S
Vi har anlitat en målarfirma som målar vårt hus, träfasad. Efter lite olika saker som hänt på vägen känner vi inte att vi har helt fullt förtroende för firman.

Vi har just nu några funderingar på arbetet som gjorts hittills. På gavelsidan av vårt hus var färgen och även en del panel i ganska dåligt skick. Vi har därför bytt ut några plankor. Målarna har därefter skrapat den gamla färgen och ganska mycket rent trä har då kommit fram. Speciellt på kanter men även mitt på plankorna.

Igår tvättade de fasaden och idag skrapade de och målade. De har dock bara grundmålat de helt nya brädorna och resterande del av fasaden har de målat med täckfärg.

Behövs inte allt rent trä grundmålas? Finns det något risk om det inte görs?

En annan fråga. Är det okej att det ser ut såhär? Eller är vi petiga? De har alltså inte slipat ner alla flisor som uppkom när de skrapade..

Nyligen målat träfasadshörn med skrapmärken och flisor där gammal färg tagits bort, utan slipning före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nymålat trä med synliga skrapmärken och flisor, där grundmålning saknas på delar av ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nymålad träfasad med skrapmärken och synligt trä längs kanten och flisor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen målat träfasad med synliga skrapmärken och flisor under en grundmålad bräda, målararbetets kvalitet ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt som har blivit trärent ska absolut grundmålas.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Allt trärent ska grundmålas. Där jag jobbar brukar vi slipa ner de värsta flisorna , men man kan ju inte gå över ett helt hus o slipa minsta lilla flisa. Vilken kund betalar för det? Och sen tvättar man inte ena dagen och målar dagen efter.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S
Som jag trodde...

Jag var också fundersam över torktiden men hann aldrig ifrågasätta då de målat under tiden jag inte var hemma.
Är detta katastrof? Det går ju inte att göra ogjort....
 
Det beror ju på hur vädret är, jag körde målning förra året dagen efter målning, man får ju mäta fuktkvoten.

Jag själv slipade ned flisor som blev efter skrapningen, men att det skulle göras överallt tror jag du inte velat betala för. Hur mycket av detta syns på avstånd?

Det viktiga är väl att de oljar in trärent, jag själv körde ingen grundfärg på trä, jag målade två gånger med täckfärg och på utsatta områden så körde jag ett lager till. Det beror ju på vart det är, ex en lång tackfot som varken utsätts för regn eller sol behöver inte lika mycket omsorg.
 
Flisorna kan du glömma direkt... det såg bra ut.
Målningen i övrigt har jag inte kompetens att bedöma.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
J
En fråga om grundfärg, vad är tanken att den ska bidra till? Skydda, hjälpa till att fästa slustrykningsfärgen, få färgen att täcka bättre, eller nått helt annat?
 
S
Tack för svar! :) Då vet jag att flisorna är okej. Jag blev mest fundersam eftersom de flesta brädor har dessa flisor efter skrapningen. Inte bara enstaka brädor.

Att jag frågar om grundfärg är mest för att jag läst överallt att allt trärent ska grundas. Sen vet jag inte själv hur noga det är (då jag inte har nog med kunskap inom området). Jag är mest rädd för vad som kan gå fel om det inte görs rätt pga betalar ju en hel del för arbetet. Finns det risk att färgen flagnar? Att panelen förstörs pga röta? Eller något annat?
 
N
Vad för färg användes; akrylat, alkydoljefärg, linoljefärg....?
 
K
Grundfärg eller inte och i vilket omfattning är avhänget på vilket färgsystem som används och vad tillverkaren av produkten föreskriver för systemet.

Läs anvisningarna för färgsystsemet hos tillverkaren så har du svart på vitt om målaren gör ett fackmässigt jobb gällande den biten.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
S
Demidekk Ultimate (alkydolja/akrylat). Vi skulle egentligen ha Alcro Bestå men målaren köpte denna. Vet inte om det är någon skillnad..

Exempel på ytor som ut som målats med täckfärg:
Närbild av en träyta målad med Demidekk Ultimate täckfärg med synliga penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med flagande vit täckfärg som exponerar underliggande mörk färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en träyta målad i beige med Demidekk Ultimate täckfärg, synliga penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jönas skrev:
En fråga om grundfärg, vad är tanken att den ska bidra till? Skydda, hjälpa till att fästa slustrykningsfärgen, få färgen att täcka bättre, eller nått helt annat?
I min mening är det ett sätt att sälja mer färg bara. Om man ex målar med alkydoljefärg så är går det bra att ta vanlig färg och späda ut med lacknafta, det är mer eller mindre redan så grundfärgen ser ut.

Det går alldeles utmärkt att måla 3 lager med täckfärg också, men den är ju ofta dyrare.
 
Det är lite som rengöringsmedel för fasad, det finns en för svarta mögelprickar, en för alger, en som man ska tvätta med innan målning, en annan för underhåll. Jag är tveksam till att det finns en praktisk skillnad (förutom den som är inför målning). De vill gärna att du köper så mycket skit som möjligt, sen ska det stå halvfullt i boden några år och bli gammalt, för självklart finns det ett bäst före datum ..
 
  • Gilla
Mamma4 och 1 till
  • Laddar…
N
Linoljefärg rekommenderas istället för alkydoljeförg, tyvärr post festum.... Så synd.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Grundfärg tränger in o mättar trät, färdigfärg bildar skyddande yta runt trät. Bara en tanke........:geek:
 
  • Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.