Hmm, ni får vrida på skärmen tror jag... Om någon vill se hur det ser ut inuti källaren f n så får det bli i morgon.
 
sunnis
P PatrikJo skrev:
Ärligt talat, hur naiv får man lov att vara?
Hur kan man beställa ett sådant här jobb utan att ta in en offert? Inte nog med att du gjort det, du har även talat om för byggaren exakt hur mycket pengar han kan mjölka dig på. Självklart har han bett alla underentreprenörer att ta i så mycket de orkar på alla fakturor, han får ju procent på allt de gör. Själva bygget kommer sluta på omkring fem miljoner, beroende på hur betalningsvillig du verkar vara när de fyra miljonerna är slut.
Avbryt allting, omedelbart. Du har precis bränt två miljoner i läropengar.
Bra sammanfattning, ja bygget kommer sluta på ca 5 miljoner med det här upplägget. Ni kan ju inte ha en entreprenad på såhär lösa premisser.

Rent spontant är det inte billigare att riva hela huset och bygga ett nytt? Ja menar för 4-5 miljoner är det inge större problem att få en huskropp + pool för med hög standard.
 
  • Gilla
Valloxen och 13 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Problemet är att det är så luddigt. Alla kostnader går säkerligen att bortförklara med nåt. Men om ni bestrider lär de inte fortsätta tills tvisten är löst, så antagligen är det bäst att bryta samtidigt och ta in nya anbud på slutställning, som någon skrev ovan.
Ja, fast man måste ju skilja på kostnader och pris. Bara för att en entreprenör har kostnader så innebär de inte att de kan föras över på kunden. Priset måste vara skäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt"
 
P PatrikJo skrev:
Avbryt allting, omedelbart. Du har precis bränt två miljoner i läropengar.
Nja, kanske inte 2 miljoner - det skulle ju betyda att jag borde ha fått 200.000 kr av någon för besväret att jag lät dom göra det här jobbet och det känns ju inte så troligt ;)

Men ändå, nu är vi ju på rätt väg: Det jag vill försöka få svar på är ju hur mycket det här borde ha kostat, och då är ju lärpengarna sedan 1,8 miljoner minus det. Kan vi inte sätta igång en budgivning där alla kan bjuda vad dom tycker är rimligt!?
 
  • Haha
Rebeckaf och 2 till
  • Laddar…
M maschmuck skrev:
Ja, fast man måste ju skilja på kostnader och pris. Bara för att en entreprenör har kostnader så innebär de inte att de kan föras över på kunden. Priset måste vara skäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt"
Du har givetvis helt rätt, men du ska hävda det mot ett antal fackmän som kommer stötta varandra, och när det är en så liten ort kommer alla andra entreprenörer undvika att hamna mitt i konflikten. Vill du veta vad som är skäligt får du anlita en konstruktör el dyl, gärna som inte är polare med någon av dina entreprenörer (antagligen från annan ort).
 
  • Gilla
MarKra13
  • Laddar…
sunnis
M maschmuck skrev:
Ja, fast man måste ju skilja på kostnader och pris. Bara för att en entreprenör har kostnader så innebär de inte att de kan föras över på kunden. Priset måste vara skäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt"
Fast ni har ju nu ett avtal där samtliga kostnader entreprenören har ska vidarefaktureras till kunden med gängse påslag.

Hade ni haft ett fast pris med entreprenören så hade det varit hans "problem" om kostnaderna skenar.
 
  • Gilla
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
Ja, priset måste vara skäligt, men det innebär inte att det *inte* kan bli vansinnigt dyrt om man upphandlar på så lösa grunder.

Jag håller med många andra om att ni borde bryta avtalet och skriva ett nytt, med klara besked om vad som ska levereras och kostnad etc.

Men om du vill få ett hum om hur ni ligger till i budgeten så hjälper det ju inte med en specificerad räkning.
Be entreprenören att visa projektets budget och projektplan, så att ni kan se om utgifterna ligger i linje med dem eller ej.
Att en stor del av kostnaden kommer i början av ett projekt kan i sig vara helt okej, om de exempelvis räknat med att detta är 75% av den totala kostnaden, men om de räknat med att de här delarna av projektet bara ska stå för 10% så ligger ni pyrt till...
 
  • Gilla
Avle och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Vi har kört ett stort projekt på löpande räkning. Vad har ni för timpriser på respektive disciplin? röris/ snickare/ elektriker/ murare etc?

