Ska bygga takstolar till en utbyggnad på 6x7 meter. Spännvidden blir 6 meter. kommer bli 6 takstolar på 1200cc och taklutning 27°
Snözon 3.5

Takstolarna kommer bli skarvade och i dimensionerna 195x50 (bondsågat virke)

Vet att det är överdimensionerat men det va det virke jag hade hemma.


Nu till frågan. Hur breda och långa spikplattor behövs?
 
Mats-S
Det hänger på mer än spikplattorna här, hela konstruktionen av takstolen hänger ihop, dvs vilken typ av takstol du tänker göra.
Men utan att veta mer så skulle jag med den spännvidden välja att lägga samma dimension av plank på varsin sida om skarven typ 2 meters längd, genomgående bult.
"Better safe than sorry" :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Det hänger på mer än spikplattorna här, hela konstruktionen av takstolen hänger ihop, dvs vilken typ av takstol du tänker göra.
Men utan att veta mer så skulle jag med den spännvidden välja att lägga samma dimension av plank på varsin sida om skarven typ 2 meters längd, genomgående bult.
"Better safe than sorry" :)
blir w konstruktion. Nja vill ha slätt helst så isoleringen passar fit i facken.
 
Mats-S
R Revoman skrev:
blir w konstruktion. Nja vill ha slätt helst så isoleringen passar fit i facken.
Slätt och rackligt ... ;-)
Du kan inte jämföra styrkan i en spikplåt med bultade plank som jag föreslår. Planken isolerar också, inget större jobb att skära ur 5 cm för dom. Jag skulle aldrig chansa på den här spännvidden med simpla spikbleck, men det finns säkert mer avancerade lösningar för att erhålla rätt styrka.
Men att lägga bultade plank som skarvlappar är nog det billigaste och enklaste :cool: Kör sättlim på dom dessutom så blir det superstarkt :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Slätt och rackligt ... ;-)
Du kan inte jämföra styrkan i en spikplåt med bultade plank som jag föreslår. Planken isolerar också, inget större jobb att skära ur 5 cm för dom. Jag skulle aldrig chansa på den här spännvidden med simpla spikbleck, men det finns säkert mer avancerade lösningar för att erhålla rätt styrka.
Men att lägga bultade plank som skarvlappar är nog det billigaste och enklaste :cool:

Varför ser man spikplåtar överallt om man googlar takstolar :thinking:

https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=100100
 
Mats-S
Därför att gammal hederlig timmermanskunskap har försvunnit mer eller mindre i glömska ... som sagt, det finns säkert dyra fancy lösningar, men skarvplank gör samma sak för betydligt mindre kostnad och arbete :)
Se till att lägga "ryggen" uppåt på planken bara, mycket viktigt!
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.