Staffans2000
Saabgubben Saabgubben skrev:
Om jag haft problem med järnvägen så skulle jag inte starta tråden å fråga. Jag är allvarlig när jag säger att vi inte hör tågen. Stationen ligger som sa 170m bort å tågen stannar ju där så dom kommer/åker alltid i snigel fart. Kan vara anledningen?
Natt tågen märks i form av mindre vibrationer om vi är vakna annars märker vi inget.
Var bor du mer exakt?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var bor du mer exakt?
Rävlanda, en liten tätort utanför Landvetter flygplats.
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Om jag haft problem med järnvägen så skulle jag inte starta tråden å fråga. Jag är allvarlig när jag säger att vi inte hör tågen. Stationen ligger som sa 170m bort å tågen stannar ju där så dom kommer/åker alltid i snigel fart. Kan vara anledningen?
Natt tågen märks i form av mindre vibrationer om vi är vakna annars märker vi inget.
Oavsett så har det garanterat en inverkan på försäljningspriset, vilket kan vara antingen till er för eller nackdel beroende på om ni ska köpa eller sälja.
 
N Nybyggarens skrev:
Jag skulle ALDRIG I mitt liv köpa ett hus som ligger mindre än ett par kilometer ifrån närmsta tågbana.
Det går aldrig att få bort bullret när det ligger så nära som det där huset. Inte ens en 10 meter hög berlinmur skulle klara av jobbet.
Jag bor 250 m från järnväg. Här stannar pendeltåg 2 ggr/timme och typ alla tågtrafik från norra till södra landet passerar i full fart. Om det är en tyst kväll med en vind som ligger på från järnvägshållet kan jag höra ibland när pendeltågen bromsar in. Aldrig något annat. En liten skogsdunge och 2-3 rader hus mellan oss och järnvägen.
 
Jag växte upp i ett hus som låg nästan exakt 100 meter från Västra stambanan i södra Stockholm, vi hade både godstrafik, snabbtåg, fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg, the works. Men jag har inget minne av att jag stördes nämnvärt av detta, delvis kanske för att spåren går nere i en dalgång och det är skog mellan husen och rälsen, som säkert dämpar en hel del. Men jag vågar nog påstå att bo nära en järnväg vida överträffar att bo nära en motorväg, något jag aldrig i livet skulle göra.

Därmed inte sagt att läget på detta hus är något att hänga i julgranen. Jag hade aldrig ens slängt ett öga på ett hus i ett så sjukt utsatt läge. Lycka till att få mer än 3MSEK för ett sådant hus, om det inte är byggt i solitt guld. Edit: nu såg jag att de faktiskt har ett bud på 3 250 000... Ofattbart...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Edit: nu såg jag att de faktiskt har ett bud på 3 250 000... Ofattbart...
Var det någon som sa bostadsbrist? I rest my case.
 
Blev det något mer bud från TS?
Jag sökte på forumet efter huruvida järnväg har förstört hus och så fastnade jag här. Tråden är intressant! Fastnade på bygglov, och då jag själv bor i ett hus 10 m från järnvägsspår så blev jag lite konfunderad över att det ska vara svårt att få ett. Jag köpte mitt hus för lite mer än sex år sedan och då fanns det bygglov på huset och det verkade inte ha varit svårt att få. Kanske beror det på att tåget slutar gå vid 01 och börjar gå igen runt 05?
Ni som har bott vid järnväg, kan ni minnas om något hänt på huset som ex. sprickor? Jag tycker att det vibrerar mer i huset nu när det är så hemskt torrt.
 
Det finns gott om hus som är byggda tidigare men idag är det som sagt inte möjligt att få bygglov i en zon 30 meter från spåren. Attefallsreglerna gäller heller inte i den zonen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det finns gott om hus som är byggda tidigare men idag är det som sagt inte möjligt att få bygglov i en zon 30 meter från spåren. Attefallsreglerna gäller heller inte i den zonen.
När kom den regeln?
 
