Ligger i tankarna att bygga en attefall komplementbostad vid fritidshuset. Tomten år en gammal lott och när delningen skedde råkade det gå en elledning tvärs över tomten som än idag är i bruk av kommunens energibolag.
Jag kan se att det är en ALUS 4x95 1kV som förser vår och ett antal fler fastigheter med ström. Finns Inga planer just nu på att gräva ner i backen.
Inser ju att ett samtal till energibolaget ligger närmast till hands. Men någon som vet om det finns några generella regler/rekommendationer kring denna typ av ledning eller är magnetfältet så pass svagt att man utan risk kan bygga under eller i nära anslutning?
Gissar att kabeln går på 6-7meter och tanken är en 30kvm med loft...
 
Hm, du menar alltså att spänningen i kabeln är 400V med det står ALUS 1kV på kabeln?
Jag kan inte alla regler kring detta men det är högst troligt att du inte får bygga under nätägaren kabel. De kan förmodligen vilja flytta på den isåfall (gräva ner den) och då är det du som får betala. Nu är jag inte 100 på detta, men det bör framgå lite luddigt i Ellagen, den finns att läsa gratis.
 
E
Det borde finnas ett ledningsrättsavtal mellan fastighetsägaren och elbolaget som äger kabeln. Där står vad som gäller för byggnader i närheten av ledningen
 
På mitt 1a jobb för typ 15 år sen mantlade jag ALUS i 2 år därav ser jag på 7 meter att det är en ALUS 4x95 specad upp till 1kV. Men ungefär där slutar dock min kunskap i ämnet. :)

Var hittar jag ledningsrätten?
Att jag får betala om jag vill flytta ledning vet jag men ska försöka hinna ringa elbolaget imorgon.. Frågan är hur nära jag får bygga utan att tvingas pröjsa flytt av ledning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.