Eftersom du kör på löpande räkning har du rätt att ta del av timredovisning. Begär även in fakturaunderlag. Dvs, fakturan som din entreprenör fått från leverantörerna. Eftersom ni har en överenskommelse om 15% i påslag är det inga problem att köra med öppen redovisning.
Spontant känns markarbetena väldigt kostsamma. Vi slog bort berg och grävde för vår tillbyggnad på 60 kvm till en kostnad på 50kkr i Stockholm.

jag hoppas verkligen att ni får klarhet i kostnadsposterna. Om möjligt, försök speca upp de stora delmomenten för att få koll på respektive post. Så gjorde vi under hela projektet.
Även vi bilade upp hela källaren (70 kvm), grävde ur och la nytt golv med golvvärme. kostade ca 200 kkr för de momenten exkl. material.

Tycker synd om er, och utifrån texten känns det inte som de har optimerat sin arbetstid när de har många moment arbetare ”sitter och väntar”.
Mvh
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
tommib
M maschmuck skrev:
Bara för att en entreprenör har kostnader så innebär de inte att de kan föras över på kunden
Jo, faktiskt. Om du har ett sådant här avtal där du betalar på löpande räkning så kan de faktiskt föra över kostnaderna på dig. Du har troligen en lång uppförsbacke att bevisa att någon viss kostnad är oskälig.
Ja, det finns skrivningar i KTjL som innebär att en näringsidkare ska ta vederbörlig hänsyn till dig som konsument men i ett såpass stort projekt som detta blir det nog svårt att visa att de inte har gjort det.

Det värsta är att du har träffat ett avtal med en firma som tar in UE för det mesta vilket innebär att en viss procent av det du betalar är "ren"* vinst till huvudentreprenören. Som andra påpekat så tjänar inte huvudentreprenören alls på att UE ska göra sitt jobb fort och effektivt.

Bästa förslaget hittills var att ta in en konsult/projektledare som sköter den biten och ser efter dina intressen. De pengarna har du snart igen i ett projekt av denna storleksordning. Bättre hade varit att ta in en projektledare direkt från början för att upphandla hela entreprenaden.

* Visst finns det vissa samordningskostnader som huvudentreprenören måste få täckning för men de blir proportionellt sett mindre om varje moment tar lång tid.
 
  • Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Fast ni har ju nu ett avtal där samtliga kostnader entreprenören har ska vidarefaktureras till kunden med gängse påslag.

Hade ni haft ett fast pris med entreprenören så hade det varit hans "problem" om kostnaderna skenar.
tommib tommib skrev:
Jo, faktiskt. Om du har ett sådant här avtal där du betalar på löpande räkning så kan de faktiskt föra över kostnaderna på dig. Du har troligen en lång uppförsbacke att bevisa att någon viss kostnad är oskälig.
Nja, nu är det ju så att vi inte har upphandlat en tjänst som består i att de ska leverera byggarbetare, rörmokare et c till ett visst timpris, utan vi har ju upphandlat en entreprenad. Kostnaderna (+ entreprenörsarvode, i förekommande fall) ger ju i praktiken det "tak" som entreprenören inte kan fakturera mer än (även om det måste höra till ovanligheterna att en entreprenad blir mycket billigare än vad alla har tänkt så att det ens skulle komma på fråga att entreprenören skulle önska mer).

Priset för entreprenaden ska vara skälig sett utifrån vad den skulle ha kostat om om man hade upphandlat den av någon annan; självklart med en rimlig tillåten avvikelse. Om entreprenören har väldigt stora kostnader som inte kan tillskrivas omständigheterna för tjänsten så kan denne inte föra dem vidare till kunden (men dom kan ju självklart försöka).

Man kan ju avtala vilka timpris eller entreprenörarvoden som helst, men man kan inte skriva sig fri från skälighetskravet på tjänsten som upphandlingen gäller - i detta fall själva entreprenaden. Bevisbördan ligger dessutom hos entreprenören - det är den som måste visa att det pris dom tar är gängse pris för denna entreprenad under dessa omständigheter.

Jag kan tillägga att jag flera gånger under vårt möte igår frågade ifall det fanns extraordinära omständigheter eller liknande som kunde ha orsakat att det blivit så höga kostnader, men entreprenören sa att det inte fanns något som stack ut.