Osäker om jag svarar rätt, men helt omöjligt borde det inte vara. Finns ingen vad jag vet exakt gräns i meter. Men kraven både avseende Bullerkrav och Risk, här tar man hänsyn till, urspårning, brand och kemikalier. Gör att kraven på byggnaden kommer bli så höga att det lär vara mycket svårt och framför allt dyrt att få konstruktionen godkänd. Extremt hög ljud tätning, icke öppningsbara fönster.. Ej brännbara material i fasad mm.

Jag vet inte när mans skärpte reglerna. Men jag gjorde en tillbyggnad 2011 med de gamla reglerna. ca 90m från spår. Då var det mycket lätt för mig att få bygglov. Inga krav alls,
Med start 2022 byggde vi på en våning på huset. berörda delar 95m från spår så i praktiken samma avstånd. En helt annan resa. Fick genomföra Bullerutredning, med krav på både ljudisolering av fönster, fasad, och ventilation. Bygglovet gick på remiss till Räddningstjänsten för riskbedömning innan godkänt bygglov.. Det bifölls dock utan ytterligare krav. Så för mind el var det bara krav på buller som blev fördyrande.. Det var samma handläggare som första gången, så jag frågade lite. kring det. Om jag minns rätt så är det en kombination om skärpta krav, men även att kontrollansvaret hamnat på kommunen. De har mao större skyldigheter än innan, och därmed mer angelägna att allt följs bokstavstroget.
 
  • Gilla
Erik PS
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Lite bilder och länkar :)
Stog det "nära til kommunikationer" i annonsen? :thinking:

Huset på 113 m2 såldes för 3,5 miljoner för snart 3 år sedan. Huset jämte norr om på 123 m2 såldes alldeles nyss för 4,26 miljoner. (källa booli)
 
Redigerat:
M mojjen skrev:
Osäker om jag svarar rätt, men helt omöjligt borde det inte vara. Finns ingen vad jag vet exakt gräns i meter. Men kraven både avseende Bullerkrav och Risk, här tar man hänsyn till, urspårning, brand och kemikalier. Gör att kraven på byggnaden kommer bli så höga att det lär vara mycket svårt och framför allt dyrt att få konstruktionen godkänd. Extremt hög ljud tätning, icke öppningsbara fönster.. Ej brännbara material i fasad mm.

Jag vet inte när mans skärpte reglerna. Men jag gjorde en tillbyggnad 2011 med de gamla reglerna. ca 90m från spår. Då var det mycket lätt för mig att få bygglov. Inga krav alls,
Med start 2022 byggde vi på en våning på huset. berörda delar 95m från spår så i praktiken samma avstånd. En helt annan resa. Fick genomföra Bullerutredning, med krav på både ljudisolering av fönster, fasad, och ventilation. Bygglovet gick på remiss till Räddningstjänsten för riskbedömning innan godkänt bygglov.. Det bifölls dock utan ytterligare krav. Så för mind el var det bara krav på buller som blev fördyrande.. Det var samma handläggare som första gången, så jag frågade lite. kring det. Om jag minns rätt så är det en kombination om skärpta krav, men även att kontrollansvaret hamnat på kommunen. De har mao större skyldigheter än innan, och därmed mer angelägna att allt följs bokstavstroget.
Intressant men jag tycker ändå det är konstigt i mitt fall. För det skulle betyda att förra ägaren till mitt hus hade bygglov med de nya reglerna och huset är max 10 m från järnväg.
Men oavsett är det ändå bra att ha allt i åtanke om en vill bygga attefall någon gång. För tanken har ju slagit en
 
M -MH- skrev:
Stog det "nära til kommunikationer" i annonsen? :thinking:

Huset på 113 m2 såldes för 3,5 miljoner för snart 3 år sedan. Huset jämte norr om på 123 m2 såldes alldeles nyss för 4,26 miljoner. (källa booli)
Antagligen finns det inte så mycket till salu om det ligger på rätt" sida. För det var väl i Mölndal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.