Bump!

Vad säger expertisen idag? Stiga eller Husqvarna eller annan? Har stor tomt men relativt enkel, ej kuperat. Vill ha en som är så problemfri som möjligt/enkel service..
 
Ska du köpa underhållet eller göra den själv?
Oavsett är båda gamla på marknaden och har etablerade servicenätverk. Man ser många gamla stigor på tomerna så lägre pris verkar inte hindra lång tjänstgöring. Jag hade hellre köpt en mer premium stiga än billig Huskvarna om det är ett sånt val man står inför.
 
C corre skrev:
Ska du köpa underhållet eller göra den själv?
Oavsett är båda gamla på marknaden och har etablerade servicenätverk. Man ser många gamla stigor på tomerna så lägre pris verkar inte hindra lång tjänstgöring. Jag hade hellre köpt en mer premium stiga än billig Huskvarna om det är ett sånt val man står inför.
Jag vill bara inte bli besviken som tex ett omdöme på prisjakt om Husqvarna Rider 112C:
"Haft den ett år nu. Har bara haft problem med den. Stort problem med motorn från Briggs and Stratton. Via förgasaren läcker det in bensin och fyller hela motorn när den står. Ganska omständigt att behöva tömma ur bensin och olja för art sen fylla på nytt, verkstaden fick sätta dit en extra kran som man stänger av och på bensinen med. Svåråtkomliga delar pga av alla plastkåpor. Inte överdrivet imponerad över klippresultat"

Låter inte kul. Kommer nog lämna in på service. Vem vinner av stiga villa eller husqvarna rider?
 
H Häggens skrev:
Jag vill bara inte bli besviken som tex ett omdöme på prisjakt om Husqvarna Rider 112C:
"Haft den ett år nu. Har bara haft problem med den. Stort problem med motorn från Briggs and Stratton. Via förgasaren läcker det in bensin och fyller hela motorn när den står. Ganska omständigt att behöva tömma ur bensin och olja för art sen fylla på nytt, verkstaden fick sätta dit en extra kran som man stänger av och på bensinen med. Svåråtkomliga delar pga av alla plastkåpor. Inte överdrivet imponerad över klippresultat"

Låter inte kul. Kommer nog lämna in på service. Vem vinner av stiga villa eller husqvarna rider?
Både Stiga och husqvarna använder briggs & strattonmotorer så det kvittar ur just motorsynpunkt vilket märke utan då får man gå på specifika modeller.
Eller så får man köpa något begagnat och byta motor.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hur dagens nya maskiner står sig om ett antal år vet jag ju förstås inte säkert, men med tanke på hur de maskiner jag varit i kontakt med, som varit 10-15 år gamla, så skulle jag aldrig få för mig att köpa en stiga framför en husqvarna/Jonsered.
Det har, som tidigare påpekats, inte varit motorerna eller växellådorna som skilt dem åt, utan hela konstruktionen.
Sista sommaren med egen stiga fick jag meka ett par timmar mellan varannan klippning med allt ifrån klippbord till styrning, det kändes som att varenda förbaskade detalj var designad för att gå sönder efter 15 år.
Husqvarnan har jag fått byta några lager/lagringar på, ett av dem satt jäkla dumt till och jag fick dela på hela maskinen, men det var i förebyggande syfte så jag hade ett halvår på mig.
Jag har även sett en stiga som haft glidlager av plast(!) På ickedrivande hjul.
Nya lager var väldigt billigt, och det såg ut att vara lätt att byta, men ändå!
Det var servicen, det!
Annars måste jag säga att stiga haft mycket skönare, fjädrande, säte och att jag funderar på att bygga om husqvarnan så att den liknar stiga på den punkten.
Jag upplevde också att stigan klippte lite snyggare, men aldrig att jag skulle vilja kopiera den konstruktionen:rofl:.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Bump!

Vad säger expertisen idag? Stiga eller Husqvarna eller annan? Har stor tomt men relativt enkel, ej kuperat. Vill ha en som är så problemfri som möjligt/enkel service..
OT: fattar egentligen inte varför man använder åkgräsklippare. Orkar man inte -gå- efter sin klippare på gräsmattan borde de väl åtminstone vara radiostyrda.


Att bygga nåt för att klippa gräsmatta med sits/ratt/starkare motor, för att släpa runt på en gubbe känns ju grovt ineffektivt.
 
Jag har 2 st Husqvarna Rider (2 fastigheter) och när det är dags att byta blir det Husqvarna igen eftersom jag aldrig haft något som helst strul med dem. Kan inte uttala mig om Stiga förutom att förut kunde man inte ställa klipphöjden från förarplatsen men det kanske är ändrat. Nu har jag mycket gräsyta och tycker det är smidigt för mig men andra kanske inte har behovet att kunna ändra klipphöjd från förarplatsen. Åk till handlarna och jämför de olika fabrikaten. Svängradie mm
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
OT: fattar egentligen inte varför man använder åkgräsklippare. Orkar man inte -gå- efter sin klippare på gräsmattan borde de väl åtminstone vara radiostyrda.


Att bygga nåt för att klippa gräsmatta med sits/ratt/starkare motor, för att släpa runt på en gubbe känns ju grovt ineffektivt.
Alla har inte 400 kvm frimärke eller vill anpassa hela trädgården efter en stenkorkad robot.

Jag kör en Rider pga stor tomt, mycket grusgångar, träd, buskar, krukor, leksaker, studsmatta mm mm och det är fritidshus så för oss grymt mycket värt att kunna dra över allt på typ 30 min i stället för 2 timmar med vanlig klippare.
 
