Mina damer och herrar.. såhär ser ett kraftigt angrepp av hussvamp ut! Som flera redan konstaterat, en kropp i röd/beige ton som är själva svampen med ett gigantiskt nät av mysel som växer sakta men säkert i rätt fuktighet och temp. Växer sig genom murstockar i vissa fall för att sen ta fart på andra sidan. Kräver ju dock när organiskt att växa på. Detta är filmat av mig i ett hus med krypgrund men utan möjlighet att komma och att inspektera. (Vi sågade hål i golvet)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
guggen och 12 till
  • Laddar…
Nån form av svamp ser det ut som. Haft liknande, hällde på nåt lösningsmedel, det bara krympte ihop. Numera har jag avfuktare. Se till att ta prov. Finns många olika sorters svamp.
 
  • Gilla
Hushus14
  • Laddar…
P
Hussvamp lever i, och livnär sig huvudsakligen på trä. Men behöver kalk för att neutralisera oxsalsyra som bildas när den bryter ner cellulosa och kan då bilda utväxter som har till uppgift att transportera vatten från kalkrika och fuktiga miljöer som fuktigt murbruk. Dessa kan bli flera meter och syns oftast som vita trådar som kan bli upp till flera mm i tjocklek.

Så du borde kunna se dessa vattentransporterande hyfer och det borde finnas ett angrepp i trä någonstans i närheten om det är svamp.
Svampen är dessutom mjuk och organisk. Något som jag inte tycker det ser ut som på bilderna.

Om fuktigheten är så pass låg generellt i grunden kan du vara ganska trygg med att det är rost som följt med inträngande fukt i fogen då svamp vanligtvis behöver rejäl vattetillgång. Typ regna in eller läckande rör. Otät skorstengenomföring eller droppbildande kondens i torpargrund är ett par exempel.

Är det bara i horisontella fogar? Det är ju där armering brukar ligga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dyschlexie
  • Laddar…
Skicka ett prov till Pegasus lab. Det är lite olika med mängd och förpackning så det bör kollas upp innan.
 
H Hushus14 skrev:
Var nere i krypgrunden i förrgår och gjorde detta fyndet. Sitter runt hela muren, ändock i en begränsad linje. Hyrde en avfuktare då det var bitvis fuktigt där nere. Fuktkvot mättes upp till 57% vilket är normalt?

Men vad är det som fått fäste i min grund? Är det hussvamsvamp? Något annat? Någon som kan? Väntat på att Anticimex ska ringa upp mig i ett dygn men dom har inte kontaktat mig än. Börjar få panik!

Hallå! Innan du frågar i det här forumet rekommenderas sökning i Wikipedia.
[länk]

Dessutom är det alltid lönsamt att söka på "hussvamp" i google och välja "Bilder".
[länk]X

Då får man en översikt av hur de kan se (olika!) ut.
Notera att hussvamp växer på trä. Det du har kan inte vara hussvamp. Lyckligtvis!

[bild] [bild]

[bild]
 
Kalkutfällning från bruket. Ta en öl och luta dig tillbaka.
 
Äkta hussvamp lämnar ett brunt pulver som ser ut som kanel. Svårt att se på bilderna.
 
M MR Wein skrev:
Äkta hussvamp lämnar ett brunt pulver som ser ut som kanel. Svårt att se på bilderna.
Ja, fast det är sporerna man brukar se inne i bostaden och därför kravla sig ner och kolla;)
Själva svampen har olika delar och det kan se ut som en äggula, ett vitt ludd, trådar...
Otäckt är det. Vidrigt liksom.
 
  • Haha
MR Wein
  • Laddar…
Joel Fråstad Joel Fråstad skrev:
[video]


Mina damer och herrar.. såhär ser ett kraftigt angrepp av hussvamp ut! Som flera redan konstaterat, en kropp i röd/beige ton som är själva svampen med ett gigantiskt nät av mysel som växer sakta men säkert i rätt fuktighet och temp. Växer sig genom murstockar i vissa fall för att sen ta fart på andra sidan. Kräver ju dock när organiskt att växa på. Detta är filmat av mig i ett hus med krypgrund men utan möjlighet att komma och att inspektera. (Vi sågade hål i golvet)
Vad föranledde att man sågade upp golvet och tittade ner? Var huset bebott?
 
P
Filmen var från ett annat hus.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jo, det förstår jag.
Gissningsvis för att de boende hittat sporer inne, och slutligen insett att det inte gick att dammsuga bort problemet:)
(Får se vad filmaren själv svarar, det kan såklart lukta svamp också)
 
Det ser ut som kalkutfällning från murbruket. Fukten kommer sannolikt utifrån och sugs in av det kalcinerade bruket. Murbruk/ cement återgår med tiden till sitt ursprungliga tillstånd.
 
A Alverup skrev:
Hussvamp ser inte ut så!

Hälsn!
Olle Alverup, f.d. bes. man på If.
Vad skulle det kunna vara? Och vilka åtgärder bör tas generellt om det inte är hussvamp? Känns sisådär att behöva dränera men frågan är ju om byggplast på sanden räcker? Fukten sitter mestadels i muren, vad kan man sätta där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.