Hej, behöver lite råd här. Vi bor i ett tvåvåningshus + loft. I dagsläget värms det upp av bergvärme som fungerar väl, vi har haft det varmt och skönt hela vintern. Utöver bergvärme har vi även en braskamin i vardagsrummet och en mindre braskamin i allrummet på övervåningen. Bergvärmepumpen sjunger lite på sista versen nu och är 20 år gammal. Det är alltså dags att byta ut den snart, eller byta till något annat.

Just nu börjar det blir varmt och vårt hus badar i sol och blir oerhört varmt. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det här på bästa sätt. Övervåningen består av ett allrum med högt i tak som agerar som kontor + ett sovrum. Vi funderar nu på att installera en AC anläggning i allrummet. Frågan är bara om det är vi istället borde installera en luft/luft-värmepump istället?

Till saken hör att vi ska renovera badrummet, i dagsläget är golvvärmen kopplad till bergvärmen men firman som ska renovera nu, tycker att vi absolut borde satsa på elslingor istället. Fördelen med detta är lite oklart, annat än att vi kan sätta på golvvärmen även på sommaren om vi behöver torka golvet?

Så frågan blir

1) Ska vi fortsätta köra på bergvärme framöver och installera golvvärme i badrummet kopplat till golvvärmen.
2) Fortsätta med bergvärme och installera golvvärme med elslingor istället + vanlig AC i övre allrummet (kommer förmodligen behöva en AC till nedre våningen också.
3) Installera 2 luft/luft-värmepumpar som även kan agera AC och helt ge upp bergvärmen när den går sönder.

Ja, eller så finns det flera andra alternativ. Vi har kollat på fönstermarkiser för att få ner temperaturen men det är en kostnad på ca 50-70 tusen beroende på hur många vi sätter in.
 
Frikyla från bergvärmen kanske kan vara något?
 
F Fluxor skrev:
Frikyla från bergvärmen kanske kan vara något?
Ja, det kan det säkert, men då skulle det innebära att vi byter bergevärmepumpen nu istället för att vänta tills den går sönder.
 
Ge inte upp bergvärmen, värmepump och vattenburen värme är näst intill oslagbar kombination.
När ni byter pump så installera frikyla, låt bergets ca 5 gradiga vatten funka som AC.
Näst intill gratis driftkostnad och har en liten fördel att värma berget inför vintern.
Win win.

Protte

PS, markiser gör nog större verkan än AC
 
Frikyla installeras separat på brine-kretsen och är inte beroende av bergvärmepumpen på något sätt. Sedan är frågan om hur djupt borrhålet är och om kyleffekten räcker. Markiser är bra för att dämpa värmen genom fönster men det är synd att de ska kosta så mycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Frikyla är ju inte kopplat mot bergvärmepumpen. De delar på samma primärkälla bara (energibrunnen). Så absolut frikyla.
 
J Josth skrev:
Frikyla installeras separat på brine-kretsen och är inte beroende av bergvärmepumpen på något sätt. Sedan är frågan om hur djupt borrhålet är och om kyleffekten räcker. Markiser är bra för att dämpa värmen genom fönster men det är synd att de ska kosta så mycket.
Ja, här kommer väl det lilla kruxet och det är att borrhålet kanske inte riktigt är dimensionerat för hela huset. Mäklaren pratade om att man kanske behöver borra lite extra. Den förra ägaren bodde här i 9 år och hade bergvärmen inställt på (enligt mig) på tok för låg värme. Hon körde mest kakelugn + braskamin för att få ner kostnaden. Hon hade t.om extra elradiator i sovrummet på övervåningen. Vi höjde upp värmen något och fick det plötsligt snorvarmt i sovrummet. Vi fick istället stänga av ena radiatorn och bara ha en igång för att inte svettas för mycket. Har försökt kolla inställningarna för när elpatronen kickar igång och inte, men det är inte det lättaste. Med det sagt, så är det svårt att säga om förra ägarens uppgifter helt stämmer. Kanske är borrhålet tillräckligt. Antar att jag får kalla hit någon som kollar på det. Frikyla hade ju varit det bästa, men jag har ingen egen erfarenhet av hur mycket det verkligen kyler.
 
