Okej, helt nybörjare. Ny husägare. Poolen (35 kubik) värms upp med överskott från solpaneler. Inomhuspool.

Först sprack flervägsventilen till sandfiltret och det sprutade ut vatten i måttlig mångd. Cantabric 500. Vi satte den på recirculate och det kom bara pyttelite från annat ställe på filtret. Stängde inte helt pga att jag inte visste hur det skulle påverka vattnet som värms upp. Efter några veckor fick jag tag i en ny ventil, igår faktiskt.

Väl inne i teknikrummet så sprutar det vatten från denna saken på bilden. 24 timmar innan gjorde det inte det, men möjligt att det har droppat en mindre mängd, då det varit mkt fuktigt där inne. Filtret har backspolats efter att det sprack.

Jag inbillar mig att det är en värmeväxlare? Men hittar inget som ser ut sådär? Och vad är det gröna som är placerat till höger om den dit det går el?

Gröna pumpen tror jag är motströmsgrejen (stämmer det tro?) Den är inte ansluten till den gyllene lådan.
 
T Tilia skrev:
Okej, helt nybörjare. Ny husägare. Poolen (35 kubik) värms upp med överskott från solpaneler. Inomhuspool.

Först sprack flervägsventilen till sandfiltret och det sprutade ut vatten i måttlig mångd. Cantabric 500. Vi satte den på recirculate och det kom bara pyttelite från annat ställe på filtret. Stängde inte helt pga att jag inte visste hur det skulle påverka vattnet som värms upp. Efter några veckor fick jag tag i en ny ventil, igår faktiskt.

Väl inne i teknikrummet så sprutar det vatten från denna saken på bilden. 24 timmar innan gjorde det inte det, men möjligt att det har droppat en mindre mängd, då det varit mkt fuktigt där inne. Filtret har backspolats efter att det sprack.

Jag inbillar mig att det är en värmeväxlare? Men hittar inget som ser ut sådär? Och vad är det gröna som är placerat till höger om den dit det går el?

Gröna pumpen tror jag är motströmsgrejen (stämmer det tro?) Den är inte ansluten till den gyllene lådan.
bilder hjälper
 
Ja, den borde ha varit där med.
 
  • Rör och pumpsystem i ett pannrum, röd pil pekar på en saknad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
T Tilia skrev:
Ja, den borde ha varit där med.
Det här var inte enkelt att förstå. En massa rör, men man ser inte hur allt sitter ihop. Märkte upp en del delar så att vi enklare kan referera till dem.

A ser ut att vara en pump med ett expansionskärl på toppen. Men jag ser bara ett rör, 1 som går ut genom väggen vid 2. Var är det andra röret och vart går 2? Jag vet inte vad den gör. Den ser inte ut att vara ansluten till det övriga systemet. Sitter det ett till rör rakt under? I så fall är det en jet swim, en kraftig vattenpump som gör att du kan simma i poolen.

B är en elpatron på kanske 10kW, så du kan värma poolen med el. Var billigt innan elen avreglerades på 90-talet.

C är cirkulationspumpen, men jag förstår inte hur den är inkopplad, vilken riktning går vattnet, sandfilter och elpatron sitter konstigt. Förstår inte hur vattnet flyter genom T-kopplingen 12. Det verkar inte finnas några kranar som kan kontrollera flödet. Som det ser ut på bilden kan vatten flöda från C-6-12-D-7-C eller tvärt om.

Finns det någon beskrivning vad anslutningarna på sandfiltret gör, 13, 14, och 15 (utanför bilden)? Det ska vara inlopp, utlopp och tömning/avlopp/backspolning

Vart går röret 3? Och var kommer det ifrån 4?

5 ser ut komma från elpatronen och då borde det gå till poolen, men var är det andra röret från poolen, är det 4?

E kan vara en värmeväxlare, rören 8/9 går till taket och 10/11 är poolvattnet som värms upp

Unionskopplingen vid 10 ser trasig ut, det går en spricka tvärs igenom muttern.
 