  • Gilla
Annelie Carlsson och 7 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
OT: fattar egentligen inte varför man använder åkgräsklippare. Orkar man inte -gå- efter sin klippare på gräsmattan borde de väl åtminstone vara radiostyrda.


Att bygga nåt för att klippa gräsmatta med sits/ratt/starkare motor, för att släpa runt på en gubbe känns ju grovt ineffektivt.
Roboten skulle kosta uppåt 100 000 när jag kollar prisjakt.. samt kunna köra 100 meter bort till bron över kanalen och sedan fortsätta klippa den sidan.. tror inte den fixar det
 
  • Gilla
Nr20
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Roboten skulle kosta uppåt 100 000 när jag kollar prisjakt.. samt kunna köra 100 meter bort till bron över kanalen och sedan fortsätta klippa den sidan.. tror inte den fixar det
Nja jag tänker rent konceptuellt borde en radiostyrd istället för åkbar vara effektivare. Jag såg en sån för några år sedan vid kommunal gräsklippning. Tänk en radiostyrd bil men gräsklippare istället. Att köra runt en människokropp kräver ju mycket mer både i kraft och konstruktion.

Robotar i all sin ära men där finns annan komplexitet.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Alltid vanskligt att bedöma ett helt fabrikat utifrån sina egna, statistiskt osäkra erfarenheter.
Jag har en Stiga Villa med hydrostat och 13,5hk Briggs&Stratton. Klipparen är från 2008 och jag har inte ens bytt batteri ännu. Bara laddar batteriet någon gång på vintern och sen kör jag hela säsongen. Har aldrig haft ett enda problem.
Helt otrolig maskin.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Alltid vanskligt att bedöma ett helt fabrikat utifrån sina egna, statistiskt osäkra erfarenheter.
Jag har en Stiga Villa med hydrostat och 13,5hk Briggs&Stratton. Klipparen är från 2008 och jag har inte ens bytt batteri ännu. Bara laddar batteriet någon gång på vintern och sen kör jag hela säsongen. Har aldrig haft ett enda problem.
Helt otrolig maskin.
Då börjar det nog snart...;)
 
P
En liten fråga, Varför har de flesta trädgårdstraktorer så att man inte kan klippa när man backar? utan måste slå av klippen..
Stötte på fenomenet igår när vi beställde en ny maskin av märket MTD..
Fanns några med en knapp man skulle trycka in för att man skulle kunna klippa när man backar..
Varför är det en säkerhetsrisk? Antar att det är nåt EU beslut?
 
Köpte en ny Stiga Park 540 4wd med hydrostat och hydraulservo och 125cm aggregat med elektrisk höj och sänkning 2015
Har till dagens datum bytt (utom olja och filter)
- Hydrostat wire 2018
- Axeltätningar bakaxel 2018 efter att sonen dragit en harv efter med vikt på så att hjulen precis inte spann i flera timmar i dammande jord (hade fått det på goodwill mot Stiga men orkade inte åka in med den till säljaren)
- 2x Gummilock på hydrostaten efter lite för hård körning
- 1st lagring till styrkedjans löphjul pga dåligt dragen mutter
- Soppaslang helt söndersprucken, läcker inte riktigt ännu men väldigt snart

Vi har ca 5000m2 gräsmatta och plogar ca 1500m2 på vintrarna, sen kör vi väldigt mycket med kärra bakom med typ ett ton grus/jord/singel på, tvåaxlig kärra så klart....
Sen är det alltid div flytta båtar, släpkärror, bogsera bilar på tomten, släpa stockar, mm.

Jag valde att gå upp på den lite större klipparen med hydraulservo och 18,5hp Intek B&S motor med trycksmörjning, dels pga man då slipper byta olja mellan sommar och vinter och att trycksmörjning känns bättre.
Ploga utan servo misstänker jag är mindre roligt, på den mindre hade dom något dom kallade för .....servo, men det var ingen riktig utan mer en kedja och drev iställer för en trumma med wire.

Men för 70k kan man säkert ha annat roligt också..... ;)
 
Gimp Gimp skrev:
Köpte en ny Stiga Park 540 4wd med hydrostat och hydraulservo och 125cm aggregat med elektrisk höj och sänkning 2015
Har till dagens datum bytt (utom olja och filter)
- Hydrostat wire 2018
- Axeltätningar bakaxel 2018 efter att sonen dragit en harv efter med vikt på så att hjulen precis inte spann i flera timmar i dammande jord (hade fått det på goodwill mot Stiga men orkade inte åka in med den till säljaren)
- 2x Gummilock på hydrostaten efter lite för hård körning
- 1st lagring till styrkedjans löphjul pga dåligt dragen mutter
- Soppaslang helt söndersprucken, läcker inte riktigt ännu men väldigt snart

Vi har ca 5000m2 gräsmatta och plogar ca 1500m2 på vintrarna, sen kör vi väldigt mycket med kärra bakom med typ ett ton grus/jord/singel på, tvåaxlig kärra så klart....
Sen är det alltid div flytta båtar, släpkärror, bogsera bilar på tomten, släpa stockar, mm.

Jag valde att gå upp på den lite större klipparen med hydraulservo och 18,5hp Intek B&S motor med trycksmörjning, dels pga man då slipper byta olja mellan sommar och vinter och att trycksmörjning känns bättre.
Ploga utan servo misstänker jag är mindre roligt, på den mindre hade dom något dom kallade för .....servo, men det var ingen riktig utan mer en kedja och drev iställer för en trumma med wire.

Men för 70k kan man säkert ha annat roligt också..... ;)
Du behöver en traktor/fyrhjuling!:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.