Hallå!
(jag är inte helt säker på att det är rätt underforum men det får gå)
Jag har sommarviste på en ö (liten ö utan landförbindelse) i skärgården.
Vi har en ganska rejäl brygga med stenkista och stranddelen ligger löst på land. I våras blev det extremt högvatten och landänden lyftes upp och det flöt in en massa saker som jag kämpar med att få bort.
Nu är jag inne på att bygga om landänden så att den har en stenkista istället. Strandkanten är väldigt stenig och förmodligen ganska nära ner till berget. Finns det något bra sätt att göra detta utan att behöva borra i berget?
Typ att gräva en bit och lägga en träkorg (om ni förstå hur jag menar) fylla den med sten (det har vi gott om) och sedan bygga ihop den med bryggan.
Jag är öppen för alla idéer men helst de som inte innebär att vi måste ta hit en färja.
Bilder nedan:

Träbrygga i skärgårdsmiljö med stenkista, strandkant och stenig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbrygga som leder till vattnet med översvämmade strandkanter och en båt förtöjd vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haft samma problem. Jag ställde ett par regntunnor med vatten på landdelen. Högvatten kommer ju bara höst/vinter när man inte är på bryggan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Haft samma problem. Jag ställde ett par regntunnor med vatten på landdelen. Högvatten kommer ju bara höst/vinter när man inte är på bryggan.
En intressant lösning som jag inte tänkte på.
Den faller av 2 skäl, ingen av vilka du kunde känna till
  1. Vi har börjat bada mycket från bryggan,med växande familj och allt och jag hade en idé om att bygga ut landändan så att man kunde ha fler solstolar etc där. Men isen går ganska högt upp och jag vill, för säkerhets skull, ha en stenkista att förankra i.
  2. Min fru är petig. Hon kommer (närmast 100% ig säkerhet) säga att det är fult och där föll alltihop.
 
C Christian LeBygg skrev:
Blev det någon stenkista?
Det enkla svaret är nej. Det komplicerade svaret är fortfarande nej men med en utvikning.
Jag hittade en lösning som jag tyckte borde fungera. Vi diskuterade samtidigt med Miljökontoret i Söderköping om en utbyggnad av vårt hus och bryggan kom upp i diskussionen. Det som kom fram var att en sådan ändring av brygga krävde bygglov & strandskyddsdispans och det skulle vi inte få då det 'privatiserade bryggan mer än den redan var'. Mao, om jag byggde ut bryggan vid landfästet skulle det kunna avskräcka någon från att komma och lägga sig vid vår brygga och det gick inte för sig. Vi har dock inte gett upp men det kommer att ta tid.
 
Äger ni marken ända till vattnet?
 
  • Gilla
nine_mirrors
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Äger ni marken ända till vattnet?
Vi äger hela ön (och vattnet dessutom).
 
Låter som ett märkligt resonemang av byggnadskontoret. Om bryggan är nära huset kan den anses ligga inom hemfridszonen, dvs den del av fastigheten som inte omfattas av allemansrätten. Och där får ändå inga badare lägga till (sjönöd undantaget).
Man kan kanske även argumentera med säkerheten för allmänheten. Nuvarande brygga kanske är osäker att beträda och måste åtgärdas.
 
T
varför inte bara fästa landdelen i berget ?
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Som sagt fäst bryggan i berget det behövs ingen kista.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Låter som ett märkligt resonemang av byggnadskontoret. Om bryggan är nära huset kan den anses ligga inom hemfridszonen, dvs den del av fastigheten som inte omfattas av allemansrätten. Och där får ändå inga badare lägga till (sjönöd undantaget).
Man kan kanske även argumentera med säkerheten för allmänheten. Nuvarande brygga kanske är osäker att beträda och måste åtgärdas.
Vi har idag ingen tomtmarkering (eller vad det nu heter). Miljökontoret har föreslagit en men bryggan är inte en del av den. Det är 22 meter till bryggan, vi har ett till större hus (och 2 bodar) och dom anser att tomtmarkeringen får vara max 1000 m^2 vilket gör att bryggan inte kommer in. Man får dessutom inte hindra folk från att gå längs strandlinje (eller avskräcka dem från det) vilket man gör om bryggan upplevs som privat. Vi har haft advokat inkopplade på detta (till en horribel kostnad.) och det är i dagsläget inte mycket vi kan göra.
När/om vi får strandskyddsdispans för utbyggnaden kan vi sedan använda det för att få dispans för ändringar på bryggan.
 
