A Alexn72 skrev:
Om det endast är själva transporten så skulle jag säga att rimligt kunde vara 1000kr per timme för lastbil och överslag så kör man ett lass i timmen med tippning. Så 55k skulle vara acceptabelt. Men om jag tolkar dig rätt så var det en minigrävare som lastade hos dig, isåfall skulle det kunna vara rimligt trots allt om du har en timme lastning
Det har du rätt i, lastning med minigrävare verkar vara en orimlig och kostsam metod.
Med riktiga maskiner halveras den totala tiden.
 
Kan bara säga OJ. Väldigt tragiskt. Helt orimligt genom mig, dock svårare att få rätt till att det är orimligt.

Låter som att det är klart runt 5 miljoner med de hantverkarna. Låter som att det är utländsk arbetskraft då de jobbar så oeffektivt. Men då brukar de också ha billigare timpris.

Tycker att hela projektet skulle inte kosta mer än 1,5- 2miljoner.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det har du rätt i, lastning med minigrävare verkar vara en orimlig och kostsam metod.
Med riktiga maskiner halveras den totala tiden.
Problemet var väl att det mesta skulle ut från en källare. Svårt att få in en 14t eller L90 där...
 
  • Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
A
Du är med stor säkerhet rökt utifrån det du beskriver.

Nej det verkar inte skäligt men det enda du i detta skede kan göra är att avbryta bygget och förhandla om, det kan vara värt att hyra in någon som övervakar kostnaderna för du kan hamna på 10 mille så som jobbet är specificerat.

Har du i alla fall något TAK pris i en offert???

Gällande skäligheten så är det extremt svårt att avgöra. Du får ta dit någon som kan besiktiga och avgöra detta.
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
Har du en kontrollansvarig till ditt bygge som är opartisk? Kanske han kan hjälpa till att se rimligheten och ge förslag på hur du kan fortsätta utan att vara orolig för budgeten?

Jag slås av att entreprenören i fråga inte bryr sig om att ge prognos på totalkostnaden, det är en tråkig varningsklocka

Det kanske är försent nu men även om du kör löpande pris borde de kunna ge en lista på alla moment och en uppskattad kostnad för detta som du kan följa upp mot varje vecka eller oftare än så. Om någon post drar iväg kan du tidigt upptäcka det och se om det är skäligt eller ej.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M maschmuck skrev:
Hej,

Vi bor utanför Östersund och håller på med en renovering och tillbyggnad på vårt hus och bygger ut källaren så att den blir i sutteräng, där utbyggnaden sker längs ena långsidan på huset där det blir 2 rum om ca 20 kvadratmeter vardera och ett uterum på 40 kvadratmeter med en pool. Poolen blir 1,5 m djup så schaktdjupet i den delen blir lägre. Tanken är att de två andra rummen ska byggas på med uterum på planet ovanför.

Vi hade tänkt göra detta ”så småningom” under en längre tid, men befintlig källare blev vattenskadad vilket gjorde att i stället för att återställa den så forcerade vi fram att göra detta nu. I den befintliga källaren på 86 kvadratmeter så river vi ut allt och bryter bort befintlig betongplatta (från 1979) och gräver ut för att sänka golvnivån 5 cm, för att sedan isolera underifrån och gjuta in golvvärme et c för att få ett behagligt klimat.

Vi slöt ett avtal med en byggare om totalentreprenad, och han tog i sin tur in underentreprenörer. Vi pratade om att vi hade ca 3 miljoner i budget, men att det var lite av en glädjekalkyl och att det säkert skulle bli 4 miljoner – och att vi kan få dela upp arbetet i etapper för att ekonomiskt klara av det.

Arbetet satte igång direkt efter påsk, och nu 2 månader senare så är inget gjutet än, men redan nu så har det kostat snart 1,8 miljoner! Vi har nu sagt att vi inte känner att priset så här långt är skäligt, utan att vi måste undersöka läget. Vi bad entreprenören att få bättre specat vilka pengar som har gått vart, och utifrån varje underentreprenör så fördelar det sig så här (jag tog inte med elektrikern för det var så litet):

