Jag har självdragsventilation i huset och tänkte förbättra den genom några tilluftsventiler i sovrummen. Det är framförallt när köksfläkten går på max som det kan dra in från skorstenspipas och lukta rök, men också att det säkert behövs lite mer än springor i fönstren för att få hyfsat självdrag.

Jag tänkte köpa dessa som har bullerdämpning:
https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler/629081

Det är väl inga konstigheter hur det ska vara, men jag har två frågor om placering och håltagning.

Fråga 1: Idealt ska tilluftsventilerna sitta ovanför radiatorerna vilket blir ovanför fönstren. Jag har tegelfassad och det är inte många tegelstenar på höjden ovan fönstren. Jag är rädd att försvaga den "hängande" tegelkonstruktionen med ett hål på 127mm. Finns väl även risk att fogarna här är armerade och då riskerar man att kapa armeringen. Är denna oro befogad? Alternativet är att sätta tilloppsventilen vid sidan i stället.

Tegelfasad på hus med fönster och balkong, potentiell plats för tilluftsventilering ovanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2: Vid håltagningen kommer även den diffussionstäta plasten i innerkant på innerväggen borras igenom. Med hålsåg finns väl risken att den fläks upp eller i värsta fall slits sönder långt utanför hålet utan möjlighet att reparera. Mottar gärna tips om hur man undviker detta eller hur man brukar göra.
 
Borra i fönsterkarm ?
 
Pen Pen skrev:
Jag har självdragsventilation i huset och tänkte förbättra den genom några tilluftsventiler i sovrummen. Det är framförallt när köksfläkten går på max som det kan dra in från skorstenspipas och lukta rök, men också att det säkert behövs lite mer än springor i fönstren för att få hyfsat självdrag.

Jag tänkte köpa dessa som har bullerdämpning:
[länk]

Det är väl inga konstigheter hur det ska vara, men jag har två frågor om placering och håltagning.

Fråga 1: Idealt ska tilluftsventilerna sitta ovanför radiatorerna vilket blir ovanför fönstren. Jag har tegelfassad och det är inte många tegelstenar på höjden ovan fönstren. Jag är rädd att försvaga den "hängande" tegelkonstruktionen med ett hål på 127mm. Finns väl även risk att fogarna här är armerade och då riskerar man att kapa armeringen. Är denna oro befogad? Alternativet är att sätta tilloppsventilen vid sidan i stället.

[bild]

Fråga 2: Vid håltagningen kommer även den diffussionstäta plasten i innerkant på innerväggen borras igenom. Med hålsåg finns väl risken att den fläks upp eller i värsta fall slits sönder långt utanför hålet utan möjlighet att reparera. Mottar gärna tips om hur man undviker detta eller hur man brukar göra.
Fråga 1: Optimalt att få över radiator som du säger, men i många fall praktiskt svårt. Jag satte 7 tilluftsventiler när jag renoverade och 1 st hamnade ovanför radiator. Övriga 6 vid sidan om. Man kan försöka tänka lite på möblering för att undvika kallras rakt ned i fåtölj/soffa.

Fråga 2: Borde väl inte vara något problem om man kör lite delikat genom gipsen eller vad som nu är där. Tar en kniv och skär plastfolien och fortsätter.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
S
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
ventilen du föreslår är helt okej.
bredvid fönstret fungerar alldeles utmärkt.
den fläker inte upp plasten speciellt mycket.
 
Tack för svar.

@Jonatan79: Tilluftsventiler i fönster eller fönsterkarm var det första jag funderade över. Men det är väldigt snålt med virke i fönstret. Karmen är endast synlig några cm på insidan och på utsidan nästan inte alls. Den ligger under teglet och endast en liten kvartsstav syns utanför (se bild). Så tyvärr går det enklaste alternativet bort.

@sinuslinus: Det är souterräng och detta är det övre planet. Bra uppslag om ROT-don bakom element. Jag kollade igenom dem, men även här har jag snålt om utrymme visar det sig (mindre än kravet). Det enda som skulle fungera är den ventil man monterar från sidan och den är jag lite tveksam till.

Jag kom på att om man borrar utifrån först så får man nog tillräckligt stort hål för att sedan skära diffusionsspärren med kniv utifrån innan man borrar igenom det sista inifrån. Eller så kan jag som @oskar.valta säger borra försiktigt och avsluta strax innan jag går igenom och kanske knacka bort det sista.
 
Spaltventiler i fönsterbågarna?
 
Jag skulle som sagt gärna valt spaltventiler om det inte vore för att det finns så lite virke att borra i. Skulle inte blir mycket kvar av bågen om man borrade enligt anvisning. Det är en tum, se bild. Karmen mynnar som sagt bakom teglet.

Måttband visar tjockleken på en fönsterbåge, ungefär en tum, inför borrning för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flisning av teglet är jag inte så rädd för. Jag hyr eller köper en diamanthålsåg och kör utifrån.
 
Redigerat:
S
Tror @exerg har erfarenhet på vilket radiatordon som får plats.
 
Innerdelen på spaltventiler är 19mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.