Det där med strandskydd och hur det tolkas och tillämpas verkar ganska varierande från kommun till kommun och handläggare till handläggare.

Men av bilden att döma borde det gå att göra fast bryggan med en diskret bult ner i berget under bryggan för att säkra upp den mot att smita iväg.
Annars borde det även gå att göra fast några marksten i underkant på bryggan och på så sätt göra den tung i land-ändan även om man inte ändrar utseendet nämnvärt. Gammal marksten slumpas bort på nätet hela sommarn när folk uppgraderar sin trädgård och inser hur stökigt det är att forsla bort sten.

N nine_mirrors skrev:
Vi har idag ingen tomtmarkering (eller vad det nu heter). Miljökontoret har föreslagit en men bryggan är inte en del av den. Det är 22 meter till bryggan, vi har ett till större hus (och 2 bodar) och dom anser att tomtmarkeringen får vara max 1000 m^2 vilket gör att bryggan inte kommer in. Man får dessutom inte hindra folk från att gå längs strandlinje (eller avskräcka dem från det) vilket man gör om bryggan upplevs som privat. Vi har haft advokat inkopplade på detta (till en horribel kostnad.) och det är i dagsläget inte mycket vi kan göra.
När/om vi får strandskyddsdispans för utbyggnaden kan vi sedan använda det för att få dispans för ändringar på bryggan.
 
C Christian LeBygg skrev:
Det där med strandskydd och hur det tolkas och tillämpas verkar ganska varierande från kommun till kommun och handläggare till handläggare.
Advokaten sade att lagen är otydligt och vagt skriven, med mening eller inte vet man inte. Den lämnar mycket öppet för tolkning. Sedan ska varje strandskyddsdispans gå till Länsstyrelsen för godkännande och de är generellt mycket striktare än kommunen. Det har också blivit något liknande maktkamp mellan länsstyrelsen och kommunerna där Länsstyrelsen underkänner ett tillstånd för att statuera exempel.

C Christian LeBygg skrev:
Men av bilden att döma borde det gå att göra fast bryggan med en diskret bult ner i berget under bryggan för att säkra upp den mot att smita iväg.
Annars borde det även gå att göra fast några marksten i underkant på bryggan och på så sätt göra den tung i land-ändan även om man inte ändrar utseendet nämnvärt. Gammal marksten slumpas bort på nätet hela sommarn när folk uppgraderar sin trädgård och inser hur stökigt det är att forsla bort sten.
Just sten är inget vi har brist på och det var åt det hållet jag lutade innan jag pratade med kommunen,
 
Du säger att bryggan kan rymma vid extremt högvatten, sitter den inte fast i den yttre delen, vad det är för underlag där och löst liggande på land.
 
J jonaserik skrev:
Du säger att bryggan kan rymma vid extremt högvatten, sitter den inte fast i den yttre delen, vad det är för underlag där och löst liggande på land.
Jag säger att isen ställer till problem, inte högvatten. Isen trycker in och lyfter upp landfästet av bryggan ganska mycket (kan vara 30 cm). Nu funkar det för att träet flexar men om bryggan är för fast förankrad är jag rädd att isen knäcker bryggan.
Isen är brutal och stark, den tog förra bryggan helt och hållet. Då lade vi en rejälstenkista.
Däcket jag var inne på att bygga skulle hamna så att isen skulle komma in under den och ev lyfta upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.