Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Grannen ska bygga stooor altan och den kommer att hamna bara två, tre meter från min tomt. Vet att vi för ca 10-15 år sedan lämnade ett godkännande till grannen o dåvarande maken att bygga altan men minns inte att den skulle bli så nära vår tomt den gången. Då hade grannen dessutom lovat att plantera en häck i tomtgränsen som "kompensation" (och åtgärd för att vi var lite rädda att vi skulle få insyn i ett sovrum bl.a.) Med det så godkändes deras bygge - då.

Nu är jag inte säker på att jag har lust att stå fast vid ett så gammalt medgivande utan att fundera en vända till då jag har känslan av att altanen kommer att bli större än de ursprunglige planerna... Det har ju ändå gått några år... Grannen har inte heller pratat med oss om sina planer förrän idag, då maken råkade prata lite med dem då de var ute samtidigt. Deras planer är tydligen ganska långt framskridna. Vad göra?
Men grannen lovade ju att anlägga en häck som kompensation och då gäller förstås det löftet också. Be att han sätter upp den innan han får börja.
 
  • Gilla
Nanny Fine och 1 till
  • Laddar…
Om det är något som behöver lov för att det är nära tomtgräns så bör medgivandet vara tydligt på vad som avses, helst med en ritning. Om inget anges för tid bör det vara samma tid som ett bygglov gäller. I praktiken är det nog svårt att villkora som att till exempel kräva att häck etableras
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Fast nu verkar det ju faktiskt som om det kommit nya regler om placering, samtidigt som man ökade gränsen för höjd från, 120 till 180 cm.

Men i så fall har de samtidigt infört en ny oklarhet i reglerna. För vad är skillnaden mellan en terass/altan och ex. en plattsättning?

Om jag lägger plattor på marken, är det då en altan, så jag inte får lägga plattor närmare gränsen än 4,5m. Jag kan inte tänka mig att det är tanken med de nya reglerna. Det måste rimligen finnas en lägre höjd, som är helt fri.
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Läser man på boverkets hemsida så står det så här:

"Om du ska bygga en friliggande altan på din tomt /…/ Om det är ett vanligt trädäck som byggs i marknivå på tomten krävs oftast inte bygglov.
En sådan altan måste alltid följa bestämmelserna i den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. Det gäller oavsett om den kräver bygglov, anmälan eller inget alls."

Det tolkar jag som att: om det står i detaljplan att altan/byggnad mm. ska vara 4.5 m från tomtgräns så krävs bygglov om grannen vill bygga sin altan närmre än så ÄVEN om det är en 'trall' i marknivå.

Om altanen byggs i anslutning till bostadshuset och inom 3,6 m från detta men NÄRMRE tomtgräns än 4.5 m så behöver grannen höra med kommunen om det behövs bygglov, kommunen bestämmer. Om det inte behövs bygglov så behövs inte heller någon anmälan.

Källa: https://www.boverket.se/sv/byggande...a-utan-bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/

Så, kort och gott, ta reda på altanens mått, om det är i anslutning till bostadshuset eller friliggande och hör sedan med kommunen vad som gäller. Det som skrivs på kommunens sida är ju inte tillämpbart i alla enskilda fall, beroende på avvikelser och olika detaljplaner mm.
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
Är det ingen som vet svaret på fårgan om hur länge grannens medgivande gäller?
 
Det har väl svarats på. Ett medgivande måste vara specifikt för en viss åtgärd, grannen kan alltså inte hävda en generell rätt att bygga närmare än 4,5 meter för att tillstånd en gång givits. Och en skälig tid för att få hävda ett tidigare givet medgivande borde kunna sägas vara två till fem år, lika länge som ett kommunalt bygglov gäller (krav för påbörjande tom. färdigställande).

Har fastigheten som gett lovet sålts borde inte köparen vara bunden av löftet om hen inte blivit informerad om det före köpet.
 
Claes Sörmland
lunarayo lunarayo skrev:
Är det ingen som vet svaret på fårgan om hur länge grannens medgivande gäller?
Här förklarar Boverket:

Textdokument som beskriver ett rättsfall om bygglov och grannars medgivande relaterat till placeringen av en komplementbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Någon tidsgräns har det inte funderats över men eftersom grannemedgivandet ska ske gällande exakt det som ska byggas så lär svepande formuleringar som "en altan" inte räknas. Fram med ritningar och situationsplaner!
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och den är längre än 3,6 m ut från byggnad?
Längre ut än 3,60 m är bygglovspliktig om höjden är över 1,20 m. Är den över 1,80 räknas den dessutom in i fastighetens byggnadsarea. Säger grannen nej till placering närmare 4,5 meter kan man söka bygglov för åtgärden och byggnadsnämnden gör en bedömning baserad på flera parametrar. Även om grannen motsätter sig byggnationen kan byggnadsnämnden ”köra över” denne. Däremot kan grannen överklaga beslutet.
 
Vi var i samma situation.
Kort sagt - grannen kan inne använda det gamla medgivandet.
För att förtydliga att du inte medger så kan du skriva det till grannen och kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.