Hej! Lite osäker på om jag ska skriva här eller i internet-delen men då det är en elåtgärd jag undrar över så kör vi här.

Jag behövde dra nätverkskabel genom lägenheten men fick rådet att i stället installera en home plug av clas ohlson (anlitade deras ”fixar-tjänst”). Det lät ju bra att slippa kablar men när han installerat den visar det sig att jag bara får ut ca 30 Mbit/s i uttaget. Där nätet kommer in har jag över 100. Det var ju lite irriterande att han inte kollat att eluttagen som används var på samma fas och inte heller informerade mig om att hastigheten inte kan bibehållas om man inte håller sig till samma fas.

Jag har kollat på andra lämpliga eluttag i lägenheten men som bäst kommer jag upp i 50 Mbit/s.

Kan man byta fas på en säkring så att det eluttag där jag vill ha nätverkskontakten ligger på samma fas som eluttaget där nätverket kommer in? Tror ni att det skulle hjälpa? Är det et svårt (kostsamt) jobb?
 
Det enkla svaret är ja, det är oftast väldigt enkelt att byta fas på den. Det finns vissa faktorer att kolla på, men själva arbetet tar fem minuter.

Du kommer dock aldrig få full hastighet över en homeplug, utan då kommer antagligen som bäst ligga på dessa 50Mbit/s.
 
  • Gilla
Limajo och 1 till
  • Laddar…
Elanläggningen är ofta balanserad mellan de tre faserna så att minsta möjliga huvudsäkringar skall kunna nyttjas. Att byta fas på olika uttag kan med lite otur innebära att man skapar en obalans i sin elanläggning och huvudsäkringarna börjar att gå.. Säkringsbytet bör göras av auktoriserad elektriker för att andra risker som man som lekman kan skapa skall undvikas. Till exempel att 400 voltsgrupper och trefasgrupper slutar att fungera!
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Inget säkringsbyte ska behövas och det är som Matten skrev mycket enkelt för någon som vet vad h*n sysslar med som sagt 5 minuter. I princip bryt strömmen lsossa på två skruvar, flyta två trådar, skruva fast och ändra gruppschemat.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
M Matten skrev:
Det enkla svaret är ja, det är oftast väldigt enkelt att byta fas på den. Det finns vissa faktorer att kolla på, men själva arbetet tar fem minuter.

Du kommer dock aldrig få full hastighet över en homeplug, utan då kommer antagligen som bäst ligga på dessa 50Mbit/s.
Okej. Då kanske det inte är lönt att mixtra med faserna. I alla fall inte så länge barnen inte klagar över att uppkopplingen blivit dålig. ;)
 
C Christoffer L skrev:
Skulle satsa på ett wifi mesh nätverk istället. mycket bättre.

[länk]
Ja, det kanske hade varit en lösning... Visst finns det adaptrar, eller bryggor eller vad det nu heter, som gör att man kan gå från wifi till en fast uppkoppling? Min tv-box har inte wifi, vilket är orsaken till att jag behövde dra en fast uppkoppling i vardagsrummet och musikspelaren funkar också bättre på fast lina av oklar orsak.
 
Ja. Det skulle jag gissa att alla har, men de flesta har nog bara en RJ45 per mesh nod. Men behövs det fler så kan man ju alltid sätta en billig switch bakom.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Du skriver lägenhet, har den trefas?

Protte
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Även mellan olika säkringar fungerar detta dåligt. (Skulle gissa att det är så det är menat av TS.)
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Om vi antatr att det gäller att få de båda uttagen på samma säkring i centralen, så kan det genast bli lite större arbete.
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Problemet med två säkringar men samma fas är att avståndet mellan pluggarna kan bli dubbelt så långt än om man bara utnyttjar en grupp
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
(y)
L Limajo skrev:
Hej! Lite osäker på om jag ska skriva här eller i internet-delen men då det är en elåtgärd jag undrar över så kör vi här.

Jag behövde dra nätverkskabel genom lägenheten men fick rådet att i stället installera en home plug av clas ohlson (anlitade deras ”fixar-tjänst”). Det lät ju bra att slippa kablar men när han installerat den visar det sig att jag bara får ut ca 30 Mbit/s i uttaget. Där nätet kommer in har jag över 100. Det var ju lite irriterande att han inte kollat att eluttagen som används var på samma fas och inte heller informerade mig om att hastigheten inte kan bibehållas om man inte håller sig till samma fas.

Jag har kollat på andra lämpliga eluttag i lägenheten men som bäst kommer jag upp i 50 Mbit/s.

Kan man byta fas på en säkring så att det eluttag där jag vill ha nätverkskontakten ligger på samma fas som eluttaget där nätverket kommer in? Tror ni att det skulle hjälpa? Är det et svårt (kostsamt) jobb?
Den primära frågan är varför du tror att du behöver mer än 50 Mbps?

Har du tusentals kunder som ska komma åt en server i datahallen bakom sovrummet så håller jag med, annars kommer du aldrig märka om din homeplug klarar 50 Mbps eller 100 Mbps

Tuta och kör
 
  • Gilla
Limajo
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag fick låna en kabelhäftmaskin och fick lite hjälp med att dra sladd i stället, det jag hade tänkt ifrån början. Och så ska jag lämna tillbaka homepluggarna. Enklast lösning är ofta bäst...
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Bra att det funkade. Jag kör HomePlug från en central till en annan och sen till en accesspunkt som kör ut WiFi och streamar Netflix på det. Funkar galant(y) Har i grunden ett mobilt bredband in.
 
  • Gilla
Limajo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.