Varför inte göra varsin halva så får båda som de vill :D

Nej då, men detta är nog helt och hållet en smaksak som ni själva får komma överens om.
Marken var ju som du sa optimal för båda så det är bara att fundera och komma överens....Lycka till ;)

Själv är jag svag för stora trädäck...framförallt för att de är lätta att få i samma höjd som golvet i övriga huset, samt att de är vackra, men smaken är ju som baken; Stor, Fet och Delad!

/AB
 
Lite plus och minus när respektive golv ligger utlagt.

Trädäck
:)+ regn torkar bort snabbt
:)+ skönt att gå barfota på
:(- måste underhållas (olja)
:( - blir halt, när det är blött

Plattor
:)+ nästan underhållsfritt
:)+ varmt långt efter att solen gått ner
:(- torkar inte så snabbt efter regn
:(- ogräs mellan plattorna

Jag hade nog mixat ihop båda alternativen, så kan man välja att sitta på trätrallen på dagen och plattorna på kvällen.  :D
 
Hej vi valde skiffer ca 280:- /kvm, Offerdal 60 kvm
 
  • till_byggahuset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
victoria01
  • Laddar…
Robocop
MYCKET snyggt!! :D Får man fråga varifrån ni köpte ert skiffer? Precis så där vill jag att det ska se ut här hemma om några månader..
 
Vad brukar schiffer kosta ??
 
En annan nacktdel med trall är att man får ju en upphöjnad att snubbla över. Eller då man råkar dra ut stolen lite förlångt och drar med sig duken från bordet under kräftskivan.....
 
Vad är bäst som underlag igentligen, gjuta stor platta och sätta plattorna med ex nått fix .. eller att lägga dom med stenmjöl osv ?
 
Jag menar om man bygger en kostruktion men trä så blir den ju oftas en bra bit över gräsmattan ( ca 10 cm - och uppåt ) då finns ju risken att man kan falla lite olyckigt ...
 
Men då bygger man ett snyggt staket som "fallskydd" :) Även att föredra då det finns småbarn i huset som lätt snubblar ut över kanten.

Har även hört att avsaknaden av staket (om så höjdsillnaden bara är 10cm) påverkas oss omedvetet och gör att vi trycker ihop oss i mitten av altanen och inte utnyttjar hela ytan. Med ett staket får man alltså större altan på samma yta :D

Att det blir upphöjt ser jag endast som en fördel, då de flesta hus inte har golvnivå i samma höjd som omgivande teräng.....Då kan man alltså höja trallen såpass mycket så man får samma golvhöjd på trädäcket som i övriga huset. Slipper man stjäla altan-yta för en trappa, lägger man istället den ut från altanen.

Hos oss var vi tvungna att mer eller mindre få samma golvninvå på altanen och intilliggande rum då flickvännen sitter i rullstol och inte uppskattar trappor allt för mycket. En ramp stjäl ju ännu mer yta än en trappa.

/AB
 
Vi är inne på att bygga trädäck. Men nu fick jag ideér om att kombinera med sten ::)

Jag har noterat att när vi är hemma oss bekanta som har sten på hela uteplatsen så drar man in en massa "småstenskorn" i huset. Framför allt på sommaren när man ofta springer barfota ut/in. Jag misstänker att det beror på viken typ av sten man väljer, så klart. En riktigt varm dag med direkt sol på stenen så blir det nog så varmt att gå på så det inte är "najs".

Vi flyttar in 16 juni och har precis börjat fundera på trädgården ::) så vi försöker lära av er andra som kommit längre :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.