Hej.
Är det någon som känner till om det finns någon typ av enkel spridare som finfördelar jorden i ett tunt lager på gräsmattan.
Det finns en massa olika spridare för gödning och gräsfrö mm. Men finns det någon som fungerar för jord ?
Jag kan tänka mig att det måste var en speciell konsistens på jorden för att det ska fungera och att den måste vara torr.
Tacksam för råd
/Olleshus
 
Dressraka är smidigt.

Finns en del säljare för runt 1000kr i gruppen Gräsmattans Vänner på Facebook.
 
Har sett ett antal tips om att dra en lastpall efter sig. Har inte provat själv men skulle tro att det funkar rätt bra. Tänker att man hystar ut jord lite grann i små högar och sen drar pallen efter sig och sprider ut och jämnar till..
 
Tack för tipsen.
Olleshus
 
Jag brukar köra med krattans baksida först och sen sopborste...
 
  • Wow
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
Hej,

jag byggde faktiskt en egen dressraka idag, så varför inte dela med sig, eftersom jag blev så otroligt nöjd.

Gjorde den på gamla gardinstänger och ett ledbart slipverktyg (utan slipplattan). Vinkelslip, hammare mm
 
  • Hemmagjord dressraka tillverkad av en gammal gardinstång och ett blått ledbart slipverktyg ligger på ett grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponenter till hemmagjord dressraka: gamla gardinstänger, ledbart slipverktyg, verktyg på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller vinkelhake över hemmagjord dressrake tillverkad av gamla gardinstänger och ledbart verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord dressraka tillverkad av återanvända gardinstänger och verktygsdelar på en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd dressraka av gamla gardinstänger och ledbart slipverktyg, samt verktyg spridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord dressraka av gamla gardinstänger på gräsmatta, fotograferad i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dahomer och 14 till
  • Laddar…
O Olleshus skrev:
Hej.
Är det någon som känner till om det finns någon typ av enkel spridare som finfördelar jorden i ett tunt lager på gräsmattan. . Tacksam för råd/Olleshus
Har lite erfarenhet i branschen. Har lämnat yrket men inte erfarenheterna. Dressing har varit manuellt arbete.

Dressjord är sandblandat material som liksom vill singla ned mellan stråna och nästan försvinna. Har strött ut denna i tjocka strängar ( 1 påse på 10kvm är rektanglar om 2x5m vilka man lätt kan visualisera ) och sen arbetat ut jorden med baksidan av stålkrattan.

Tycker uppfinningen som annan medlem gjort och postat här gör jobbet likaså och är bra. Dressjorden kan man bäst slå ut och smeta ut till den lagt sig mellan stråna. Bevattning sköter resten. Om det blir ojämnt? Ingen fara! Gräset älskar dressjorden. Blir jättebra.
 
Hej.
De flesta på forumet som har gjort egna dressrakor har använt rör eller liknande runda material.
Uppnår man samma resultat om man väljer ex. trä med rektangulärt tvärsnitt ?
Olleshus
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
O Olleshus skrev:
Hej.
De flesta på forumet som har gjort egna dressrakor har använt rör eller liknande runda material.
Uppnår man samma resultat om man väljer ex. trä med rektangulärt tvärsnitt ?
Olleshus
Risken är nog att den inte glider på gräset och fördelar jorden lika bra.
Men prova:)
 
Lastpall, rep och muskelkraft har fungerat bra i många år.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vad använder ni för dressjord?
Har köpt Gardols på Bauhaus, men det är fullt med bark i. Kanske är så det ska se ut?

IMG_20200620_124317.md.jpg
 
M Mortsken skrev:
Vad använder ni för dressjord?
Har köpt Gardols på Bauhaus, men det är fullt med bark i. Kanske är så det ska se ut?

[bild]
Nej, ska definitivt inte vara bark i!
Den ska du klaga på. Var det verkligen dressjord?

Jag brukar köpa lite dyrare varianter. Hornbach har också en billig men klumpig och mycket torv i den så bäst att lägga några kronor mer...
 
anders07 anders07 skrev:
Nej, ska definitivt inte vara bark i!
Den ska du klaga på. Var det verkligen dressjord?
Ja, det var den som heter toppdress.
Har mer än en som varit så här.
 
Det där hade jag aldrig kallat för topdress, hade reklamerat direkt!

Dress ska vara finfördelat och siktat så det kan arbeta sig ner genom gräset.

Är dressen bra men fuktig kan man snabbt slå ut högarna och låta solen steka det över dagen så det blir lättare att arbeta.

Om man kan och vill så blanda toppdress själv med stridsand och grönkompost som är siktad.
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.