Hej,

Vi bor utanför Östersund och håller på med en renovering och tillbyggnad på vårt hus och bygger ut källaren så att den blir i sutteräng, där utbyggnaden sker längs ena långsidan på huset där det blir 2 rum om ca 20 kvadratmeter vardera och ett uterum på 40 kvadratmeter med en pool. Poolen blir 1,5 m djup så schaktdjupet i den delen blir lägre. Tanken är att de två andra rummen ska byggas på med uterum på planet ovanför.

Vi hade tänkt göra detta ”så småningom” under en längre tid, men befintlig källare blev vattenskadad vilket gjorde att i stället för att återställa den så forcerade vi fram att göra detta nu. I den befintliga källaren på 86 kvadratmeter så river vi ut allt och bryter bort befintlig betongplatta (från 1979) och gräver ut för att sänka golvnivån 5 cm, för att sedan isolera underifrån och gjuta in golvvärme et c för att få ett behagligt klimat.

Vi slöt ett avtal med en byggare om totalentreprenad, och han tog i sin tur in underentreprenörer. Vi pratade om att vi hade ca 3 miljoner i budget, men att det var lite av en glädjekalkyl och att det säkert skulle bli 4 miljoner – och att vi kan få dela upp arbetet i etapper för att ekonomiskt klara av det.

Arbetet satte igång direkt efter påsk, och nu 2 månader senare så är inget gjutet än, men redan nu så har det kostat snart 1,8 miljoner! Vi har nu sagt att vi inte känner att priset så här långt är skäligt, utan att vi måste undersöka läget. Vi bad entreprenören att få bättre specat vilka pengar som har gått vart, och utifrån varje underentreprenör så fördelar det sig så här (jag tog inte med elektrikern för det var så litet):

Håltagningsentreprenören:
  • 170.000 kr - Sågning av betonggolvet i källaren så att det blev block om ca 100 kg samt håltagning för rör ut till utbyggnaden; till poolens teknikrum så går det värme, tappvatten och ventilation. Golvvärme.
Markarbetesentreprenören:
  • 128.000 kr - Dränering av de tre väggarna där tillbyggnaden inte sker, 26 löpmeter, dvs ca 5.000 kr per löpmeter. Återfyllnade är ännu inte gjord.
  • 194.000 kr – Befintlig källare: Bortforsling av betongblock, nytt dräneringslager och isolering (dock ej materialkostnad för isoleringen). Det är inte gjutet än, men det börjar bli klart att armera
  • 532.000 kr – Grävning för utbyggnad. Gjutform med isolering och armering är gjort för poolens betongplatta (3,5x6,5m), samt isolering till ena utbyggda rummet. Andra rummet är inte påbörjat eftersom vi måste få poolen på plats och återfylla först.
  • 50.000 kr – Sänkning av mark nedan utbyggnad. Sänkt knappt 1 meter på kanske 50 kvadratmeter.
  • 35.500 kr – Åtgärd av dåligt avlopp (50% betalas av grannen). Det befintliga avloppet visade sig vara knäckt alldeles mot brunnen och fick dras om
Rörmokaren:
  • 54.000 kr - Rivning rör befintlig källare
  • 36.000 kr – Pumpbrunn för dränering av poolschaktbotten
  • 75.500 kr – Golvvärme befintlig källare
  • 311.000 kr – Rördragning för avlopp, vatten et c befintlig källare, inkl det som ska ut till poolen och värmekulvert för markvärme.
Huvudentreprenören:
  • 211.000 kr – Rivning befintlig källare, glesregling i tak samt material (t ex isoleringen till källaren). Den här är den jag är minst orolig för
Summa: 1.797.000

Det är ju mycket pengar, minst sagt, så här kort in i projektet!

Vi hade ett möte med entreprenören igår och frågade om han hade tänkt sig att det skulle vara uppe i de här summorna när projektet inte hade kommit längre än så här när han tog sig an uppdraget, men han sade att det förvisso var mycket pengar men att han inte hade någon åsikt. Vi frågade också ifall han kunde peka på några särskilda skäl till att priset hade dragit iväg så pass mycket, men han kunde inte ge något sådant.