  • Komplext rörsystem märkt med bokstäver och siffror för en pool, inkl cirkulationspump, elpatron och potentiell spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellberger och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Normalt sitter cirkulationspumpen på röret som kommer från poolens utlopp, C:et på bilden sitter på pumpens inbyggda filter som tar hand om grov smuts. Därefter går vattnet till sandfiltret som renar vattnet innan det slutligen passerar värmekällan och går slutligen tillbaks till poolen. Men på din bild sitter delarna helt annorlunda... Behöver mer information innan det går att begripa hur det är kopplat.
 
”Grejen” E är absolut en värmeväxlare som troligen är kopplad till husets radiatorkrets.
Så att Poolen värms av husets oljepanna, som jag gissar på att det funnits i huset.
Det ser ut att vara grejer som har åtskilliga tiotals år på nacke.
 
Jonas Persson
Mitt hus hade en pool från 1970. Den hade en nästan lika rörig installation då man byggt om anläggningen genom årtiondena. En gammal del satt kvar på väggen urkopplad, elpatronen på 10kW, det skulle bli dyra bad om man slog på den år 2020...
 
Jonas Persson
Hittade en bild på sandfiltret, Astral Cantabric 500.

Enligt den ska pumpen ta in vatten vid 6 och pumpa ut det vid 7 till sandfiltret 13. Så långt stämmer det med vad jag skulle påstå.

Men vad händer med vattnet som kommer ut från filtret 14? Det ska gå till värmekällan och därefter till poolen.

Varför finns T-kopplingen 12 som skickar tillbaks vattnet till pumpen 6?!? Det borde bara gå till 10 (värmeväxlare) och därefter B (elpatron) och därefter ut i poolen 5. Som det ser ut på fotot far vattnet bara runt, runt mellan pump och sandfilter.

En annan fråga är var vattnet från poolen är, det som ska anslutas till 6?
 
  • Diagram över en Astral Cantabric 500 sandfilter med märkta anslutningar för poolvattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Tilia, jag hoppas du kan hjälpa oss med svaren på frågorna. Just nu begriper jag inte hur det fungerar och då är det svårt att ge några svar eller råd.
 
Flott! Nu redde du ut ett par saker till mig, och jag vet vad jag skulle se efter. Första bilden luras nog nu när jag tittar och jämför. Kommer bild!
 
Jonas Persson
15 är waste, den syns inte på fotot, men den ska gå till en golvbrunn och inget annat.
 
De andra bilderna luras med, och nu har jag kopplat bort det som går från filtret till värmeväxlaren, "return" på ventilen. Men där är ingen T-koppling, de bara smälter perfekt samman på bilderna. Jag har suttit där inne och kollat med din ritning, och får det till att det är kopplat så som du beskriver att det ska vara. 5 är kopplat på waste och går ner i golvet, 14 på return och går till värmeväxlaren, med sprucken mutter, korrekt.
4 går till pump från vägg/pool. 7/13 till "pump" på ventilen.
8 & 9 går längst väggen från grundfors cirk.pump, det är då alltså vattnet som värms upp från överskottet från solpanelerna antar jag. Från värmeväxlaren, genom elpatron och vidare ut i vägg/pool.
Nu ser elen rätt invecklad ut där, men känns som att den där elpatronen ska bort. Undrar om jag kan koppla direkt från värmeväxlare istället? Nu är ju den sönder, antar att den inte bara är att svetsa igen eller ngt.

Undrar ju varför det går i sönder. Rören ser fina och tomma ut, ska kolla lite noggrannare. Trycket blev högt i filtret när pumpen gick igång, men vet inte när det backspolats sedan eller så om det betyder ngt. Systemet slår på och av ofta nu när det är sol då den/reningen av poolen är kopplat till det. Fast lite osäker är jag på om det bara är för att komma med varmvatten, jag har åtminstone trott att det har med filtreringen att göra också.
Kan jag byta värmeväxlare själv tro?
 