J Josth skrev:
Låter som visst reglerproblem. Kanske finns borrhålet med i SGU brunnsarkivet? Bara att zooma in: [länk]
Visst fanns den med, lite osäker på tolkning av data dock.

Skärmdump av en tabell med tekniska specifikationer för en energibrunn inklusive vattenmängd och borrdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frikyla kopplad separat från vp på separat slinga... miljövänligt, ingen certifierad kyltekniker vid problem, billigare i driftkostnad och förmodligen i det långa loppet. Badrummet uppe, vattenburen golvvärme med tex lk m60 med elpatrontillsats att köra på sommaren
 
Ok, det var fint att brunnen fanns med i registret. Gissar att ca 25% av energibrunnarna saknas. Det aktiva djupet under grundvattennivån blir alltså 115 m vilket är ganska lite med dagens mått men beror givetvis vilken effekt som behövs till huset. Har sett uppgifter på att man kan ta ut 20-40 W/m kyla så det skulle kunna ge ca 3,5 kW kyla och kräver två fläktkonvektorer i huset om de ska vara normalstora.
 
sunnis
Angående förslag 3 så går det inte, ni vill väl ha varmvatten i duschen antar jag...

Hur ser förresten ventilationen ut i huset?

Tycker du ska installera en L/L oavsett när du byter bergvärmeanläggningen, eller monterar frikyla med bergvärmen i framtiden. L/L pumpen har flera fördelar som att använda den som stöd/komfortvärme på vintern, AC på sommaren eller bara som ren fläkt när ni eldar i kaminen för att få bättre fart på värmespridningen. Även avfuktande funktion. En L/L är i sammanhanget billig och snabb att beställa/montera.

Om du inte har FTX så hade jag prioriterat det över att installera extra frikylekrets och fläktkonvektorer, eller båda delarna om du känner att du har råd.
 
Jag hörde av mig till vår lokala IVT återförsäljare som kom hem och kollade. Han menade att frikyla inte skulle fungera hos oss, eller inte bara hos oss, utan att folk som installerat det kanske överskattat dess förmåga vilket resulterat i att de inte blivit helt nöjda med resultatet. Hurusom helst verkar det som vårt borrhål är för litet för det hela. Nu vet jag inte om det stämmer, eller om det finns andra alternativ än IVT som är bättre på det hela och som faktiskt skulle fungera. Den här exempelvis.
I alla fall så rekommenderades att en IVT Aero 607 installerades på övervåningen ganska högt upp, och att en del av kylan även skulle mata sig nedåt eftersom vår trappa är så stor. Jag tvivlar på den förmågan, men kyler den övervåningen inklusive sovrummet får man väl vara nöjd med det. Just nu sover jag på nedervåningen som uppvisade 30 grader igår. Och då har den värsta värmen inte ens kommit. Det jag funderade på nu är om dimensionen för AC han valt ut är för liten. Tyvärr finns det ingen bra plats i vardagsrummet på nedervåningen att sätta ytterligare en till L/LV på och de är ju dessutom bra fula.
 
A
4,2kW i kyleffekt är kanske klent men det har ju denna aero-serien som mest.
vet ju inte hur stort ditt hus är men räkna med minst 60W per kubikmeter. dåligt isolerat och/eller med stora fönster som solen tar sig in i räcker inte detta till. loftet gör ju inte saken bättre.
 
electroluxaren skrev:
4,2kW i kyleffekt är kanske klent men det har ju denna aero-serien som mest.
vet ju inte hur stort ditt hus är men räkna med minst 60W per kubikmeter. dåligt isolerat och/eller med stora fönster som solen tar sig in i räcker inte detta till. loftet gör ju inte saken bättre.
Ja, det är ju det jag är lite orolig för. Ska vi inställera en LLV för 25,000 så vill jag att den också räcker till. Vi har 146 kvm men det är öppet till nock på övervåningen förutom en liten del som är loft. Ganska mycket rymd så att säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.