Håltagningsentreprenören:
  • 170.000 kr - Sågning av betonggolvet i källaren så att det blev block om ca 100 kg samt håltagning för rör ut till utbyggnaden; till poolens teknikrum så går det värme, tappvatten och ventilation. Golvvärme.
Markarbetesentreprenören:
  • 128.000 kr - Dränering av de tre väggarna där tillbyggnaden inte sker, 26 löpmeter, dvs ca 5.000 kr per löpmeter. Återfyllnade är ännu inte gjord.
  • 194.000 kr – Befintlig källare: Bortforsling av betongblock, nytt dräneringslager och isolering (dock ej materialkostnad för isoleringen). Det är inte gjutet än, men det börjar bli klart att armera
  • 532.000 kr – Grävning för utbyggnad. Gjutform med isolering och armering är gjort för poolens betongplatta (3,5x6,5m), samt isolering till ena utbyggda rummet. Andra rummet är inte påbörjat eftersom vi måste få poolen på plats och återfylla först.
  • 50.000 kr – Sänkning av mark nedan utbyggnad. Sänkt knappt 1 meter på kanske 50 kvadratmeter.
  • 35.500 kr – Åtgärd av dåligt avlopp (50% betalas av grannen). Det befintliga avloppet visade sig vara knäckt alldeles mot brunnen och fick dras om
Rörmokaren:
  • 54.000 kr - Rivning rör befintlig källare
  • 36.000 kr – Pumpbrunn för dränering av poolschaktbotten
  • 75.500 kr – Golvvärme befintlig källare
  • 311.000 kr – Rördragning för avlopp, vatten et c befintlig källare, inkl det som ska ut till poolen och värmekulvert för markvärme.
Huvudentreprenören:
  • 211.000 kr – Rivning befintlig källare, glesregling i tak samt material (t ex isoleringen till källaren). Den här är den jag är minst orolig för
Summa: 1.797.000

Det är ju mycket pengar, minst sagt, så här kort in i projektet!

Vi hade ett möte med entreprenören igår och frågade om han hade tänkt sig att det skulle vara uppe i de här summorna när projektet inte hade kommit längre än så här när han tog sig an uppdraget, men han sade att det förvisso var mycket pengar men att han inte hade någon åsikt. Vi frågade också ifall han kunde peka på några särskilda skäl till att priset hade dragit iväg så pass mycket, men han kunde inte ge något sådant.

Underentreprenörerna nämnde annars några saker som påverkade priset:

  • Någon meter ned i marken så stötte man på berg, men den porösa skiffer som finns här var inte värre än att det gick att skrapa sig ned med skopan. Där poolen ska vara så var han tvungen att använda en hydraulknack, men den skar sig ned som varmt kniv i smör.
  • Vid ett av hörnen där det dränerades stack lite berg fram som gick att skrapa bort.
  • 55 lass med massor fick köras härifrån (vi slapp dock tippavgift på dessa eftersom en motocrossbanan 7 km bort ville ha dom)
Själv så ser jag lite andra saker:
  • Alla maskiner är inhyrda vilket gör att vi det kostar ca 10.000 kr per dag i bara hyrkostnader, sen så är markentreprenören här med 3 personer vilket kanske inte alltid är så effektivt.
  • Grävningen har inte flutit på helt klockrent, t ex så missade grävmaskinisten att teknikrummet till poolen skulle förstoras för att få plats med en bufferttank, trots att han var med på mötet 14/4 då det bestämdes. Det gjorde att han var tvungen att hyra hydraulknacken igen för att förstora hålet.
  • De tänkte inte att det behövdes någon dränering till bottenplattan till poolen, trots att den är isolerad med 20 cm cellplast vilket är lite poänglöst om den står i vatten. När vattnet började komma in så insåg dom att det behövs en pumpbrunn och det fick göras om en del.
  • I och med det (eller på grund av någon annan missräkning) så blev den nya stenkistan dit dränering och takavvattning dragits underdimensionerad och måste göras om – fast det är i och för sig ingen fördyring än eftersom det ännu inte är gjort.
  • När dom skulle forsla ut betongblocken så var det 1 man som körde en minigrävare som lyfte blocken, 1 man som stod vid en minidumper som de lastades på, och 1 man som satt ute i grävmaskinen och tog emot minidumperns last i skopan för att sedan lägga dom på hög. Det här kändes inte så effektivt – jag tänker mig att en man med en vinsch på en trappstege skulle kunna lasta betongblock på en pirra och köra ut manuellt på samma tid med mycket färre maskiner, om inte snabbare.
  • När dom skulle gräva ur inne i källaren så var det ungefär samma scenario, men minigrävaren grävde nu i stället. Det gick väldigt trögt och jag föreslog efter ett tag lite halvt på skoj att man borde haft en jättestor dammsugare i stället. Dagen efter berättade dom att skulle ta in en sugbil, och då gick det ju väsentligt snabbare.
    Jag tror nästan att en person och en skottkärra skulle kunna jobbat typ lika snabbt som de 3 personerna med de 3 maskinerna …
  • Om jag räknar ihop allt material som rörmokaren fakturerat och jämför med vad det kostat om jag själv köpt grejerna på Ahlsells (jag har LRF-rabatt) så är priset 60% högre.
  • Även om vi skulle fått rörmokarmaterialet till bättre inköpspris så är ju rördragningen helt otroligt dyr! 86 kvadratmeter yta, men det blir alltså 386.000 kr om man slår ihop kostnaden för rördragningen och golvvärmen.
Så frågan är nu vad ni andra anser – visst är det väl ändå rätt tydligt att det här är ett oskäligt pris?