Med risk för att låta än mer naiv (det bjuder jag på!) så tror jag faktiskt inte att vår entreprenör eller markunderentreprenören drivs av illvilja eller att de medvetet har försökt lura oss; däremot så verkar båda dom parterna vara rätt oerfarna både med storleken på projekt och skillnaden mellan att vara anställd och att tillhandahålla en entreprenadtjänst.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
A
M maschmuck skrev:
Nja, nu är det ju så att vi inte har upphandlat en tjänst som består i att de ska leverera byggarbetare, rörmokare et c till ett visst timpris, utan vi har ju upphandlat en entreprenad. Kostnaderna (+ entreprenörsarvode, i förekommande fall) ger ju i praktiken det "tak" som entreprenören inte kan fakturera mer än (även om det måste höra till ovanligheterna att en entreprenad blir mycket billigare än vad alla har tänkt så att det ens skulle komma på fråga att entreprenören skulle önska mer).

Priset för entreprenaden ska vara skälig sett utifrån vad den skulle ha kostat om om man hade upphandlat den av någon annan; självklart med en rimlig tillåten avvikelse. Om entreprenören har väldigt stora kostnader som inte kan tillskrivas omständigheterna för tjänsten så kan denne inte föra dem vidare till kunden (men dom kan ju självklart försöka).

Man kan ju avtala vilka timpris eller entreprenörarvoden som helst, men man kan inte skriva sig fri från skälighetskravet på tjänsten som upphandlingen gäller - i detta fall själva entreprenaden. Bevisbördan ligger dessutom hos entreprenören - det är den som måste visa att det pris dom tar är gängse pris för denna entreprenad under dessa omständigheter.

Jag kan tillägga att jag flera gånger under vårt möte igår frågade ifall det fanns extraordinära omständigheter eller liknande som kunde ha orsakat att det blivit så höga kostnader, men entreprenören sa att det inte fanns något som stack ut.

Med risk för att låta än mer naiv (det bjuder jag på!) så tror jag faktiskt inte att vår entreprenör eller markunderentreprenören drivs av illvilja eller att de medvetet har försökt lura oss; däremot så verkar båda dom parterna vara rätt oerfarna både med storleken på projekt och skillnaden mellan att vara anställd och att tillhandahålla en entreprenadtjänst.

Så EXAKT vad är det som är upphandlat och EXAKT hur är det skrivet?

Utifrån den information du gett än så länge så ringer varningsklockor på högsta nivå på mig.

Så fram med fakta och bilder som kan ge oss underlag om du nu verkligen vill ha hjälp.
 
  • Gilla
MarKra13 och 14 till
  • Laddar…
P pularen30 skrev:
Hej,
Vi har kört ett stort projekt på löpande räkning. Vad har ni för timpriser på respektive disciplin? röris/ snickare/ elektriker/ murare etc?

Eftersom du kör på löpande räkning har du rätt att ta del av timredovisning. Begär även in fakturaunderlag. Dvs, fakturan som din entreprenör fått från leverantörerna. Eftersom ni har en överenskommelse om 15% i påslag är det inga problem att köra med öppen redovisning.
Spontant känns markarbetena väldigt kostsamma. Vi slog bort berg och grävde för vår tillbyggnad på 60 kvm till en kostnad på 50kkr i Stockholm.

jag hoppas verkligen att ni får klarhet i kostnadsposterna. Om möjligt, försök speca upp de stora delmomenten för att få koll på respektive post. Så gjorde vi under hela projektet.
Även vi bilade upp hela källaren (70 kvm), grävde ur och la nytt golv med golvvärme. kostade ca 200 kkr för de momenten exkl. material.

Tycker synd om er, och utifrån texten känns det inte som de har optimerat sin arbetstid när de har många moment arbetare ”sitter och väntar”.
Mvh
Hej,

Vår totalentreprenör är snickare och tar 480 kr + moms i timmen, men sen så har han ju följande discipliner som underentreprenörer, och de kostar honom enligt denna lista:
  • Markarbete: 460 kr exkl moms
  • Rörmokare: 500 kr exkl moms (plus att dom har en servicebil som dom tar 599 kr exkl moms/dag för)
  • Elektriker: 450 kr exkl moms
  • Håltagare: 450 kr exkl moms
Han lägger sedan på 15% entreprenörarvode på detta. Som underlag så får vi de fakturor som vår entreprenör får från underentreprenörerna, och i fallet med rörmokaren så är dom väldigt detaljerade. Dom andra är väl lite tunnare, men t ex i markarbetefallet så beskrivs det i en eller två meningar vad dom har gjort under veckan.

