Hej

kanske inte den typiska frågan för detta forum men gäller pool och tänker att det finns de här som är betydligt händigare än mig.

Försöker få varmare vatten till barnens pool henom att koppla en slang till tvättställsblandaren i toaletten. Trodde att jag löst problemet när jag hittade produkten koalakoppling(se bild). När jag skulle montera märkte jag att öppningen för vatten på blandaren inte är platt så det blir massivt läckage. Att öka mängden tätning på koalablandaren fungerar ej, när man skruvar den på plats rivs det loss och blir ändå inte tillräckligt tjock eller tätande med det jag provat. Tänker därför att lösningen ev är att på något sätt bygga upp runt blandarens vattenöppning men hur?

Hälsningar / Kalle Forsberg Kromad tvättställsblandare med omonterad koalakoppling intill ett handfat, problem med läckage vid anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en koalakoppling vid en vattenkran, med synligt läckage och dålig passform för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova med duschen istället, vanlig halvtum rörgänga där slangen sitter.
Gardenakoppling passar direkt.

Protte

PS, tappa inte bort packningen
 
  • Gilla
Bjurran och 1 till
  • Laddar…
Hade en sån till köksblandaren med slang ut genom fönstret bakom. Greppet släppte obönhörligen även med obefintligt/ lite vatten. Gav upp efter ett antal gånger då jag tröttnade på att torka upp i köket. Passade inte till duschanslutningen. Har hittat en annan anslutning som passade istället för den bortskruvade duschslangen. Nu släpper slangen inne duschen där det inte gör något. Har bett rörmokaren komma för att montera vattenutkastare på yttervägg med möjlighet att använda varmvatten också.
 
prototypen prototypen skrev:
Prova med duschen istället, vanlig halvtum rörgänga där slangen sitter.
Gardenakoppling passar direkt.

Protte

PS, tappa inte bort packningen
Hej
Ja att koppla till duschslangen känns som en bra idé.
Nu är jag helt novis gällande detta men jag skruvar loss ”duschhuvudet” och kopplar vad som går direkt till gardena? När jag googlar halv tums rörgänga får jag upp massa olika sorters kopplingar, skulle du kunna skicka en bild eller länk?
Tack / Kalle Forsberg
 
tommib
Lägg upp bild.

Protte menar nog att du ska skruva loss duschslangen från blandaren, inte duschhuvudet från slangen. Gardena har som sagt en koppling som du skruvar direkt på en 1/2" rörgänga, även känd som R15.
 
Får citera herr Stenmark
”He ger schvårt å förklara för dem som int begrip”
(Det är svårt att förklara för de som inte begriper)

En bild verkar säga mer än en massa ord.

Kromad termostatblandare monterad på en vägg med synliga vattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gusfokal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.