"normalt" hus, eller .....? Några komplikationer?

Skulle man ta denna lista som måttstock så skulle...oj alltså.

Allt från rördragning till dränering ser ju att vara förknippade med en massa krångel. På TVÅ månader.
Först har de sågat golv för 170 000. Måste ju vara rätt mycket av detta som är arbete.
Sedan har tagit ut blocken för 194 000 OCKSÅ mycket arbete. Antar jag?

Rördragning? 311 000 i en utbyggnad?

Det intressanta måste bli timmarna... mer specat än så här borde man väl få?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket av totalen betalar försäkringsbolaget? Ni måste ju ha ett tak på er egen budget?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket av totalen betalar försäkringsbolaget? Ni måste ju ha ett tak på er egen budget?
Förmodligen kommer dom inte betala stora summor då dom renoverar och bygger ut rejält, och dom har heller ingen offert att ta ställning till som dom krävde för arbetet med att återställa källaren i skicket det var i innan skadan.
 
  • Gilla
RättochSlätt
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
55 lassx14km=770km.
Det borde bara gått på runt 20K för den transporten, knappast 100k.
Jag får ont i magen för det ni råkar ut för.....
Ni måste styra upp det här nu, för det verkar som ni litat för mycket på andra.
Ta tag i det med järnhand och lita bara på er själva.
Jag betalade 2500kr/lass när jag grävde för tillbyggnaden och det var pengar som skattemyndigheten nog inte fick kännedom om om man säger så
Så 20000 kr för allt är ett otroligt bra pris om det är vitt :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Var är detta?
Den vackra utsikten och ledtråden med 7 km till crossbana säger mig att det är Aspås? (jag tänker inte åka dit och snoka)
 
Man måste väl vara vid väl stadd kassa för att ta så lätt på ett så dyrt jobb som drar iväg. Det jag också undrar är om ni har en huvudentreprenör som samordnar de andra eller om ni har en enda motpart i detta. Det är skillnad på att samordna och att ha hela ansvaret. Att hoppas att konsumenträtten är långt kommen och därför inte fråga om priset innan utan hoppas att jämka efter är som att be om både bli upplurad av entreprenörererna sen lägga ett par hundringar till i juridtkostnader för att försöka bråka om priset. Hoppas ni inte får slut på pengar vid fyra mille för risken är ju då att det blir ett lerbad istället för en pool. Vet heller inte hur husmarknaden ser ut hos er men jag är inte så säker på att ens i Stockholm (och speciellt inte i coronatider) marknadsvärdet ökar med 4mille för en pool. Dvs att banken inte ledigt lånar ut ett par mille till... Nu bygger folk pool på löpande band här i kvarteren, men personligen är en pool för mig snarare negativ på värdet. Kul när barnen är 5-15, sen bara skötsel och kostnader. Men som sagt, har bekanta som byggt pool så jag kanske inte förstår... Men ska en pool öka värdet med fyra mille borde fastigheten i sig vara värd 15-25 mille åtminstone. Häromkring där husen kostar 5- 18 med medel på kanske 8-9 har jag inte sett något mönster att de med pool sålts dyrare alls...
 
  • Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Hur ska någon här på forumet kunna ha synpunkter på om det är rimligt eller ej? Du verkar ju själv inte kunna svara på det, även om du vet exakt vad som avtalats med entreprenören.

