Jag ska sätta upp gardiner och saknar bra verktyg för att överföra mått från fönsterkarmen till taket där hålen ska borras.

Jag tänker att jag behöver fler mätverktyg än vattenpass och måttband.

Det leder mig till att fråga er mer erfarna byggare: vilka mätvertyg bör varje hemmasnickrade ha hemma - för att kunna mäta noggrant och rakt i vanliga situationer?
 
Börja snickra så märker du vad du saknar. Dumt att köpa på sig sådant man inte behöver. ;)
 
Precis, beror helt på vad man ska snickra och vilken precision man vill ha.
Med ett vettigt vattenpass, en tumstock och en talmeter klarar man det mesta.
 
Krysslaser, gärna med lodfunktion (medmöjlighet att markera en punkt i taket), är en bra grej när man ska skruva upp saker.
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Krysslaser, gärna med lodfunktion (medmöjlighet att markera en punkt i taket), är en bra grej när man ska skruva upp saker.
//Ronnie
Krysslaser är förstås fantastiskt bekvämt men man får passa sig lite så att man inte sätter upp saker rakt i ett snett rum. I gamla hus är måttbandet och ögonmåttet ofta bättre.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Krysslaser är förstås fantastiskt bekvämt men man får passa sig lite så att man inte sätter upp saker rakt i ett snett rum. I gamla hus är måttbandet och ögonmåttet ofta bättre.
Gardinstänger tycker jag nog att en ändå ska sätta i våg även om fönstret är snett, gardinerna i sig tenderar hänga lodrätt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Gardinstänger tycker jag nog att en ändå ska sätta i våg även om fönstret är snett, gardinerna i sig tenderar hänga lodrätt.
Hårspray brukar ju annars hjälpa om man vill trotsa gravitationen :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.