nytt? Vilka andra konstruktionsdelar kan vara slut? Jag resonerar kring att jag inte förlorar jättemycket pengar i detta läget om jag om några år beslutar mig för att bygga nytt.

Fler bilder:
Närbild av en buktande plywoodvägg och en överböjd metallkant i en tömd trädgårdspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Buktande vägg
Skador på träväggar och filtmatta i en tömd pool med synliga bukter och tryckskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv, med filtmatta
 
Hur har det gått med renoveringen...blir nyfiken på det då jag själv överväger att försöka renovera min gamla Folkpool..väggarna buktar inte men spikar börjar tränga fram och väggen känns mjuk på sina håll. Tänkte lyfta bort linern i ett första skede och se hur det ser ut.
 
Hemalot Hemalot skrev:
Hur har det gått med renoveringen...blir nyfiken på det då jag själv överväger att försöka renovera min gamla Folkpool..väggarna buktar inte men spikar börjar tränga fram och väggen känns mjuk på sina håll. Tänkte lyfta bort linern i ett första skede och se hur det ser ut.
Hur gick det ? Böt du alla skivor ? Nya utanpå dom gamla ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.