Underentreprenörerna nämnde annars några saker som påverkade priset:

  • Någon meter ned i marken så stötte man på berg, men den porösa skiffer som finns här var inte värre än att det gick att skrapa sig ned med skopan. Där poolen ska vara så var han tvungen att använda en hydraulknack, men den skar sig ned som varmt kniv i smör.
  • Vid ett av hörnen där det dränerades stack lite berg fram som gick att skrapa bort.
  • 55 lass med massor fick köras härifrån (vi slapp dock tippavgift på dessa eftersom en motocrossbanan 7 km bort ville ha dom)
Själv så ser jag lite andra saker:
  • Alla maskiner är inhyrda vilket gör att vi det kostar ca 10.000 kr per dag i bara hyrkostnader, sen så är markentreprenören här med 3 personer vilket kanske inte alltid är så effektivt.
  • Grävningen har inte flutit på helt klockrent, t ex så missade grävmaskinisten att teknikrummet till poolen skulle förstoras för att få plats med en bufferttank, trots att han var med på mötet 14/4 då det bestämdes. Det gjorde att han var tvungen att hyra hydraulknacken igen för att förstora hålet.
  • De tänkte inte att det behövdes någon dränering till bottenplattan till poolen, trots att den är isolerad med 20 cm cellplast vilket är lite poänglöst om den står i vatten. När vattnet började komma in så insåg dom att det behövs en pumpbrunn och det fick göras om en del.
  • I och med det (eller på grund av någon annan missräkning) så blev den nya stenkistan dit dränering och takavvattning dragits underdimensionerad och måste göras om – fast det är i och för sig ingen fördyring än eftersom det ännu inte är gjort.
  • När dom skulle forsla ut betongblocken så var det 1 man som körde en minigrävare som lyfte blocken, 1 man som stod vid en minidumper som de lastades på, och 1 man som satt ute i grävmaskinen och tog emot minidumperns last i skopan för att sedan lägga dom på hög. Det här kändes inte så effektivt – jag tänker mig att en man med en vinsch på en trappstege skulle kunna lasta betongblock på en pirra och köra ut manuellt på samma tid med mycket färre maskiner, om inte snabbare.
  • När dom skulle gräva ur inne i källaren så var det ungefär samma scenario, men minigrävaren grävde nu i stället. Det gick väldigt trögt och jag föreslog efter ett tag lite halvt på skoj att man borde haft en jättestor dammsugare i stället. Dagen efter berättade dom att skulle ta in en sugbil, och då gick det ju väsentligt snabbare.
    Jag tror nästan att en person och en skottkärra skulle kunna jobbat typ lika snabbt som de 3 personerna med de 3 maskinerna …
  • Om jag räknar ihop allt material som rörmokaren fakturerat och jämför med vad det kostat om jag själv köpt grejerna på Ahlsells (jag har LRF-rabatt) så är priset 60% högre.
  • Även om vi skulle fått rörmokarmaterialet till bättre inköpspris så är ju rördragningen helt otroligt dyr! 86 kvadratmeter yta, men det blir alltså 386.000 kr om man slår ihop kostnaden för rördragningen och golvvärmen.
Så frågan är nu vad ni andra anser – visst är det väl ändå rätt tydligt att det här är ett oskäligt pris?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Finns det möjlighet att få lite bilder
 
  • Gilla
Krejtos och 1 till
  • Laddar…
Tolkar jag dig rätt att du ska bygga ut 20+20 kvm + 40 kvm uterum MED pool. Samt att ni bilat ut 86 kvm källare?

Endast löpande räkning? Inget uppskattat pris?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Svårt att säga utan att veta hur avtalet med huvudentreprenören ser ut.

Är det avtalat ett UE påslag blir det rätt mycket pengar då HE står för typ 20% av det du räknat upp och resten har då UE påslag.