Elen:
 
  • Elcentral med två gråa strömbrytare, öppnat säkerhetsskåp och eluttag på gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
T Tilia skrev:
De andra bilderna luras med, och nu har jag kopplat bort det som går från filtret till värmeväxlaren, "return" på ventilen. Men där är ingen T-koppling, de bara smälter perfekt samman på bilderna. Jag har suttit där inne och kollat med din ritning, och får det till att det är kopplat så som du beskriver att det ska vara. 5 är kopplat på waste och går ner i golvet, 14 på return och går till värmeväxlaren, med sprucken mutter, korrekt.
4 går till pump från vägg/pool. 7/13 till "pump" på ventilen.
8 & 9 går längst väggen från grundfors cirk.pump, det är då alltså vattnet som värms upp från överskottet från solpanelerna antar jag. Från värmeväxlaren, genom elpatron och vidare ut i vägg/pool.
Nu ser elen rätt invecklad ut där, men känns som att den där elpatronen ska bort. Undrar om jag kan koppla direkt från värmeväxlare istället? Nu är ju den sönder, antar att den inte bara är att svetsa igen eller ngt.

Undrar ju varför det går i sönder. Rören ser fina och tomma ut, ska kolla lite noggrannare. Trycket blev högt i filtret när pumpen gick igång, men vet inte när det backspolats sedan eller så om det betyder ngt. Systemet slår på och av ofta nu när det är sol då den/reningen av poolen är kopplat till det. Fast lite osäker är jag på om det bara är för att komma med varmvatten, jag har åtminstone trott att det har med filtreringen att göra också.
Kan jag byta värmeväxlare själv tro?
Du tog den perfekta bilden för att förvilla:)

Men det du skriver reder ut det hela som nu är en helt normal installation. Tittar men noga ser man returen till poolen under rör 8 & 9.

Elen är fortfarande svår att få ihop då bilden på anläggningen och underkanten på elbilden är svåra att passa ihop.

Dock är det tydligt att den genomskinliga lådan är till för jet swimen. Du ser uppe tv röret som går till start/stopp knappen i poolen. Den fungerar med luft då el är mindre bra vid vatten...

Längst till vänster sitter ett tidur som borde styra cirkulationspumpen C. Går den rätt och vid vilka tider går den?

Kan du ta en bild så att man bättre ser vart elen går?
Har tre saker gått sönder; värmeväxlare, unionskoppling och toppen på sandfiltret? Läckte det på fler ställen?

Den stora frågan är varför delar går sönder, normalt fryser de sönder, men detta var inomhus utan risk för frost?
 
N
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det här var inte enkelt att förstå. En massa rör, men man ser inte hur allt sitter ihop. Märkte upp en del delar så att vi enklare kan referera till dem.

A ser ut att vara en pump med ett expansionskärl på toppen. Men jag ser bara ett rör, 1 som går ut genom väggen vid 2. Var är det andra röret och vart går 2? Jag vet inte vad den gör. Den ser inte ut att vara ansluten till det övriga systemet. Sitter det ett till rör rakt under? I så fall är det en jet swim, en kraftig vattenpump som gör att du kan simma i poolen.

B är en elpatron på kanske 10kW, så du kan värma poolen med el. Var billigt innan elen avreglerades på 90-talet.

C är cirkulationspumpen, men jag förstår inte hur den är inkopplad, vilken riktning går vattnet, sandfilter och elpatron sitter konstigt. Förstår inte hur vattnet flyter genom T-kopplingen 12. Det verkar inte finnas några kranar som kan kontrollera flödet. Som det ser ut på bilden kan vatten flöda från C-6-12-D-7-C eller tvärt om.

Finns det någon beskrivning vad anslutningarna på sandfiltret gör, 13, 14, och 15 (utanför bilden)? Det ska vara inlopp, utlopp och tömning/avlopp/backspolning

Vart går röret 3? Och var kommer det ifrån 4?

5 ser ut komma från elpatronen och då borde det gå till poolen, men var är det andra röret från poolen, är det 4?

E kan vara en värmeväxlare, rören 8/9 går till taket och 10/11 är poolvattnet som värms upp

Unionskopplingen vid 10 ser trasig ut, det går en spricka tvärs igenom muttern.
Bara en notering: att elen blivit dyrare är inte en följd av avregleringen.
Elskatt som ständigt höjts och dessutom är momsbelagd och monopol på elnät och elöverföring med kraftiga prishöjningar som följd är det som gjort ett elpriset skjutit i höjden.
Det är så lätt att skylla på avregleringar när det i grunden är politiska beslut och monopol som är boven.

Själva elpriset har varit mycket lågt under en lång följd av år. I år t.o.m. rekordlågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.