Ska dra kabel i ett inglasat uterum och jag behöver bara 1,5 kvadrat men vilken kabel ska jag köpa? Det är ju en djungel av ”sladd” att välja på :surprised: Priserna skiljer sig i massor :oops:

ska dra till fast installation för motordriven markis samt lite uttag.

PS: Undanbedes alla som vill vara ”snäll” och påpeka att bara behörig elektriker får göra detta :)

Elektrisk kabel Draka EXLQ-PURE 3G1,5 25m med avskalad ände som visar tre kopparkärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalad elektrisk installationskabel märkt DRAKA EXQ-PURE 3G1,5 synlig med blå, brun och gul/grön tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Ta den billigaste skulle jag säga. Kabeltyp (ej sladd) i denna installation är okritiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Är kabeln synlig så är det bra om manteln är hyfsat styv så det blir enklare att få till en rak och fin klamring.
 
  • Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
Och då ska jag alltså veta vilken kabel som har det alltså :crysmile::seenoevil:?

useless useless skrev:
Är kabeln synlig så är det bra om manteln är hyfsat styv så det blir enklare att få till en rak och fin klamring.
 
Vore det mitt rum skulle jag dra "Kulo" EKRK/EQRQ, det blir tveklöst snyggast.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Och då ska jag alltså veta vilken kabel som har det alltså :crysmile::seenoevil:?
Dom med fyra bokstäver och ett L eller R som tredje bokstav.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Då det är så mörka väggar så kommer den att målas och sedan är det lockpanel så den klamras mot hörnet i "dalen" men det kanske är svårt att få den rak ändå?

E elmont skrev:
Vore det mitt rum skulle jag dra "Kulo" EKRK/EQRQ, det blir tveklöst snyggast.
 
Kanske EQLQ?

useless useless skrev:
Dom med fyra bokstäver och ett L eller R som tredje bokstav.
 
EKRK/EQRQ, blir lite bättre. Sedan brukar det ju vara så att har man själv utfört jobbet så tycker man att det ser bra ut oavsett. Jag som yrkesman skulle inte tveka till mig själv även om det skulle bli några kronor dyrare.
 
Om EKLK är lite styvare så är alltså EKRK/EQRQ vad.....? Vad är det som är bättre med den?

E elmont skrev:
EKRK/EQRQ, blir lite bättre. Sedan brukar det ju vara så att har man själv utfört jobbet så tycker man att det ser bra ut oavsett. Jag som yrkesman skulle inte tveka till mig själv även om det skulle bli några kronor dyrare.
 
Styvare?
EKLK ( som är en utgående kabeltyp) har en liten annan konstruktion i uppbyggnaden och blir därför lite grövre och lite svårare att lägga snyggt. Det man ska akta sig lite för är som vanligt matr. ur lågprissortimentet som ofta är lite mer svårarbetad och inte blir lika bra. "Kulo" som är "spolad" med en diameter av ca 30 cm är betydligt svårare att få till snygg än den "kulo" som är spolad med ca 45 cm diameter.
Allt det här är min personliga uppfattning och jag finner ingen orsak att "försvara" mitt val, du har fått min åsikt.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag kan bara säga tack för din åsikt och jag lyssnar på allt som ges mig i denna fråga :D

E elmont skrev:
Styvare?
EKLK ( som är en utgående kabeltyp) har en liten annan konstruktion i uppbyggnaden och blir därför lite grövre och lite svårare att lägga snyggt. Det man ska akta sig lite för är som vanligt matr. ur lågprissortimentet som ofta är lite mer svårarbetad och inte blir lika bra. "Kulo" som är "spolad" med en diameter av ca 30 cm är betydligt svårare att få till snygg än den "kulo" som är spolad med ca 45 cm diameter.
Allt det här är min personliga uppfattning och jag finner ingen orsak att "försvara" mitt val, du har fått min åsikt.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ska dra kabel i ett inglasat uterum och jag behöver bara 1,5 kvadrat men vilken kabel ska jag köpa? Det är ju en djungel av ”sladd” att välja på :surprised: Priserna skiljer sig i massor :oops:

ska dra till fast installation för motordriven markis samt lite uttag.

PS: Undanbedes alla som vill vara ”snäll” och påpeka att bara behörig elektriker får göra detta :)

[bild] [bild]
Gör ett litet inflik här. Behöver dra en kabel från en undercentral i garaget till uterummet som är öppet men under tak. Tänker på vilken kabel som är bäst och om man behöver skydda den mot solljus. Tänker klammra den i underkant på bärlinan till taket, men viken kabel? Den som angivits ovan eller denna?

https://www.elbutik.se/product.html/jordk-n1xv-u

/Bengt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.