Hej alla kunniga!

Köpte en villa för några år sen där den förra ägaren började på en bastu i en friggebod. Han har gjort väggar och tak och även dragit fram el, vatten och lagt plastmatta i hela bastun så allt sånt är klart. Han gjorde även en ventilationskanal under den tänkta översta laven som går upp i väggen och mynnar ut vid taket i relaxen som ska ha duschkabin.

Min fråga är nu exakt vart jag ska sätta ventilationen? Ska jag köra inluften så som han gjort och frånluften blir då själva kaminen? Andra säger att jag ska göra ett hål diagonalt inne i bastun. Vissa att den aldrig ska mynna ut i det fria medan andra säger det är okej.

Eller ska jag sätta inluften bredvid kaminen?

Jag tänkte även ha en intellivent inne i relaxen.

Tacksam för svar!

La till en bild där jag skissat upp hur det ser ut. Står ugnen bra sådär? Om intellivent är en bra idé vart skulle ni placera den?
Skiss av bastu och relaxavdelning med ugn, ventilation, dusch och dörrar markerade på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tomture61
Man brukar ha inluften under värme aggregatet , utluften högt med en justerbar lucka .
Varför :thinking: Om du placerar inluften som är kall vid värmekällan får du en bättre funktion , du slipper ev kalluft där man sitter tex .
En fuktstyrd fläkt i relaxen är vell klokt . Kan vara bra att sätta en strömbrytare på den när bastun är igång.
 
Redigerat:
Så egentligen en lucka lågt vid aggregatet och en högt i hörnet ovanför lavarna? Båda från utomhus då?
 
Tomture61
Vet ej hur kallt du kan få på vintern där du bor ?
En fördel om inluften är förvärmd tex från relaxen.
 
Bor i Stockholm. Men då är tanken med hans inluft under översta laven inte helt ute och cyklar alltså? Har läst att temperaturen blir jämnare på så sätt.

Så ett hål nära golvet vid aggregatet utifrån och ett som kommer från relaxen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.