Nu blir hon med växthus. Vad gäller där för el-installation? Jag utgår från utomhus-regler, eller? Lantbruksregler? Vad gäller för jordningen? Känns lite obehagligt med metallstomme och el-installationen som är jordad från långt borta.
 
Det normala i växthus är väl att klassa som torrt utrymme och då gäller samma regler som inomhus, vill man ta lite "höjd" och ev söla med vatten så duger IP44 fullgott. Som jag skrivit i en annan tråd så finns det inga "lantbruksregler" när det gäller elföreskrifterna utan det är regler som försäkringsbolagen sätter upp för att man ska få försäkra lite billigare.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag skulle räkna det som utomhus och vått, mycket beroende på hur bevattningen görs. Även om metallstommen kanske inte har så god kontakt med jord så har ju jorden det...om inte växthuset står på en isolerad betongplatta. Men man behöver inte dra det längre än att använda elapparater med förstånd, och då undvika klass I-apparater utan endast använda dubbelisolerade. Det är bra om man kan undvika utsatta delar för annars kanske man behöver titta på jordning och skyddsutjämning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.