Hejsan, vill ha lite fler åsikter om jag bygger rätt. Har plåttak, läkt samt 3mm masonit spikat på stolarna. Tänkt ha en 12:a isolering mellan takstolarna (5" virke). Sen har jag läst att ångspärr inte var bra i fritidshus. Har tänkt istället ha vanlig vindpapp inåt och sen innerpanel på det. Går det bra?
Ska takisoleringen luftas på nåt sätt eller kan den sättas igen?

Väggarna.
Ska isoleringen ha nån form av luftning underifrån eller uppifrån? Det finns ingen kallvind. Har ett luftigt loft på halva golvytan.

Tack för all kommande hjälp! :)
 
Hej.
Jag skulle vilja lyfta denna fråga.

Det jag är nyfiken på är:
- tankarna kring ångspärrens vara eller icke vara.
- lämplig isoleringstjocklek, med hänsyn till det ringa vinterbrukandet.
- bör man hålla huset (något) uppvärmt året om?
I så fall varför?

Finns det fler här med erfarenheter kring fritidshusbygge?
 
Jag är också nyfiken på era åsikter om huruvida man bör ha stödvärme i fritidshuset året om!

Funderar på att kanske ha en frostvakt och se till att det håller sig kring 8-9 plusgrader inomhus året runt. Blir inte moderna fritidshus, som är täta, alldeles för fuktiga inne annars?
 
[flash=200,200][/flash]Hej jag håller också på att bygga ett fritidshus. Har precis som dig läkt,masonite,regel. Jag antar att du också har öppet upp till nock. Luftspalten ska jag ha i allafall så i ditt fall skulle jag ha 25 mm luftspalt och lägga dit 100mm isolering i stället.
I väggarna har jag endast vindpapp på utsidan.
Mitt hus kommer ej att stå uppvärmt så jag tänkte ha två ventiler i gavlarna för att få någorlunda jämn ute- innetemperatur. :D
 
Hej,
Länken ovan går till texten....

citat "Viktigt i båda fallen är att man får dragfritt innan isoleringen, dvs det skall inte "blåsa genom väggen". Då har man ingen nytta av den. Det är den stillastående luften som isolerar, inte isoleringen."

Vilket innebär att isolering inte ska ligga fritt i drag. Eller? Alltså kan man lägga isolering som har papp på ena sidan (levereras på rulle) istället för dessa skivor?
Då ska den pappen ligga mot, i mitt fall, masoniten. Då blir isoleringen "vindfri".
Men det som snurrar i mitt huvud är vad som händer med ev. kondens i mitten på isoleringen? Antag att det är en vinterdag med minus 5 grader. Inne är det +20 grader. Då måste ju nollan (=kondens?) hamna under en viss tid i isoleringen. Kanske ingen längre stund - efter ett tag kanske nollan har hamnat utanför isoleringen. Men alltså, finns det risk för kondens i isoleringen när det gäller 12 cm isol. i taket och man eldar från morgon till kväll under en helg exvis?

 
Risken att det ska bli kondens om man eldar en helg på vinterhalvåret är ingen risk tycker jag. Värre är som sagt att man har luft spalt mellan yttertaket och isoleringen............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.