En stor tjänst man kan göra sina grannar är att inte låna ut några redskap eller maskiner till dem. Då slipper de skämmas när de ska lämna tillbaka de trasiga sakerna.

Annars så vattnar jag blommorna och tittar till huset åt grannarna, som inte är där på nästan hela året. Ibland skickar jag ett SMS och talar om att det inte är något problem. Det kan vara skönt att få ett sådant besked ibland.

Jag skulle vilja klippa deras gräsmatta också, eftersom den ser fördj*vlig ut, men jag hinner nätt och jämnt med min egen trädgård.
 
  • Wow
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Inte speciellt ofta. Men det har råkat sammanfalla med hans planerade skördedag flera gånger.
kunde vara idé att höra av sig till bonden innan ni skall ha party. Samarbete är aldrig fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Brukade låna ut släpet till grannar som inte har ett eget men eftersom det var mer regel än undantag med att någon ny liten skada tillkommit utan att någon någonsin så till vad som hänt här jag slutat låna ut det.
 
  • Ledsen
Harrison och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Brukade låna ut släpet till grannar som inte har ett eget men eftersom det var mer regel än undantag med att någon ny liten skada tillkommit utan att någon någonsin så till vad som hänt här jag slutat låna ut det.
Hjullagren slets fort på vårt ganska nyinköpta släp, så det har kanske varit på långa äventyr.
 
Humlo
Erbjuder mig att passa huset när de är på semester. Lånar ut verktyg och saker som de inte har själva och gillar dom saken så brukar de köpa eget sen. Ger bort saker som vi är klara med som de kan ha nytta av (deras barn är lite yngre än mina så de kan "ärva" både leksaker och kläder. En granne får alla mina krukväxter som jag inte går ihop med.) Vi brukar få låna släpkärra av en granne och då frågar vi alltid om vi kan låna ut eller hjälpa till med något i gengäld. När vi satte upp staket frågade vi grannen som okejade, och vi i vår tur okejade att de satte upp en stor skärmvägg i tomtgräns där de hade en hammock och lite solstolar. Vi har även en granne som är superduktig på att laga saker så när gräsklipparen vägrade starta så lagade han den och vi gick över med en flaska gott att dricka som tack. Vi har även en granne som har hund och vi brukar hjälpa varann att passa hundarna om vi ska iväg nån annanstans och vill vara hundfria. Våra hundar har blivit väldiga kompisar nu och uppskattar mycket att vara hos varann och bli passade. :D Sen har vi grannar som har barn och då erbjuder vi oss att ta med deras barn när vi gör utflykter så de får lite egentid. Det blir win-win. Mina barn får kompisar med sig och får sen i gengäld följa med sina kompisar på utflykter och vi föräldrar får egentid.
 
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Humlo
A andersmc skrev:
En stor tjänst man kan göra sina grannar är att inte låna ut några redskap eller maskiner till dem. Då slipper de skämmas när de ska lämna tillbaka de trasiga sakerna.
.
Vi har aldrig råkat ut att någon förstört våra verktyg/redskap. Inte heller att vi kört sönder grannens släp. =)
Om det nu skulle ske så är det ju en självklarhet att ersätta med pengar eller nytt verktyg.
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
Jag har lånat ut verktyg tidigare, tex kompressor och spikpistol och etc prylar kring det. Efter att jag så småningom fick tillbaka grejerna med sabbad vattenavskiljare utan ett ord om detta så är numera principen denna: aldrig låna ut maskiner, det skapar bara onödig irritation. Andra kan ha andra erfarenheter men jag går på mina egna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
A
Ah, trevligt med en lite positivare tråd än min kanske var även om den kom till god användning då många verkade känna behov av att ventilera lite :geek:

Bor i lägenhet och har gett barnen tydliga instruktioner att inte hoppa och banka för mycket i golvet då det förmodligen driver den stackars grannen under till vansinne. Försöker till och med påpeka för familjemedlemmar att inte gå tungt på hälarna.