Jag är litet tvär för att ditt inlägg följer ett tydligt mönster här på BH - folk ingår mycket otydliga avtal och sedan blir de förvånade att de inte får det de förväntat sig till det pris de förväntat sig.

Vad tror du skulle hända om du gick till bilhandlaren och köpte något specad med fyra hjul och en motor - min budget är 0.5Msek?
Hos bilhandlaren skulle du få enligt det du betalat (om du inte är än mer än lovligt lättlurad).
Det finns offentliga prislistor, hemsidor att jämföra priset med osv.
Det finns kanske riktpriser som bilmärket ger för alla sina modeller osv.

Ok, handlaren skulle säkert försöka sälja på extrautrustning, eller välja en modell vars marginaler är mest fördelaktig för honom personligen. Men överlag kan man vara/bli rätt välinformerad
 
J JockeHX skrev:
Har du en kontrollansvarig till ditt bygge som är opartisk? Kanske han kan hjälpa till att se rimligheten och ge förslag på hur du kan fortsätta utan att vara orolig för budgeten?

Jag slås av att entreprenören i fråga inte bryr sig om att ge prognos på totalkostnaden, det är en tråkig varningsklocka

Det kanske är försent nu men även om du kör löpande pris borde de kunna ge en lista på alla moment och en uppskattad kostnad för detta som du kan följa upp mot varje vecka eller oftare än så. Om någon post drar iväg kan du tidigt upptäcka det och se om det är skäligt eller ej.
Ja, jag hade tänkt ringa min KA nu i morgon när det blir vardag igen.

Det är dock svårt att följa upp vecka för vecka när vissa stora poster som maskinhyra och nu senast håltagning kommer med några veckors fördröjning, men visst håller jag med om den principen
 
L larka742 skrev:
"normalt" hus, eller .....? Några komplikationer?

Skulle man ta denna lista som måttstock så skulle...oj alltså.

Allt från rördragning till dränering ser ju att vara förknippade med en massa krångel. På TVÅ månader.
Först har de sågat golv för 170 000. Måste ju vara rätt mycket av detta som är arbete.
Sedan har tagit ut blocken för 194 000 OCKSÅ mycket arbete. Antar jag?

Rördragning? 311 000 i en utbyggnad?

Det intressanta måste bli timmarna... mer specat än så här borde man väl få?
Ja, det är väl ett ganska normalt hus. Jag har ju explicit frågat flera gånger om det finns något skäl som kan bidra till en förklaring till att det har dragit iväg, men någon sådan har inte min TE kunnat ge.

Sågningen är väl kanske hälften material och hälften arbete - materialet i fråga är lpm sågning (dvs att klingorna måste bytas).

Att ta ut blocken var nog bara arbete, men i summan 194.000 så ingick även utgrävning drygt 3 dm. Det gick ju plågsamt långsamt först, tills dom anlitade en sugbil som inte heller var gratis (men dock mycket mer kostnadseffektivt än innan).

Rördragningen är i den befintliga delen, och är väl främst avlopp men även lite ventilation (i 110cm avloppsrör), värme och tappvatten ut genom väggen till poolens teknikrum, samt kollektorkulvert. Se en bild på där det går ut. Sen är det ju dessutom 75.500 till för golvvärmen! Så visst är det väldigt mycket för 86 kvadratmeter...

Rörmokarens timmar är faktiskt väldigt väl specade, men det hindrar ju inte att det är många för varje moment. Mycket tid för att spåra cellplast, t ex! Jag kanske lägger upp deras spex sen, måste gå igenom och kolla att det inte innehåller några namn och så.

Övrigas timmar är väldigt grovt uppdelade, med någon mening vad som har hänt under en vecka.
 
Redigerat:
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Om man bara gör lite överslagsräkning så har du bränt ca 45tkr per arbetsdag (1,8mkr/40arbetsdagar), om man räknar bort maskinhyra på 10tkr/dag så är det 35tkr kvar. Det motsvarar 7 personer som jobbar på heltid (om alla kostnader är arbetstid, men rimligtvis är ju en hel del materialkostnader också). Vad tror du om detta?
Det här var ju ett potentiellt vettigt sätt ett bryta ner det i ett första steg för att försöka dra några slutsatser. Vad säger @maschmuck om det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.