H
J Jehu skrev:
Vill ni värma huset behövs ett värmemagasin typ täljsten annars får ni elda ofta.
Och då tar det tid innan det blir varmt.
Stor glaslucka ger strålvärme direkt.
Conturan har hög verkningsgrad även vid småeldning, en stor fördel.
Hej,

yes, kikat lite på Conturan också. Men om man läser vad Takläggaren skriver ovan så talar han i negativa termer kring "tung kamin" med täljsten?
 
H
Undrar också vad det finns för erfarenheter på forumet kring Byskeugnen? Enl Byske själva så håller kaminen värmen 10 timmar, låter inte fel. men som jag förstår det innehåller den inga täljstenar utan leder runt värmen i kanaler för max verkningsgrad.

https://byskeugnen.se/sv/stora-byskeugnen/
 
Contura 660T väger 270 kilo så varken tung lr lätt.
Täljstenen är snygg och praktiskt men håller bara värmen en timme.
Men den jämnar ut värmen och man bränner sig inte på ytan
 
B
120 kvm värmer man inte upp med en dussinkamin.
Oavsett om det ligger någon sten på.

Ska det bli bra är det till att mura upp en enkel spis med rejäl massa.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Vill du värma upp ”snabbt” typ kallt fritidshus =lätt kamin som ger hög effekt =kW. De väger ofta <200kg om jag får gissa. Kan tex avge 9-12kW och det blir snabbt varmt (för varmt?) om du brassar på och eldar ett par brasor.

Vill du spara energi =kWh. Tung kamin som lagrar energin, tex massiv täljstenskamin, kakelugn osv. Ofta 1000-2000kg vad jag har sett. Avger då kanske 2kW MEN under 20-40 timmar. Tar då väldigt långt tid att t ex värma upp ett utkylt fritidshus. Däremot fungerar det bra som komplettering till ett annat värmesystem för att spara lite på uppvärmningskostnaderna. Vi har själv en ”Nunna Unni” täljstensugn som väger 1350kg och den är fortfarande lite ljummen 24tim efter man eldade sist =värmer fortfarande upp rummet.

De ”täljstensklädda” vanliga plåtkaminerna jag kollat på väger ofta 250-400kg för att ett vanligt golvbjälklag ska fungera. Då blir det mer som en lätt kamin än ett stort värmemagasin.

Provade själv att experimentera med extra stenar/plattor vid en köksvedpanna vi hade. Gjorde ingen märkbar skillnad trots att jag säkert placerade >100kg direkt mot kanterna och runt den.

Så det finns olika fördelar med tunga och lätta och beror lite på vad man ska ha de till.

Dessutom kan golvvärme och tung kamin ibland ge lite sämre komfort. Kaminen som avger värme länge gör att golvvärmen stängs av och därför upplevs som kalla osv.
 
Bysken är ju ett mellanting mellan kakelugn och braskamin. Den har mkt rökgångar och 80kg keramik i sig om jag inte minns fel. Tittar själv på att sätta in en buske i ett hus.
 
Ett par små värmefläktar att komplettera med vid köldknäpp så räcker en tio kW kamin långt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M
Man kan nog säga att en normal kakelugn (kanske 80 bred, 40 djup och 240cm hög) kan hålla ett rum om 20-25kvm skapligt varmt en natt.
Men det är bara min egna upplevelse av det.
Stängda eller halvstängda dörrar är nästan ett krav.

Ska man värma större ytor, t ex en bottenvåning, så behöver man en ordentlig pjäs som når in i alla rum. Annars är det eldat vattenburet som gäller.

Men det är bara mina fem cent som jag lärt mig genom vårt leverne hemma.

kommer därför sikta på att få till någon form av kökspanna på sikt om jag får med mig frun på det :)
 
Kakelugnen i varje rum är gött men kräver ett par inlägg per dygn. Jag tänker att det lite hör ihop med den tiden då man hade tjänstefolk.
Vi har fyra kakelugnar kvar av ursprungligen sju. Men de eldas sällan.
Conturan står centralt placerad nedanför trappen och kan värma halva huset (333 m2) . Hela övervåningen blir varm. Strålvärme till soffgruppen framför. Vi eldar i smalspisen i köket också. Men det är allt. Lagom mycket jobb med de två.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.