Hej!

Jag har precis köpt IKEA möblen "malm" med 4 lådor i vitt. Nu vill jag byta ut överdelen (locket) till en massiv ekskiva (ej stavlimmat!)

Måtten den ska vara är (BxHxD): 803x482x22

Är det nån som vet vart jag ska vända mig för att köpa en sådan och givetvis få den sågad till rätt mått. Jag har tänkt att olja den.

Jag bor söder om Stockholm.

Tack på förhand.
 
Helt vanliga brädgård/trävarubutiker har massiva ekskivor. de kan säkert hjälpa till med att få till rätt storlek.
 
Kolla med något möbelsnickeri, de kan om inte annat fanera något o göra så att det ser ut som en massiv ek-skiva. En massiv ekskiva är egentligen inte bra, den är tung som as och kan spricka eller bukta.
 
En limfogad skiva med de måtten borde inte buktas eller bli speciellt tung. Jag köpte själv fina massiva limfogade ekskivor med måtten ca 1000 x 600 x 30 för några år sen från ett snickeri. (Minns inte prisen, några hundringar styck tror jag).
 
Stavlimmad ek är väldigt formstabil om den är limmad rätt. Vikten blir samma som för massiv skiva eftersom stavlimmad skiva är "massiv". Fast bänkskivor görs inte i bred plank då det då blir väldigt känsligt för fuktbelastning. Fuktbelastning är ju det som en bänkskiva får stå ut med.

Det du kan göra om du inte vill köpa det som finns på byggmarknader av bänkskivor är att få ett snickeri att stavlimma med hela stavar, dvs hela längden (803) utgör en bit. Då kan man matcha bitar för att få ett så bra intryck som möjligt. Det kommer då (nästan) att se ut som en enda massiv planka.

Fast billigt blir det inte...

Alla bänkskivor du hittar ute på marknaden består av fingerskarvade stavar i varierande längder och utseende. Bättre skivor har jämnare kvalitet i stavarna.
 
Den billigaste ekbänkskivorna jag hittade var på Silvan som slog IKEA med halva priset. Köp en sådan och kapa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.