Hej..

Kommer träffa banken nästa måndag och skall skriva lånen på huset vi köpt. Vad tycker ni, skall man binda så mycket som möjligt eller hur skall man enligt Er göra. Lånar 645 000:-, har lånat just så mycket som huset kostar.

Hur mycket tror ni räntan stiger och när? Har Nordea som bank....

Och kan man pruta på räntan. Hört om vissa som diskuterat räntan med banken, fungerar det? Typ, får jag inte den räntan jag vill ha går jag till nästa bank.
 
Med ett så litet lån skulle jag behålla allt rörligt, eller till tremånadersränta. Se till att först få iaf -0,3 % ränterabatt.
 
Jag lånade också väldigt lite (440.000) och banken gav mig automatiskt 0.5% rabatt ;) utan jag ens hade den tanken...

SEB var det som hände här. Men då har jag allt samlat hos dem utom aktier...

Men nu har man dubbelt mer i lån efter renoveringar och har nu 0.6% rabatt på de "nya"...
 
"Litet lån".
Beror väl helt på förutsättningarna... Det kanske inte är litet för alla.

På lång sikt tjänar man ofta på rörlig ränta. Men jag tycker man ska se över hela situationen, se hur mycket ni har i marginal. Om ni väljer rörligt, klarar ni av x % höjning av räntan t.ex...?
Att räntorna kommer att höjas är väl de flesta överens om. Frågan är bara när och hur mycket...


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.