Heter det inte grundskruven? Vem bultar nu för tiden?
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Fredagen börjar ovanligt tidigt i denna tråd. Medan jag fortfarande knaprar på strimlade morötter har andra kommit betydligt längre med intaget.
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Riktigt snyggt bygge, ska hämta inspiration till detta till när vi bygger planteringsbänk.
 
Vad säger PBL och miljöförvaltningen om den här giftklumpen som konstruerats i tätbebyggt område?
Har grannarna verkligen gett sitt medgivande till det här spektaklet?
....så många frågor
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Riktigt snyggt bygge, ska hämta inspiration till detta till när vi bygger planteringsbänk.
Glöm inte vända snesträvorna rätt.
 
Härligt med all feedback. Tack!

För att säkerställa att snedsträvan blir rätt denna gång, så har jag tagit fram tre alternativ, A-B-C.

Viktigt: Alla alternativen klarar kraven på asbest och är även säkra för huggormsbett.

A:
Fördel: Nu är det riktigt stabilt.
Nackdel: Dörren är lite omständig att stänga
En träkonstruktion med en snedsträva placerad utomhus på en träaltan, med etiketter märkta A, B, C för att visa olika alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B:
Fördel: "By the book" - rätt håll.
Nackdel: Mycket underhållning av snedsträvan
Trästaket med snedsträva märkt A, B och C för att visa alternativa byggmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C:
Fördel: Tänka nytt, "out-side-the-box" som man säger - mer vikt längst ut, alltid önskvärt.
Nackdel: Inga
Alternativ B för snedsträning av grind med en traditionell design, stadig konstruktion och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar?
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 32 till
  • Laddar…
Alternativ B
Förutsatt att grannarna lämnar sitt medgivande.
Men
Du måste kryss-sträva då, annars håller det inte.
Alternativ A kommer inte bli godkänt, uppfyller inte kraven om tillgänglighets-anpassning
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
L litehus skrev:
Härligt med all feedback. Tack!

För att säkerställa att snedsträvan blir rätt denna gång, så har jag tagit fram tre alternativ, A-B-C.

Viktigt: Alla alternativen klarar kraven på asbest och är även säkra för huggormsbett.

A:
Fördel: Nu är det riktigt stabilt.
Nackdel: Dörren är lite omständig att stänga
[bild]

B:
Fördel: "By the book" - rätt håll.
Nackdel: Mycket underhållning av snedsträvan
[bild]

C:
Fördel: Tänka nytt, "out-side-the-box" som man säger - mer vikt längst ut, alltid önskvärt.
Nackdel: Inga
[bild]

Tankar?
Variant B är väldigt chic, känns slimmad, stilren och väldigt minimalistisk i sitt formspråk.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Alt B helt klart! Se dock till att dokumentera detta noga annars finns en risk att du åker på dolt fel den dagen ni säljer
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
L litehus skrev:
Hej

Jag ville bygga ett utekök i tryckimpregnerat, där det fanns plats för dels en kokplatta samt dels en rostfri diskbänk. Jag ville ha ett "stänkskydd" mot husväggen, så att stänk från disk eller stek inte smutsar ner fasaden. Och vatten såklart.

Jag letade runt lite på nätet efter ideer, men hittade inte något som passade mig, så jag ritade ett eget. Tänkte dela med mig av hur det blev så att någon annan som är i samma tankebanor kan få lite inspiration.

[bild] [bild] [bild]

Ytan bredvid den rostfria används för kokplatta eller vid servering.

[bild]

Jag valde att sätta ribbor med ett litet mellanrum på sidorna, istället för att sätta igen det helt. Detta gav ett luftigare intryck, och "pjäsen" kändes inte så massiv på altanen.

Frugan har oxå beställt en fällbar skiva på sidan, för att få mer plats att duka upp buffé

  • Mått: Bred 1500 x Djup 600 (+45 för stänkskyddes reglar), Höjd 900 / 1370
  • Diskbänken: Fick av en kompis, brukar finnas annars på skroten
  • Kokplatta: Induktion från IKEA, kanon att kunna koka färskpotatis medan man grillar
  • Stomme: Tryckimpregnerat 45x70
  • Arbetsyta: Tryckimpregnerat 28x45
  • Ribbor på sidan samt dörr: Tryckimpregnerat 28x45
  • Hyllplan samt stänkskydd: 22x95
  • Extra reglar under bänk och hyllplan: 45x45
  • Kran: Super-billig kran från netonnet med inbyggd trädgårdsslanganslutning
  • Avlopp: Just nu går allt ner i en stor dunk. Detta fungera över förväntan (enkel att tömma, håller länge). Nån gång kanske man gör om det.
  • Vatten: Tar jag via en trädgårdsslang, så det är inte drickvänligt. Men går bra att diska, tvätta händerna och skölja saker i.
  • Varmvatten: Behövs inte i dagsläget. Annars kan man ju lägga en dunk på taket eller ha en lång slang som blir varm av solen. Eller om man vill gå overkill, en liten varmvattenberedare
Ser ju bra ut! Men snedsträvan på luckan sitter ju fel!
Den gör ingen nytta som den är monterad. Ska gå från luckans nedre gångjärnssida och upp.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Fulkemisten
C claym skrev:
Alt B helt klart! Se dock till att dokumentera detta noga annars finns en risk att du åker på dolt fel den dagen ni säljer
Ja. Snedsträvor är en typisk sak som inte faller under köparens undersökningsplikt. Kontakta fackman och se till att få utökad garanti på jobbet annars kommer någon lycklig att kunna stämma dig på alla dina drachmer.
 
  • Haha
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
G
Snyggt. Har fungerat just över avlopper men det löser sig ju smidigt med en dunk ja! Tömmer du den sen då typ i toaletten?
 
G
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket snyggt! Men jag hade tagit otryckt virke. Håller ett helt liv med mindre gift.
Du menar att otryckt virke utomhus står sig en livstid? Sen tror inte jag gifterna i dagens tryckta är så farligt. Dom säljer ju växthus idag som står på tryckt ram. Men självklart ska man ju kanske inte direkt tillags mat på tryckt, men så farligt som du beskriver har inte jag uppfattat att det är!
 
P pleqtiz skrev:
Snyggt! Byggde själv ett utekök ifjol med tryckat och otryckat virke, inte riktigt färdig än, fattas bara diskhon och blandaren som ska dit :sweat:

Finns det ingen utevattenslang som är lämplig för dricksvatten? Som det inte smakar så mycke gummi plast utav?
varför inte använda ett PEX rör inuti ett skyddsrör.
 
A
Snyggt! Har du nån ritning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.