Hej, jag inreder ett 4,5x6,5m stort rum i källaren till boende med kök, vardagsrum. Då det endast är 204cm i takhöjd vill jag maximera takhöjden upplevelsemässigt.
Funderingar;
Slätt vitt tak eller fasad takgips?
Infällda spotlights eller helt försöka undvika lampor i taket? Andra alternativ...
Någon som vet hur man bör tänka för att inte ytterligare påverka känslan av lågt i tak?
/Stefan
 
Hur taket ser ut är väl en smaksak?
Finns det plats i konstruktionen för infällda spottar så är väl detta det perfekta stället att sätta upp sådana.
Det hindrar ju inte att man har andra "vanliga" lampor också för läs- mys- och arbetsbelysning.

(Jag bodde ett par decennier i ett hus med 206 cm takhöjd på övervåningen.
Enda problemet var dörröppningarna, där man lätt dängde i skallen.
Men man vande sig :) )
 
Tycker helt klart ni borde köra slätt tak i matt vit samt inga spottar. En pendlad lampa ovan köksbord som både ger allmänljus och riktat ljus ned på matbordet är nog bra för rummet. Sen belysning under överskåp kök och några golvlampor i vardagsrummet så är saken biff.
Om ni vill ha mer allmänljus typ vid städning eller skattjakt kanske en variant enligt bilden skulle va nåt? Är ni ändå sugen på infällda spottar så sätt dem isf långt ut mot väggarna.
 
  • Inbyggd LED-belysning längs hörnet av ett slätt, matt vitt tak och vägg i ett rum med grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
(y)Det blir nog slätt tak och kanske spottar över bordet/köksön (93cm hög)
Tack för inputs!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur taket ser ut är väl en smaksak?
Finns det plats i konstruktionen för infällda spottar så är väl detta det perfekta stället att sätta upp sådana.
Det hindrar ju inte att man har andra "vanliga" lampor också för läs- mys- och arbetsbelysning.

(Jag bodde ett par decennier i ett hus med 206 cm takhöjd på övervåningen.
Enda problemet var dörröppningarna, där man lätt dängde i skallen.
Men man vande sig :) )
Aha, nu när du berättar det så förklarar det en hel del;)
 
  • Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
S Stre02 skrev:
Någon som vet hur man bör tänka för att inte ytterligare påverka känslan av lågt i tak?
Tapeter som är vertikalt randiga är ju klassiskt.
 
Så sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.