Hej,
Har en gammal mässingskran som läcker i ”halsen” när man öppnar den. Käglan är alltså tät, och det är inga problem med att det droppar.
Så, jag tänkte sära på huset och ”trapets skruven” för att få dit en ny tätning. Men det gick jag bet på.
Är det någon som kan ge ett tips här?

Jag har försökt med att sätta ”trapetsskruven” i svarvchucken och slagit på ”vingarna” med en plasthammare, men det verkar inte som om det är gängat. Har försökt både åt höger och åt vänster.
Har värmt försiktigt med gasolbrännare också, och sedan kylt, det har inte heller gjort så att det lossnar.

Mycket tacksam för svar
Tor
 
  • En gammal svart mässingskran med vingformad handtag ligger på ett bord, behöver ny tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal mässingskran med synlig tätning och trapetsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal mässingskran med fyra vingar och en synlig trapetskruv, liggande på en vit yta, verkar sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå igen.
Ingen som vet hur man delar på den så att man kan byta tätningen i toppen?
Det står STS som fabrikat på den, vet inte vad det står för.

Mvh
Tor
 
Kan ju mycket väl vara så att de är ihoppressade och ingen tänkte att man någonsin skulle byta nån tätning i dem. Hur ser resten av kranen ut? Tycker inte det särskilt gammalt ut ?
 
Hej Stefan.
Den kanske är från 50 talet eller så.
Mvh Tor Gammal trädgårdskran fastsatt på trädstam, möjligen från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Igen,
Någon som har en ide på hur man får bort "trapetssrkuven" från halsen. Den verkar inte pressad (hade släppt i så fall när man kylde den i frysen och sedan eldade)
Tor
 
Är den ipressad så lär den inte släppa bara för att du gör på det viset. Hur mycket du än värmer och fryser så kommer gängan och änden på axeln att få samma temperatur iallafall och då ändras inget. Det är ju bara när de är delade och ligger separat man kan krympa ihop saker. Sällan man kan krympa isär förband.
Kan ju likaväl vara en gänga därinne också som ärgat fast.
 
Påminner om kranarna på min gamla badkarsblandare. Det småsipprar i spalten när kranen är öppen.

Jag skulle köpa nya käglor till den, tog med mig delen till den lokala VVS-butiken för att det skulle bli rätt sort. Frågade då också om det var möjligt att fixa läckaget runt axeln men det var inte möjligt enligt personalen där. Dessa är på något sätt för evigt ihopsatta. Jag skulle behöva byta hela kranbrösten som det heter, men dom var så dyra då jag helst ville ha metallvred som tidigare. Jag stod över nyinköp eftersom det vatten som läcker ut droppar ner i badkaret vilket ju ändå är syftet med blandaren...

Om du kan nöja dig med standard plastvred så kostar ett sådant kranbröst inte så mycket.

Såhär ser det ut på min badkarsblandare, den som ej kan åtgärdas:
Gammal badkarsblandarkran med metallvred och tecken på läckage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan det också se ut på gamla kranar, då kan den lilla "muttern" lossas och nytt tätningsmaterial tryckas in.
Äldre metallkran med vred på träunderlag, tecken på läckage, diskuteras i forumtråd om reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Aha, då stämde det som skrevs tidigare, dvs att de var för evigt hoppressade.
Jag fusklagade... efter din information, dvs jag fyllde på underifrån (mellan gängan och axeln) med silikofett, så blev det tätare.
Har iofs några andra gamla kranar, men just denna tycker jag ser bra ut här.
Jättetack för tips och råd. Blir inte. Några mera försök med att värma och att banka.

Mvh
Tor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.