Hej,

Jag skulle behöva hjälp. Jag ska isolera loftet på garaget men har stött på problem hur jag ska regla upp för att fästa loftgolvet efter att jag har isolerat gavelspetsarna. Där ligger i dagsläget ett loftgolv som är fäst i takstolarna med ett mellanrum på 1200 mm och dimensionerat för en vikt på 100kg/kvm.

Det är isolerat med 95+45 mm i garaget. Jag ska nu isolera loftet. Tanken är att isolera med samma tjocklek på gavelspetsarna genom att fästa 45x95 reglar på befintliga 45 reglar.

Idéer på hur vi löser problemet med upphängning av loftgolvet? Se bilder.
 
  • Interiör av ett isolerat garage med befintligt loftgolv och synliga takstolar redo för ytterligare isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träloftgolv och gavelspets isolerad med vit ångspärr synlig mellan träreglar på en väggstruktur i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerat loftutrymme med synliga träreglar och glasullsisolering, behov av ytterligare regeluppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon?
 
Vet inte om jag missförstår men eftersom du lägger golvet först kan du ju regla ut mer på gavelväggen ?
 
Jag köpte en färdig byggsats och byggaren som monterade har lagt golvet. Jag ska nu isolera ovanvåningen och tänker att jag behöver ta bort en del av golvet för att få upp ångspärren samt isolera med 95 på 45 reglarna. Jag har dock inte löst hur jag i så fall ska regla upp/fästa golvet på nytt.
 
Enligt bild 2 ligger där ju redan ett golv.
 
Det stämmer. Golvet ligger där i dagsläget, en miss av byggaren. Jag ska isolera gavelspetsarna med 45 samt regla på med 95 för att isolera ytterligare 95. Då är golvet i vägen för att regla/isolera från hammarbanden och upp, samt få upp plasten från nedervåningen för att tejpa samman med ny plast. Jag behöver ny infästningspunkt för golvet som klarar belastningen, hur löser jag det? Tänker jag fel, finns det något annat sätt att lösa det?
 
Skippa plast där uppe om ni inte ska ha badrum. Då kan du lägga klart golvet och regla på.
 
Det ska vara uppvärmt garage till cirka 10 grader året runt. Det är plast där nere och öppen trappa (ingen vindslucka). Krävs det inte helt tätt med plast som ett skal oavsett badrum eller ej?
 
Nej, fritt val.
 
Krångla inte till det!
Skruva fast golvet först.
Och sätt en regel ovanför det för gavelisoleringen.
För övrigt ser det inte ut som att isoleringen under golvet på bild 1 fyller ut ordentligt.
Det kanske borde justeras först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.