Hej,

Jag är fast i Makitaträsket (ett iofs trevligt träsk) med batterier och tillbehör och behöver en ny gräsklippare. Tänkte passa på att uppdatera med två nya batterier för jag har bara ett bra.

Ca 400 m2 gräsmatta med en hel del svängar och trixigheter.

Tittar på deras batteridrivna och blir inte klok på modellbeteckningar. Alla är 43 cm, batterier ingår i alla, alla har 2x18 V. Likvärdiga i pris. Vad är skillnaden?

Makita DLM431CT2
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...-makita-dlm431ct2-2x18v-med-batteri/p-1104030

MAKITA DLM431PT2 36V 2X5.0AH
https://www.bauhaus.se/grasklippare...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

DLM431Z
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asklippare/batteridriven-grasklippare-007396/
 
D
C Cpunk skrev:
Här

[länk]

står det att enda skillnaden är att det medföljer batteri till PT2 och inte till Z men det verkar ju inte stämma.
Jag tror inte laddare följer med till Z
 
Z brukar stå för naken modell utan tillbehör. Alltså bara maskin, inga batterier eller laddare..
 
Ok tack.

Kan ni se någon skillnad på de två första?
 
Verkar vara exakt lika.. Kanske en fuling de har gjort med namnet för att slippa prismatch?
 
Ja, det händer ju ibland. Tack för hjälpen!

Får återkomma med recension.
 
Hur gick det? Köpte du någon? Nöjd? Kan man få en liten recension?
 
Har en DLM431Z som jag köpte på Jula förra året när de sålde ut dem, gav nog 3500 tror jag. Såhär ett år senare så funkar den fint, klart mycket bättre än den sladdförsedda som vi hade innan, så skönt att slippa släpa runt på 40m sladd hela tiden.

Vår gräsmatta är ca 350-400m2 plus en mindre yta på ca 100m2. Inga problem att klippa allt detta på en laddning, förutsatt att gräset inte har hunnit bli för högt, då kan det bli tuft att få allt klippt på en laddning. I vårt fall är det inget större problem då vi också är fast i Makita träsket och därför har ett par 3Ah batterier att tillgå också.
Kör nästan uteslutande utan uppsamlare, så har inte så kan inte svara på hur bra den funkar.
Den är definitivt inte tystast i klassen, men ändå helt okej, fast jag skulle inte få för mig att klippa gräset om grannarna sitter ute och äter eller liknande (däremot är deras gräsklippare tyst som en mus).
Två negativa saker jag har märkt är att upphängningen för framhjulen är något klen och har lyckats bocka ett av framhjulet, men det gick att bocka tillbaka. Dock förväntar jag mig att det kommer gå sönder om något år, och får laga det. En annan sak är att vi har lyckats trycka till plasten på sidan så att bladet har gått emot och repat. Mestadels vårt fel, men kanske något klen konstruktion.

Överlag helt klart nöjd! Ett stort plus är såklart att man kan använda batterierna i andra verktyg och batterierna från andra verktyg!
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har en DLM431Z som jag köpte på Jula förra året när de sålde ut dem, gav nog 3500 tror jag. Såhär ett år senare så funkar den fint, klart mycket bättre än den sladdförsedda som vi hade innan, så skönt att slippa släpa runt på 40m sladd hela tiden.

Vår gräsmatta är ca 350-400m2 plus en mindre yta på ca 100m2. Inga problem att klippa allt detta på en laddning, förutsatt att gräset inte har hunnit bli för högt, då kan det bli tuft att få allt klippt på en laddning. I vårt fall är det inget större problem då vi också är fast i Makita träsket och därför har ett par 3Ah batterier att tillgå också.
Kör nästan uteslutande utan uppsamlare, så har inte så kan inte svara på hur bra den funkar.
Den är definitivt inte tystast i klassen, men ändå helt okej, fast jag skulle inte få för mig att klippa gräset om grannarna sitter ute och äter eller liknande (däremot är deras gräsklippare tyst som en mus).
Två negativa saker jag har märkt är att upphängningen för framhjulen är något klen och har lyckats bocka ett av framhjulet, men det gick att bocka tillbaka. Dock förväntar jag mig att det kommer gå sönder om något år, och får laga det. En annan sak är att vi har lyckats trycka till plasten på sidan så att bladet har gått emot och repat. Mestadels vårt fel, men kanske något klen konstruktion.

Överlag helt klart nöjd! Ett stort plus är såklart att man kan använda batterierna i andra verktyg och batterierna från andra verktyg!
Tack för utförligt och bra svar! Helt perfekt.
Ja jag tror en sån kan bli bra. Jag vill sänka ”barriären” för att dra fram klipparen. Och att då ha en eldriven som man inte behöver rycka och hålla på med bränsle är rätt väg att gå. Är också ”makita-biten” så batterier är inga problem :)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag rekommenderar att lägga på lite och köpa DLM460Z för runt 5000:-

Makita DLM460Z gräsklippare med kraftig aluminiumkåpa, kullagrade hjul och stark motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har kullagrade hjul, kraftig aluminiumkåpa och en stark motor.
Har kört en DLM380 tidigare, några år gammal som är rapplig och svag i jämförelse, och där bakhjulen är på väg att ramla av för andra gången. Trots att DLM460 är dubbel så tung så är det lättare att skjuta på pga hjulen. Senare modeller av DLM380 och DLM431 lär ha lite stabilare chassi, men jag ser dem som leksaker att trimma lite runt buskar med.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar att lägga på lite och köpa DLM460Z för runt 5000:-

[bild]

Den har kullagrade hjul, kraftig aluminiumkåpa och en stark motor.
Har kört en DLM380 tidigare, några år gammal som är rapplig och svag i jämförelse, och där bakhjulen är på väg att ramla av för andra gången. Trots att DLM460 är dubbel så tung så är det lättare att skjuta på pga hjulen. Senare modeller av DLM380 och DLM431 lär ha lite stabilare chassi, men jag ser dem som leksaker att trimma lite runt buskar med.
Tack för input. Det låter som en bra idé faktiskt. Jag har varit lite oroad över plastigheten på dom andra faktiskt. Hur mycket kvm bedömer du att du får klippt med den?
 
  • Gilla
bklang
  • Laddar…
Det finns väl egentligen ingen gräns för storleken på gräsmatta. Jag har klippt 3000 m² med DLM380'n... Just nu har jag kanske 2000 m² och det är inga "problem" med DLM460. Med tre par batterier och tre st enkelladdare så går det nästan att klippa non-stop.
 
  • Gilla
Antonymen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.