Hej,

Jag vill helst undvika en tröskel när jag monterat in mina glaspartier. Det lutar åt Halle Thermo partier. Deras skjutparti har en höjd på 50mm, se bifogad bild.

Halle skriver själva att man kan sänka ner skenan 38 mm. Vi ska lägga ett innegolv som är 25 mm. Innebär det att jag kan lägga reglarna skenan ska läggas på 13 mm lägre än reglarna golvet ligger på (13+25=38), alternativt höja golvet 13 mm. Vilket lämnar en 12 mm tröskel.

Eller ”räknas inte” innegolvet så att jag kan sänka skenan mer och få det plant. Blir inte helt klok på hur dörrarna sitter.

Om jag lägger trall utanför. Får den då inte alls gå över nivån skenan ligger på (dränering) eller kan jag lägga trallgolvet utanför på samma regelnivå som skenan med visst mellanrum mellan skena och trall?
 
  • Tekniska ritningar över 2- och 3-spårs profiler för glaspartier med måttangivelser och dräneringshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar ritningen som att du kan sänka ner skenan 38mm under färdig golvyta om kanten på golvet samtidigt ska ligga ända mot skenan. Då kommer dörrarnas kanter att glida preciiiis över färdigt golv.

Så då kan du ju göra precis som du skriver sänka golvreglarna 13mm där skenan ligger och sen 25mm innegolv på reglarna eller höja hela golvet lika mycket överallt förutom där golvskenan är.

Var lite observant att du kanske vill ha någon mm marginal. Du vill knappast att dörrarna "repar" golvet om det visar sig att det blir lite väl tight. Så se till att räkna med golvpapp, eventuell ojämnheter osv.
 
Grymt, stort tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.