Är det löpande eller fast pris?

De 55 lassen kostade säkert en 2000kr/st att köra. Så bara transporter borde vara typ 100k.
 
R Robert-san01 skrev:
Svårt att säga utan att veta hur avtalet med huvudentreprenören ser ut.

Är det avtalat ett UE påslag blir det rätt mycket pengar då HE står för typ 20% av det du räknat upp och resten har då UE påslag.

Är det löpande eller fast pris?

De 55 lassen kostade säkert en 2000kr/st att köra. Så bara transporter borde vara typ 100k.
55 lassx14km=770km.
Det borde bara gått på runt 20K för den transporten, knappast 100k.
Jag får ont i magen för det ni råkar ut för.....
Ni måste styra upp det här nu, för det verkar som ni litat för mycket på andra.
Ta tag i det med järnhand och lita bara på er själva.
 
  • Gilla
oakleafh och 12 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Finns det möjlighet att få lite bilder
Kommer, min telefon har blivit överhettad och vill inte lira just nu

SysterNett SysterNett skrev:
Tolkar jag dig rätt att du ska bygga ut 20+20 kvm + 40 kvm uterum MED pool. Samt att ni bilat ut 86 kvm källare?

Endast löpande räkning? Inget uppskattat pris?
Japp, inget uppskattat pris annat än att vi talat om vår budget.

R Robert-san01 skrev:
Svårt att säga utan att veta hur avtalet med huvudentreprenören ser ut.

Är det avtalat ett UE påslag blir det rätt mycket pengar då HE står för typ 20% av det du räknat upp och resten har då UE påslag.

Är det löpande eller fast pris?

De 55 lassen kostade säkert en 2000kr/st att köra. Så bara transporter borde vara typ 100k.
Huvudentreprenören lägger på 15%, så det blir ju så klart mycket när det nästan bara är UE som har gjort jobbet.
Men oavsett så är det ju huvudentreprenörens pris som ska vara skäligt; om entreprenörsarvodet t ex skulle ha varit 100% i stället så innebär det att han måste hitta väldigt billiga underentreprenörer för att inte priset ska bli oskäligt.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
55 lassx14km=770km.
Det borde bara gått på runt 20K för den transporten, knappast 100k.
Jag får ont i magen för det ni råkar ut för.....
Ni måste styra upp det här nu, för det verkar som ni litat för mycket på andra.
Ta tag i det med järnhand och lita bara på er själva.
Ja, det är gott om ont i magen här med!

Min tanke här när det drar iväg är ju annars just att oavsett vilka kostnader huvudentreprenören har med sina underentreprenörer så har han ju faktiskt inte möjlighet att att begära ett oskäligt pris. Hans kostnader för underentreprenörer + entreprenörarvode är ju inte samma som att det faktiskt blir priset, ifall summan blir oskälig. Det är ju snarare det högsta pris han skulle kunna ta.

Problemet för oss är ju att visa att priset faktiskt är oskäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt" som det står i konsumenttjänstlagen. Tacksam för tips på det!
 
