Handritad skiss över byggprojekt med hus, planerad tomtgräns, stall, och åker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har försökt rita hur det ser ut, blev lite rörigt men det kanske kan förklara lite hur det ser ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vilken gnällig kommun, här i byn vill kommunen bygga villor på 10 ha åkermark som till stor del används.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vilken gnällig kommun, här i byn vill kommunen bygga villor på 10 ha åkermark som till stor del används.

Protte
Ja, det är tydligen olika hur de bedömer saker. Men villorna anses väl vara ”samhällsnyttiga”, till skillnad mot vår lilla grusväg...
 
Vad har ni gör servitut nu då? För jag antar att befintlig väg redan går på bondens mark. Men att bara komplettera det servitutet (om det är ett officialservitut) eller ersätta det (om det är ett avtalsservitut) med ett nytt i vilket vägen är inritad enligt skissen är väl inget problem. Inget ni rimligen behöver blanda in kommunen i heller utanför detaljplanerat område, utan håll det mellan er, bonden och Lantmäteriet.

Med det sagt skulle jag försöka köpa loss ängen också. Er fastighet borde kunna godkännas som småhusfastighet enligt hästgårdsprincipen samtidigt som lantbruksfastigheten marken tas ifrån säkert är stor nog ändå. Och även om ni i praktiken arrenderar annan mark för hästarna gör det ju inte ont med lite mer självägt. Och så slipper ni servitutsfrågan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har ni gör servitut nu då? För jag antar att befintlig väg redan går på bondens mark. Men att bara komplettera det servitutet (om det är ett officialservitut) eller ersätta det (om det är ett avtalsservitut) med ett nytt i vilket vägen är inritad enligt skissen är väl inget problem. Inget ni rimligen behöver blanda in kommunen i heller utanför detaljplanerat område, utan håll det mellan er, bonden och Lantmäteriet.

Med det sagt skulle jag försöka köpa loss ängen också. Er fastighet borde kunna godkännas som småhusfastighet enligt hästgårdsprincipen samtidigt som lantbruksfastigheten marken tas ifrån säkert är stor nog ändå. Och även om ni i praktiken arrenderar annan mark för hästarna gör det ju inte ont med lite mer självägt. Och så slipper ni servitutsfrågan.
Kommunen vill veta hur vi ska lösa infart till stallet för att godkänna förhandsbeskedet, det är därför vi behövt rita in den nya vägdragningen i ritningarna, annars hade det ju varit smidigare att hålla dem utanför (så här med facit i hand).

Vi hade väldigt gärna köpt loss åkern också men det får vi tyvärr inte. Markägarna häromkring vill helst inte sälja en enda kvadratmeter mark, oavsett de använder den eller inte, så att vi ens får köpa den lilla plätten i skogen är vi jätteglada för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Misstänkte att det kunde vara så. Ni kan inte rita in en väg på egen mark på ritningen då, och sen ändå skaffa en servitutsväg hos grannen?
 
Vad är egentligen problemet med att dra vägen så som kommunen föreslår?
 
Dubbla anläggningssträckan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänkte att det kunde vara så. Ni kan inte rita in en väg på egen mark på ritningen då, och sen ändå skaffa en servitutsväg hos grannen?
Jo, det får nog bli så. Troligare att det blir godkänt än om vi börjar bråka gissar jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dubbla anläggningssträckan.
Precis. Sen är det ganska backigt och besvärligt på den sidan också, så det skulle bli dyrt och krångligt att få till en väg där. Plus att det inte går att göra en ny infart till vår tomt på den långsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.