Drar naturligtvis inte igång musik med tung bas och har jag baslåda ser jag till att ställa den på någon som absorberar basen så den inte står direkt mot golvet.

Undviker att spola vatten och duscha allt för sent, men förstår ändå om grannar som jobbar obekväma tider måste göra det.

Ingen av oss röker, men skulle definitivt inte röka på balkongen eller hängandes ut genom fönstret. Då får man gå ut och ställa sig en bit från fasaden.

Det är sunt förnuft liksom, vilket många dock tyvärr verkar sakna :poop:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G
Hjälper gärna mina grannar men lånar inte ut andra verktyg än typ hammare och järnspett, sånt som inte går att få sönder.
Har fått tillbaka trasiga verktyg utan att personen sagt nåt, när jag påtalade att det var trasigt så var grannen oskyldig och skyllde på att det var jag eller nån annan, sedan dess så har jag blivit väldigt restriktiv med att låna ut sånt som kan gå sönder åt grannar.
Vänner och såna jag kan lita på får låna det mesta av mina verktyg då jag vet att jag får tillbaka det i samma skick eller att personen åtminstone har vett att säga till om nåt gott sönder.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
lopec
Igår höll grannen på och lade nytt tak på sitt förråd. Först var jag över och frågade om han behövde ett handtag, men det var lugnt, nån timma senare skickade vi över sonen (4bast) som sade till att det var dags för glasspaus ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Lånar ut min uppfart till deras gäster.
 
D
@ @ndreas skrev:
Om dina vitvaror stör grannarna vet jag inte hur ditt hus/lägenhet är byggt ;)
Bor i lägenhet. Mest är väl tvättmaskin och torktumlare som nog hörs mest in till grannen. Diskmaskinen hörs nog inte så mycket men där tänker jag mig både tystare för mig själv men även att jag inte ska behöva ha lite dåligt samvete det hörs in till grannen om den slutar lite efter 20:00.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Grannarna gör likadant och det som oftast händer när man drar igång med något oväsen är att minst en granne kommer över för att de är nyfikna på vad vi har för nytt projekt på gång och för att prata lite :)
det samma är mer regel än undantag hos oss, så fort min man startar en maskin kommer nån av grannarna för att titta på, gärna avbryta helt så han får stänga maskinen och så ska det pratas o pratas i eeeeviheter. Får inget gjort! Grannarna bor även mellan 50-100 meter bort men de kommer ändå, har väl inget att göra. Men det är otroligt irriterande. Dom får gärna komma och språka när dom vill men INTE när vi arbetar med saker!
 
S Solskensbonden skrev:
det samma är mer regel än undantag hos oss, så fort min man startar en maskin kommer nån av grannarna för att titta på, gärna avbryta helt så han får stänga maskinen och så ska det pratas o pratas i eeeeviheter. Får inget gjort! Grannarna bor även mellan 50-100 meter bort men de kommer ändå, har väl inget att göra. Men det är otroligt irriterande. Dom får gärna komma och språka när dom vill men INTE när vi arbetar med saker!
Själv har jag absolut ingenting emot det utan jag pratar gärna, oavsett vad jag håller på med! Det brukar inte bli mer än 5-15 minuter så maskinerna brukar få stå på tomgång under tiden och det är ganska skönt att få en paus ibland. Sen är det alltid givande då de brukar komma med många bra tips och råd. Dessutom är det nog oftast jag som inte kan sluta prata så att det tar lång tid så jag får skylla mig lite själv.. :rofl:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
X xhosa skrev:
kunde vara idé att höra av sig till bonden innan ni skall ha party. Samarbete är aldrig fel.
Det skulle ju antyda att jag tycker han ska låta bli att väsnas när vi har gäster. Och så är det inte. Han fanns där före mig, jag accepterar alla oljud och odörer han måste orsaka för att tjäna sitt levebröd. Oavsett om jag ska ha gäster eller inte.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.