Håller på med badrum och bastubygge och funderar nu kring golvet i bastun.

Har flytspacklat fall mot en brunn och tänker nu att jag vill lägga ”trätrall” ovanpå golvet för lite mysigare känsla. Med nått slags distanser så träet inte ligger i konstant kontakt med flytspacklet.

Nu till frågan, måste jag göra nått slags våtskikt exempelvis plastmatta eller går det inte lika bra utan, tål flytspacklet lite vatten eller släpper det igenom det till golvspånet under?

Mvh Marcus
 
  • Flytspacklat golv i bastu med lutning mot golvbrunn omgivet av isolerade träväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspackel är inte lämpligt som ytskikt i våtrum.
 
Det kanske räcker att måla spacklet med golvfärg, du kan inte låta det bli fuktigt iallafall.
Då kommer golvspånet svälla.
 
  • Gilla
Marcus G
  • Laddar…
Tack Peter!
Då får jag fundera vilket färg som skulle kunna passa eller om det blir enklare med plastmatta..??
 
flytspackel är vad jag sett aldrig lämpligt som ytskikt, läs på säcken / produktbeskrivningen. kollade på detta för bara någon månad sen.
 
Det finns som är lämpliga i torra utrymmen, brukar heta "Industri" tex dom tål att vara slitskikt.
 
  • Gilla
Kaplajon
  • Laddar…
Lägg ett folietätskikt eller ta in en golvläggare för plastmatta. Sen är det bara att lägga in trallen (y)
 
Marcus G Marcus G skrev:
Håller på med badrum och bastubygge och funderar nu kring golvet i bastun.

Har flytspacklat fall mot en brunn och tänker nu att jag vill lägga ”trätrall” ovanpå golvet för lite mysigare känsla. Med nått slags distanser så träet inte ligger i konstant kontakt med flytspacklet.

Nu till frågan, måste jag göra nått slags våtskikt exempelvis plastmatta eller går det inte lika bra utan, tål flytspacklet lite vatten eller släpper det igenom det till golvspånet under?

Mvh Marcus

Flytspackel suger fukt kapillärt, du behöver stryka på ett tätskikt för att skydda underliggande träkonstruktion. Du kan ju köra ett vätskebaserat, iom att det är bastu så blir det ju ingen extrem fuktbelastning.
 
Marcus G Marcus G skrev:
Håller på med badrum och bastubygge och funderar nu kring golvet i bastun.

Har flytspacklat fall mot en brunn och tänker nu att jag vill lägga ”trätrall” ovanpå golvet för lite mysigare känsla. Med nått slags distanser så träet inte ligger i konstant kontakt med flytspacklet.

Nu till frågan, måste jag göra nått slags våtskikt exempelvis plastmatta eller går det inte lika bra utan, tål flytspacklet lite vatten eller släpper det igenom det till golvspånet under?

Mvh Marcus
Hej! Jag är nyfiken på din lösning.
 
Kan man lägga s k vattenglas på flytspacklet så att det blir vattentåligt?
 
Jag hade tätmembran liggande från när jag gjorde badrummet intill så jag strök på detta på flytspacklet sen la jag träbrädor av furu uppe på med bra mellanrum och på distanser av plast så att vattnet kan rinna ner till brunnen. Golvet behandlade jag med parafinolja. Blev himla bra och är väldigt nöjd
 
  • Renoverat rum med nytt trägolv av furu och tätmembran synligt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sebohman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.