Redigerat:
M maschmuck skrev:
Problemet för oss är ju att visa att priset faktiskt är oskäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt" som det står i konsumenttjänstlagen. Tacksam för tips på det!
Eller förresten, det är ju faktiskt entreprenörens skyldighet att visa att priset är skäligt (tack för det, Högsta Domstolen), men vi bör ju i så fall åtminstone själva vara säkra på huruvida det är skäligt eller ej - och en ungefärlig uppfattning om vad som skulle vara skäligt
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
55 lassx14km=770km.
Det borde bara gått på runt 20K för den transporten, knappast 100k
Om det endast är själva transporten så skulle jag säga att rimligt kunde vara 1000kr per timme för lastbil och överslag så kör man ett lass i timmen med tippning. Så 55k skulle vara acceptabelt. Men om jag tolkar dig rätt så var det en minigrävare som lastade hos dig, isåfall skulle det kunna vara rimligt trots allt om du har en timme lastning
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
55 lassx14km=770km.
Det borde bara gått på runt 20K för den transporten, knappast 100k.
Jag får ont i magen för det ni råkar ut för.....
Ni måste styra upp det här nu, för det verkar som ni litat för mycket på andra.
Ta tag i det med järnhand och lita bara på er själva.
Du får räkna med laddning och lossning också. Körsträckan är inte det dyraste, det är tiden.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om det endast är själva transporten så skulle jag säga att rimligt kunde vara 1000kr per timme för lastbil och överslag så kör man ett lass i timmen med tippning. Så 55k skulle vara acceptabelt. Men om jag tolkar dig rätt så var det en minigrävare som lastade hos dig, isåfall skulle det kunna vara rimligt trots allt om du har en timme lastning
Nä, det var en minigrävare inne i huset. Utanför så var det en Volvo EC140El, och det var den som lastade lastbilarna.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
M maschmuck skrev:
Kommer, min telefon har blivit överhettad och vill inte lira just nu



Japp, inget uppskattat pris annat än att vi talat om vår budget.



Huvudentreprenören lägger på 15%, så det blir ju så klart mycket när det nästan bara är UE som har gjort jobbet.
Men oavsett så är det ju huvudentreprenörens pris som ska vara skäligt; om entreprenörsarvodet t ex skulle ha varit 100% i stället så innebär det att han måste hitta väldigt billiga underentreprenörer för att inte priset ska bli oskäligt.



Ja, det är gott om ont i magen här med!

Min tanke här när det drar iväg är ju annars just att oavsett vilka kostnader huvudentreprenören har med sina underentreprenörer så har han ju faktiskt inte möjlighet att att begära ett oskäligt pris. Hans kostnader för underentreprenörer + entreprenörarvode är ju inte samma som att det faktiskt blir priset, ifall summan blir oskälig. Det är ju snarare det högsta pris han skulle kunna ta.

Problemet för oss är ju att visa att priset faktiskt är oskäligt "med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt" som det står i konsumenttjänstlagen. Tacksam för tips på det!
Knepig sits... När det är specat att HE skall ta in UE för det mesta av jobben och har bra påslag så finns inget som gynnar honom att vara snabb och effektiv. Ju mer och dyrare UE han tar in, desto mer tjänar HE.

Nej, jag skulle säga att ni har ett riktigt kasst avtal när HE tar in UE för merparten av jobben helt utanför er kontroll.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
M maschmuck skrev:
Nä, det var en minigrävare inne i huset. Utanför så var det en Volvo EC140El, och det var den som lastade lastbilarna.
Det gäller då att minigrävaren hinner med mata 140n. Kan bli tufft om den ena tar 2ton och den andra 14.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Knepig sits... När det är specat att HE skall ta in UE för det mesta av jobben och har bra påslag så finns inget som gynnar honom att vara snabb och effektiv. Ju mer och dyrare UE han tar in, desto mer tjänar HE.

Nej, jag skulle säga att ni har ett riktigt kasst avtal när HE tar in UE för merparten av jobben helt utanför er kontroll.
Sant, men den springande punkten är ju att priset måste vara skäligt. Så frågan är ju om det är det?
 
M maschmuck skrev:
Sant, men den springande punkten är ju att priset måste vara skäligt. Så frågan är ju om det är det?
Jag tror du kommer att få till svar att det inte hade gått göra på något annat sätt och då blir det skäligt.
 
  • Gilla
Bosse M och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det gäller då att minigrävaren hinner med mata 140n. Kan bli tufft om den ena tar 2ton och den andra 14.
Jo, fast så illa var det inte att det lastades från minigrävaren till minidumpern till storgrävarn till lastbilen. Det lastades från minigrävaren till minidumpern till storgrävarn som lade det på hög, men det blir ju samma problem att det är tre personer och tre maskiner där två alltid väntar i princip.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.