I ett källarrum hänger en stor radiator mot yttervägg. Skulle måla om bakom och fästet på ena sidan satt inte bra och släppte tillslut.

Endera har förra ägaren borrat för stort hål eller så ver jag inte vad, men han tycks ha "tätat" runt pluggen med spik.

Vettr katten om man ska köra samma hempul eller peta i mur eller putsbruk i hålet. Lär ju vara säker på att det håller för att borra upp hål och hänga på elementet igen.

Hitills hänger den i ett fäste och framledningsröret...
 
  • Vägg med skadat fäste och spikhål där en radiator har suttit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med stort hål och skadat putsarbete där ett radiatorfäste varit monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ankarmassa och gängstång om det funkar med fästet.
 
Så här ser fästet ut som skruvats in i väggen. Rejäl skruv i varje fall.

Den andra fästet sitter iaf, om än krasar lite så är väl inte helt super i längden.

Nu är det ju dessutom en "krater" kring hålet, vet inte om det syns så bra på bilden jag tog. Ankarmassa även där lämpligt?
 
  • Metallfäste med en stor skruv på en väggyta med tecken på skada runt skruvhålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det träullit eller hålstensvägg.
 
Jag hade nog fixat båda när man ändå har radiatorn ur vägen. Borra och blås ur hålen, i med gängstång som passar i fästet. Sen sitter det som berget. :)
 
V Vante skrev:
Är det träullit eller hålstensvägg.
Oj, jag har ingen aning vad det är i väggen. Det är nån svartfärgad hård yta, följt av ett cm tjockt lager puts. Ligger som sagt i källaren, vägg ut mot marken.

Syns bättre på ett annat ställe i källaren där puts har släppt. Ska gräva fram en bild asap.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag hade nog fixat båda när man ändå har radiatorn ur vägen. Borra och blås ur hålen, i med gängstång som passar i fästet. Sen sitter det som berget. :)
Tänker du att man drar på en mutter sen på stången?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Oj, jag har ingen aning vad det är i väggen. Det är nån svartfärgad hård yta, följt av ett cm tjockt lager puts. Ligger som sagt i källaren, vägg ut mot marken.

Syns bättre på ett annat ställe i källaren där puts har släppt. Ska gräva fram en bild asap.
ser ut till att vara lecablock bakom putsen,
 
V Vante skrev:
Är det träullit eller hålstensvägg.
Blir du något klokare på bilden?
 
  • Närbild på en väggskada med isolering och avfallande putsskick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väggdel med synlig isolering och möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ankarmassa och gängstång om det funkar med fästet.
Tips på märke för ankarmassan? :)
 
B bradgard skrev:
Tips på märke för ankarmassan? :)
Kör på nått känt, Essve, Sika eller motsvarande.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kör på nått känt, Essve, Sika eller motsvarande.
Kikar på det!
 
Nu är det gjort, fick vänta lite tills den värsta hettan gick över innan jag tordes göra jobbet.

Himla jobb att kapa stången men det blev gjort iaf.

Nu tog jag bara en vanlig mutter, kanske skulle till en stoppmutter eller vad det kalla istället?

Ska låta färgen torka ordentligt först innan jag klämmer på Hållaren ordentligt.
 
  • Avkapat metallstångsände med en mutter som sticker ut från en vitmålad vägg, med spår av färgtorkning runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad hållare på vägg med mutter, ej helt målad, väntar på att färg ska torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.