Hur blir jag av med dom ?
Tycker inte det är kul att trampa ner i sorkhål och vricka fötterna längre >:(
Katten har ju också svårt att komma åt de rackarna.

 
I förrgår köpte jag en sån elektrisk sorkskrämma, ett spetsigt rör man gräver ner som ger ifrån sig ett ljud ungefär var 15-20:e sekund.

Öppnade såklart för att se hur den såg ut inuti. Endast en piezosummer som ger ett lågfrekvent men starkt ljud.
Ska försöka bygga nåt själv sen, som dels ger ett skarpt ljud, men även med nån slags vibration.
 
Lägg vattenslangen i ett av hålen och låt vattnet rinna. Antingen drunknar sorkarna eller också flyttar de.
Förutsätter relativt plan mark naturligtvis.
 
Katter gör susen.
 
Har du tillgång till hundhår så kan du stoppa litet i hålen. Sorken flyttar och gräver någonannanstans. Nu menar jag inte att du ska barklippa hunden för sorkens skull ;). Själv har jag testat det när min Newfoundland fäller massor med päls på våren och sorkar startar sitt grävande. Dom lämnade mina rabatter ;D. Kanske har dom pälsalergi ;)
gaia
 
Katten verkar inte "rå på" sorkarna. Det finns antagligen sorkar/råttor som är lättare att fånga :)

Kollade på några elektriska "sorkskrämmor" men det var inga billiga saker :(

Vatten i hålen är inte heller aktuellt. Vill ju inte riskera att vattnet i brunnen tar slut pga några sorkar..

Hudhår kanske är något...Får kanske låna en hund som behöver klippas :) Katten lär ju inte bli glad ;D

Hur reagerar sorkarna på ström ?
Har ju hört att maskar kryper upp om man leder ner ström i jorden med 2 "jordspett".
 
Min erfarenhet är att katterna fixar allting från näbbmöss till mullvadar. Vi har fyra katter till drygt 6000 kvadratmeter tomt, och det verkar vara tillräckligt. Jag har fått städa bort ett antal döda sorkar efter dem. Sorkarna smakar tydligen inte så gott som mössen.

Vatten har jag också provat när jag hade mullvadsproblem för några år sedan. Efter att ha spolat i full fart i två timmar gav jag upp, och morgonen efter var det som vanligt nya högar. Man måste nog ha väldigt speciella markförhållanden om man ska kunna mätta gångarna med vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.