G
Hejsan! Har sneglat lite på en skada på garaget sen vi tillträdde huset och nu när solen tittade fram började jag riva lite i det och det ser ju ut som att det är väldigt rötet under brädorna. Frågan är hur jag ska göra? Karmen till både fönsterna och dörren är ju ruttna. Jag antar det är där vid fönstret det regnat in i väggen?
Går detta ens att rädda? Vi har förvissa framigenom tänkt att flytta dörr och fönster från kortsidan till långsidorna. Så vore det kanske smart att nu då få bort dörr o fönster och byta ut allt kasst trä? Hur hade ni gjort? Går det ens att rädda? Och ska man inte ha ett riktigt fönsterbleck längst upp? Dom har något form av bleck men det blecket har inget överhäng alls. Funkar det att sätta ett fönsterbleck där längst upp tro?

Sen längst upp på garaget så är det klätt i en typ av panel som hakas in i varandra, vad heter den? Jag får nog byta ut någon där också. Se sista bilderna.

Tack!
 
  • Rötskadad dörrkarm och fönsterkant på en garagevägg som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskadat trä vid garagekarm med synlig isolering och skadad panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskadad träkarm och lister runt ett fönster på ett garage, med synlig isolering och skadad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskadad karm och tröskel vid ett garagefönster med synlig skada på träet och avflagad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötet träkarm som avslöjar skada under vit målfärg på garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn på garage med rötetskador och avskalad färg på träpanel mot vågig plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Svårt att se men ligger ytterpanelen dikt mot den svarta pappen ?
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att se men ligger ytterpanelen dikt mot den svarta pappen ?
japp vad jag kan se gör den det!
 
Tomture61
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så ska det inte konstrueras :thinking: Det ska finnas en luftspalt mellan.

Liggande panelen borde vara denna [länk]
Hm ok bra att veta! Hur får man lättast till den luftspalten? Mot vad ska man fästa panelen? Fästs inte den i reglarna?
 
G
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Vad är den vita panelen ? En till våning eller ?
Tvärs stående reglar monteras spikbrädor (28 x 70) med ett cc på 60 cm , ytterpanelen spikas sedan på dessa.
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är den vita panelen ? En till våning eller ?
Tvärs stående reglar monteras spikbrädor (28 x 70) med ett cc på 60 cm , ytterpanelen spikas sedan på dessa.
Ah ok tack! Nej det är bara typ en kjol man byggt runt taket , den har luftning. Oklart varför man gjort det dock,, kanske för syns skull :)
 
Tomture61
Tyvärr ger det ett dåligt skydd till fasaden .
Plus avsaknaden av luftspalt :thumbdown:
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tyvärr ger det ett dåligt skydd till fasaden .
Plus avsaknaden av luftspalt :thumbdown:
Ja dom förra ägarna har helt klart inte haft koll på vad dom gjort! Men då har jag mer koll på läget och det är ju bra! :)
Men detta blir väl kanske svårt att åtgärda på bara ena sidan då utan är väl något man får åtgärda på hela garaget om det ska göras?
 
Tomture61
Stort jobb :sweat:
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Stort jobb :sweat:
Hehe ja men det får läggas på framtiden. Garaget har inte vart isolerat så länge så det är ju synd att dom inte gjort det riktigt när dom isolerade det!
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Stort jobb :sweat:
Såg en annan tråd ang detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-foerrad-utan-luftspalt.167289/

Och så som det ser ut inifrån hans garage såg det ut här innan. Byggt på 70 talet.. Och så har ju förra ägarna då helt enkelt isolerat inifrån, satt plast och gips. Och så går ett element här på vintrarna som håller 15-17 grader!

Men ja det är ju bedömt dumt att göra så! Men om jag går över och ser till att ingen fukt tillförs väggarna som det ju har gjorts här via fönstrena! Så borde det väl hålla bättre? Problemet med ingen luftspalt är väl bara om det tillförs fukt in bakom väggen?
 
G
Tomture61 Tomture61 skrev:
Stort jobb :sweat:
Men om jag orkar så är det väl "bara" att riva.. regla upp riktigt med luftspalt.. och om jag sen då förser överdelen med ett fönsterbleck som är tillräckligt bred så går det ju över den utbyggnaden som en luftspalt innebär, inte sant? Visst är det jobb.. men fan lär ju inte kunna åka någonstans i sommar ändå.. och med lite ny målarfärg kan man väl ändå återanvända brädorna?
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Såg detta bygge i en annan tråd , tycker lösningen till taket ser snygg ut (plåt) kanske ngt till din renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.