Hej,

Relativt nyinflyttade i hus så detta är nytt för mig, men det verkar vara för högt tryck som gör att det forsar ut vatten i en behållare, som gör att det läcker ut ganska rejält med vatten på golvet.
Som synes på bilden är trycket nästan uppe på 3 bar, i det röda. Bifogade videon visar hur vattnet forsar ut från ett av rören (kopparröret) ner till spillvattenkoppen som är överfull så det bubblar över.

Det har varit riktigt varmt senaste dagarna, så antar att det är orsaken och att trycket blivit för högt? Hur kan jag åtgärda det här, antar att jag behöver sänka trycket, men hur?

Tacksam för snabba svar så man har ett torrt golv snart .. ;)
 
  • Tryckmätare som nästan visar 3 bar med kopparrör och ventiler, indikerar högt vattentryck i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du stängt påfyllningsventilen ? Någon annanstans än från den kan det inte komma forsande vatten, såtillvida din mantel har spruckit men det är lite långsökt, Hur gammal är pannan?
 
I InsidersUnited skrev:
Har du stängt påfyllningsventilen ? Någon annanstans än från den kan det inte komma forsande vatten,
Hmm nej. Ska jag det? =) Bara för tillfället antar jag?
 
Den ska vara stängd. Föreslår att du laddar ner en bruksanvisning och läser.
 
Troligtvis så är inte påfyllningsventilen helt åtdragen eller så läcker den.
I värsta fall är det läckage intern i varmvattenberedaren.
 
useless useless skrev:
Troligtvis så är inte påfyllningsventilen helt åtdragen eller så läcker den.
I värsta fall är det läckage intern i varmvattenberedaren.
Påfyllningsventilen verkar helt åtdragen, jag kan iaf inte dra åt den mer (än den redan var) för hand iaf. Känns som det är tvärstopp åt båda hållen när jag försökte känna efter lite, men den kanske sitter oerhört hårt å andra sidan. Läckage låter ju mindre roligt dock. Förutsatt att påfyllningsventilen sitter helt åtdragen, är det något mer jag kan kolla tro?
 
Det spolas inget vatten någonstans vad jag vet om och har kollat, men enligt vattenmätaren är det ändå ett konstant flöde genom den. Känns kanske inte orimligt att det är det som går in och ut genom värmepumpen? Skulle det isåfall vara påfyllningsventilen som ändå inte är stängd eller?
 
Har det uppkommit utan att du har rört något så är det troligare att nåt har gått sönder internt i beredaren. Hur varmt är vattnet i den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.