P
Österbotten_83 Österbotten_83 skrev:
varför inte använda ett PEX rör inuti ett skyddsrör.
Ja det funkar nog jätte bra, men i mitt fall så har jag altanen på annan del än själva huset så endera gräva ner en vattenledning eller trädgårdslang:thinking:
 
C claym skrev:
Alt B helt klart! Se dock till att dokumentera detta noga annars finns en risk att du åker på dolt fel den dagen ni säljer
Ts tar givetvis med sig uteköket den dagen de säljer. Tillsammans med köksön som ska byggas nästa vecka.
 
  • Haha
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vid tryck kläms den fast mellan de två horisontella reglarna. Vid drag åker reglarna isär eftersom inget håller emot.
Jag tänker att strävan fungerar likartat i båda fallen. Eftersom det man gör är en fackverkskonstruktion med två trianglar. Allt virke i dörren ingår ju i konstruktionen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fulkemisten
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ts tar givetvis med sig uteköket den dagen de säljer. Tillsammans med köksön som ska byggas nästa vecka.
Så får man inte göra. Däremot är det helt ok att plocka med sig samtliga snedsträvor vid försäljning.
 
  • Haha
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
L litehus skrev:
Hej

Jag ville bygga ett utekök i tryckimpregnerat, där det fanns plats för dels en kokplatta samt dels en rostfri diskbänk. Jag ville ha ett "stänkskydd" mot husväggen, så att stänk från disk eller stek inte smutsar ner fasaden. Och vatten såklart.

Jag letade runt lite på nätet efter ideer, men hittade inte något som passade mig, så jag ritade ett eget. Tänkte dela med mig av hur det blev så att någon annan som är i samma tankebanor kan få lite inspiration.

[bild] [bild] [bild]

Ytan bredvid den rostfria används för kokplatta eller vid servering.

[bild]

Jag valde att sätta ribbor med ett litet mellanrum på sidorna, istället för att sätta igen det helt. Detta gav ett luftigare intryck, och "pjäsen" kändes inte så massiv på altanen.

Frugan har oxå beställt en fällbar skiva på sidan, för att få mer plats att duka upp buffé

  • Mått: Bred 1500 x Djup 600 (+45 för stänkskyddes reglar), Höjd 900 / 1370
  • Diskbänken: Fick av en kompis, brukar finnas annars på skroten
  • Kokplatta: Induktion från IKEA, kanon att kunna koka färskpotatis medan man grillar
  • Stomme: Tryckimpregnerat 45x70
  • Arbetsyta: Tryckimpregnerat 28x45
  • Ribbor på sidan samt dörr: Tryckimpregnerat 28x45
  • Hyllplan samt stänkskydd: 22x95
  • Extra reglar under bänk och hyllplan: 45x45
  • Kran: Super-billig kran från netonnet med inbyggd trädgårdsslanganslutning
  • Avlopp: Just nu går allt ner i en stor dunk. Detta fungera över förväntan (enkel att tömma, håller länge). Nån gång kanske man gör om det.
  • Vatten: Tar jag via en trädgårdsslang, så det är inte drickvänligt. Men går bra att diska, tvätta händerna och skölja saker i.
  • Varmvatten: Behövs inte i dagsläget. Annars kan man ju lägga en dunk på taket eller ha en lång slang som blir varm av solen. Eller om man vill gå overkill, en liten varmvattenberedare
Man kan värma diskvatten i en kastrull på kokplatta också...
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Så får man inte göra. Däremot är det helt ok att plocka med sig samtliga snedsträvor vid försäljning.
Nja... är de också tryckta så tveksamt... är de otryckta så matchar de inte resten och då kan ts absolut ta med sig dem.
 
Vill bara tacka alla deltagare i den här tråden för att ni precis gjorde min kväll!

Detta är precis varför jag är med i detta forumet :)

Detta är humor när den e som bäst!

Stort tack!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Pear4Life Pear4Life skrev:
Vill bara tacka alla deltagare i den här tråden för att ni precis gjorde min kväll!

Detta är precis varför jag är med i detta forumet :)

Detta är humor när den e som bäst!

Stort tack!
vadå humor? vad menar du?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hade jag byggt utekök så skulle den innehålla en diskmaskin. Handdiska slutade jag med för 10år sen. Sen hade det inte skadat med ett kylskåp oxå för å slippa bära allt fram och tillbaka.
 
X Xaktly skrev:
vadå humor? vad menar du?
Jo... det känns riskabelt med plantan till höger om uteköket. Här finns det risk för att fukt kan (på låååång sikt) krypa in i konstruktionen. Vi får hoppas att virket är av NTR A och inte AB.

Sånt här måste man ta på största allvar.
 
Ni vet väl att termodynamikens andra lag betyder att allt går åt helvete till slut. Eller ”entropin ökar med tiden” = graden av oordning kommer att öka tills allt är en grå massa och till och med protonerna kommer i sinom tid bli neutroner. Och universum blir om 10 upphöjt till 100 år blir ganska ointressant och snesträvan finns inte längre. Så det så!
 
F
Om vi bara får en närbild på QR-koden så tror jag man kan hitta monteringsanvisningen för snedsträvan.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En fråga till: vad hjälper det ts att berätta att man själv hade valt otryckt virke? Ska ts börja om från början? En ren gissning men jag tror inte ts har tänkt att gnugga fläskkotletterna på stänkskyddet innan de hamnar på grillen. :thinking:
Man kan ju få andra att tänka till
 
K Kenhasse skrev:
Man kan ju få andra att tänka till
Förvisso. Men om det är så viktigt att upplysa om detta kan man kanske göra det i en egen tråd isåfall. :thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Förvisso. Men om det är så viktigt att upplysa om detta kan man kanske göra det i en egen tråd isåfall. :thinking:
Fast är man lättstött ska man inte skriva på forum där besserwissrarna står i kö till nästa måltid.

TS har gjort ett snyggt kök och därför får denne bara massa oväsentliga kommentarer om snedsträvor och dylikt. Finns liksom inte så mycket mer att anmärka på, bara ta det som en komplimang.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.