Vi har bett om att få det uppspecat utifrån moment, och det är det som lett till listan i den första posten. Jag tycker också att markarbetena känns väldigt kostsamma sett till gängse pris härikring (530 kkr för en grop!) men jag tycker också att rördragning i källaren sticker ut. Egentligen sticker allt markarbete ut, skulle jag nog säga.

Det som jag inte har så mycket exempel på är just bortbilning och urgrävning av källaren, så jag vore tacksam för mer info om det. Var det oarmerad betong som ni bilade bort? Om ni inte behövde ta dit betonhåltagningsfirma så kan det ju förklara en del av prisavvikelsen. OM du skulle kunna dela med dig på PM av fakturan/fakturorna på källaren, eller åtminstone lite uppgifter från den gällande tid och priser, så vore jag väldigt tacksam.
 
Jag blir chokad när jag läser denna tråd. Det låter sjukt dyrt för det ni fått. Man får ju ett nytt hus för dom pengarna och sen en pool typ för 500 tkr. Varför har ni inte ett fast pris? Har ni någon gång pratat om vad hela kalaset ska kosta? Känns ju mer rimligt att man begär en offert på hela arbetet och förhandlar om ett pris än att ta ett sådant här stort jobb på löpande.

Hur ser eran plan ut och varför valde ni löpande?
När man hör vad ni ville ha så trodde jag en mille för allt, men jag kan inget om det här. För fyra mille får man ju iaf ett grymt stort nytt hus och pool
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så EXAKT vad är det som är upphandlat och EXAKT hur är det skrivet?

Utifrån den information du gett än så länge så ringer varningsklockor på högsta nivå på mig.

Så fram med fakta och bilder som kan ge oss underlag om du nu verkligen vill ha hjälp.
Ja om det är upphandlat en entreprenad måste det ju finnas ett avtalet skrivet :)
Det avtalet känns i allra högsta grad relevant för att tråden ska komma vidare.
Som många andra redan sagt. Detta är ett så stort jobb att inte utgå från ett kostnadsförslag/offert är vansinne.
Det ska mycket till för att man inte ska bli utnyttjad på något sätt i denna situationen. Oavsett hur trevlig TE framstod från början.

Apropå bilderna. Ja på bild ser det inte mycket ut för världen. Men det säger ju inget om hur mycket jobb det tagit att komma till den där punkten.

Min känsla är. Får man inte extremt mycket för pengarna om man istället hade rivit befintligt hus och byggt nytt på platsen för 4 miljoner? Det är väldigt dyrt att bygga kring en befintlig byggnad. Speciellt med utgrävning i källare och andra arbetsintensiva moment. Med en befintlig byggnad måste man ju hela tiden låta bli att inte skada den. Jämfört med att effektivt rivaS schakta och anlägga. Sen bygga
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tommib
M maschmuck skrev:
Nja, nu är det ju så att vi inte har upphandlat en tjänst som består i att de ska leverera byggarbetare, rörmokare et c till ett visst timpris, utan vi har ju upphandlat en entreprenad. Kostnaderna (+ entreprenörsarvode, i förekommande fall) ger ju i praktiken det "tak" som entreprenören inte kan fakturera mer än (även om det måste höra till ovanligheterna att en entreprenad blir mycket billigare än vad alla har tänkt så att det ens skulle komma på fråga att entreprenören skulle önska mer).
Ja, och exakt vad är det ni har upphandlat då? Hur ser betalningsplanen ut? Hur mycket ska gropen kosta? Hur mycket ska rören kosta?

Nej, det verkar för mig som att ni de facto har upphandlat just folk på timmar för att bygga något efter en ritning, utan att ha avtalat om hur lång tid det ska ta.

M maschmuck skrev:
Priset för entreprenaden ska vara skälig sett utifrån vad den skulle ha kostat om om man hade upphandlat den av någon annan
Ja, och detta är i stort sett omöjligt att bevisa. Åt bägge håll.

M maschmuck skrev:
Med risk för att låta än mer naiv (det bjuder jag på!) så tror jag faktiskt inte att vår entreprenör eller markunderentreprenören drivs av illvilja eller att de medvetet har försökt lura oss; däremot så verkar båda dom parterna vara rätt oerfarna både med storleken på projekt och skillnaden mellan att vara anställd och att tillhandahålla en entreprenadtjänst.
Det är bra om det är så, då kanske huvudentreprenören kan fås att förstå att dessa kostnader är orimliga och hen kanske har tillräckligt med heder för att äta kostnaden själv.
Här ligger också ett av problemen med bevisningen, det är inte olagligt för entreprenören att vara ineffektiv och ovan (inom vissa gränser).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.